Skip to Content

Akio Toyoda, VD för Toyota Motor Corporation, och den fyrfaldige världsmästaren i rally, Tommi Mäkinen. Foto: Wikipedia/HGEsch/Toyota
KRÖNIKA

Toyotas chef varnar för elbilar

Digital utgåva

Kampen om vem som är världens största biltillverkare står nu mellan japanska Toyota och den tyska VW-gruppen. Hack i häl ligger gruppen Nissan-Renault-Mitsubishi. Amerikanska General Motors ligger fyra före Hyundai-Kia.

Publicerad: 5 januari, 2021, 15:47

  • Svenska

Läs även

Medan Toyota numera främst tillverkar hybridbilar, satsar VW-gruppen allt mer på helt eldrivna bilar. Till detta tvingas VW-gruppen av både EU och tyska staten, som hotar med enorma bötesstraff om inte allt mer av tillverkarnas hela sortiment är laddhybrider eller rena elbilar.

Toyota anpassar sig efter EU-lagar i Europa men är annars fria att välja bränslen och teknik efter egna bedömningar. Det leder till delvis andra satsningar.

”Bilindustrins nuvarande affärsmodell kommer att kollapsa”, säger Toyotas styrelseordförande Akio Toyoda, sonson till grundaren Kiichiro Toyoda.

För sin japanska hemmamarknad menar Akio Toyoda att Japans hela elproduktion skulle överbelastas om alla japanska bilar skulle drivas elektriskt. Han säger att den infrastruktur (elförsörjning) som skulle krävas för eldrift av Japans hela fordonspark skulle kosta 135-358 miljarder kronor per år.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Global bilproduktion 2018

VW-gruppen: 10.8 miljoner

Toyota: 10,5 miljoner

Nissan-Renault-Mitsub.: 10,3 miljoner

General Motors: 8,7 miljoner

Hyundai-Kia: 7,5 miljoner

Ford: 5,7 miljoner

Honda: 5,2 miljoner

Fiat-Chrysler: 4,8 miljoner

Peugeot-Citroën-Opel: 4,1 miljoner

Suzuki: 3,3 miljoner

Under coronakrisen har alla tappat mark, särskilt VW-gruppen under EU-press.

Tege Tornvall

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Endast 17 procent av äldre som dött ”med” Covid-19 dog ”av” Covid-19

COVID-19Av 228 avlidna äldre på Stockholms regions Särskilda boenden för äldre (SÄBO) avled endast 36 stycken, eller 17 procent, med Covid-19 som ”dominerande dödsorsak”. För 159 av fallen, 75 procent, anges Covid-19 vara ”bidragande dödsorsak”, tillsammans med skörhet och multisjuklighet. För 17 personer, motsvarande 8 procent av fallen, anges ”sannolikt annan dödsorsak”.

Ovetande miljöekonom

KRÖNIKA”Sanningen är helt enkelt att vi inte vet.” Så sammanfattar den amerikanska miljöekonomen Koko Warner hur påstådd global uppvärmning kan påverka hur människor bor och lever.

Ett brott är begånget mot det svenska folket

DEBATTMassinvandringen från Mellanöstern, Afrika och Centralasien har skett mot det svenska folkets vilja. Genom att mörklägga, desinformera och vinkla har politiker och medier vilselett det svenska folket på ett sätt som bara kan beskrivas som en komplott. Veckans debattör, entreprenören Arne Weinz, menar att det är dags att börja föra en diskussion om hur de som bär ansvaret för vårt samhälles ödeläggelse ska straffas.

Den djupa statens hämnd

CHEFREDAKTÖREN HAR ORDET

Klimatdebatten

KRÖNIKAVi har nu hört dem i flera år, dessa högljudda människor som säger att vi bara har några år på oss innan klimatet löper amok och leder till en katastrof för mänskligheten.

EU:s stödpaket

KRÖNIKAEU:s så kallade stödpaket på sjuhundrafemtiotusen miljarder euro för att finansiera förlusterna efter Covid-19 epidemin antogs i somras av Europaunionens samtliga ledare, även av vår egen statsminister Stefan Löfven. Men som vi alla vet har EU inga egna pengar att så frikostigt punga ut med som det verkar i EU:s annonser. Därför måste hela, eller åtminstone större delen av, den enorma summan lånas på den internationella marknaden och resten troligtvis, kort och gott, genom att trycka flera sedlar och därmed riskera en rejäl nedskrivning av värdet för euron.

Många republikaner stödjer stormningen av Kapitolium

USATrumpanhängare ockuperade USA:s parlament Kapitolium i Washington DC den 6 januari, medan andra ropade att dessa var Antifa och provokatörer. Nu använder hela det politiska etablissemanget, massmedia och IT-jättarna det hela som en förevändning för att dra åt tumskruvarna mot Trumps anhängare, och presidenten själv ska ställas inför riksrätt därför att han påstås ha uppviglat till händelsen genom att försöka bevisa att omfattande valfusk förekommit.

Bulletin – när etablissemanget vill leka alternativmedia

OPINION: MAGNUS STENLUNDDen nystartade nättidningen Bulletin för fram kritik mot etablerade medier om att dessa stoppar samhällsdebatten med genmälen som ”islamofob” och ”högerextrem”, men nämner själva till exempel nästan aldrig känsligare frågor som Sverigedemokraterna. Man vill tävla om samma läsarkrets som alternativmedia, samtidigt som man vill framställa sig som finare än riktiga alternativmedier. Författaren och programledaren Magnus Stenlund granskar Bulletins rapportering om att Youtube släckt ned Swebbtv:s kanal.

Gå till arkivet

Send this to a friend