Skip to Content

Vem behöver 2,5 ton bil? Foto: Volkswagen
KRÖNIKA

Vad är ”förnuftigt” med 2,5 ton plåt?

Digital utgåva

För saftiga 845 000 kronor kan man köpa 2,5 ton plåt från Volkswagen. Det är den stora och högbyggda modellen Touareg med 4-hjulsdrift, björnstark dieselmotor och kompletterande laddningsbar elmotor. Den upptar 488 gånger 198 centimeter gatuyta.

Publicerad: 1 februari, 2021, 23:10

  • Svenska

Läs även

I dessa 2,5 ton plåt åker fyra vuxna bekvämt med gott om bagage. Fattas bara annat! Men det gör de också i Volkswagens högbyggda Golf Sportsvan. På måttligare 434 gånger 181 centimeter ger den motsvarande utrymmen, väger drygt ett ton mindre och kostade knappt tredjedelen.

Kostade, för den tillverkas tyvärr inte längre. Men med 150 hästkrafter och 340 Newtonmeters vridmoment från dieselmotorn toppar den 212 kilometer i timmen och klarar 0-100 på runt 9 sekunder. Vem behöver mer? I motorvägsfart, 110 kilometer i timman håller motorn nerv- och bränsleskonande 1 900 varv per minut. Perfekt för effektiva långfärder.

Mot detta kan Touareg sätta sin 4-hjulsdrift. Den passar bra för tunga släp och dåliga vägar, men det rättfärdigar inte 2,5 tons vikt. Fysikens lagar råder. 2,5 ton är 56 procent mer material än 1,5 ton. Material kostar – och kräver energi. En intelligent ingenjörslösning är alltid resurssnål. Annars är det slöseri.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Tege Tornvall

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Regeringens valårsbudget för 2022 – flera fläskiga flirtar

ANALYSInnehållet i regeringens förslag till statsbudget för valåret 2022 har portionerats ut till media under de senaste veckorna. Den slutliga presentationen, när finansministern lämnar över hela budgetförslaget till riksdagen, sker den 20 september. Regeringens förslag flirtar med både Centerpartiet och Vänsterpartiet, eftersom deras aktiva stöd för budgeten är avgörande för att den skall gå igenom. Regeringen flirtar också med de stora invandrargrupperna i storstädernas utanförskapsområden, genom kraftigt ökade bidrag.

USA – frihetens högborg…?

CHEFREDAKTÖREN HAR ORDET”Land of the free, home of the brave”. Inte så mycket längre. I detta nummer djupdyker vi i flera olika aspekter av det amerikanska samhället, som i snabb takt avvecklar medborgerliga friheter, med jakten på inhemsk terrorism och folkhälsans bästa som förevändning.

Demokratiska partiet har utfärdat en dödsdom mot det vita Amerika

OPINION: Paul Craig RobertsUSA borde inte längre kal­las för Amerikas förenta stater, utan Amerikas delade stater. Mellan delstater styrda av Demokraterna respektive Republikanerna går en avgrundsdjup klyfta, och det blir inte bättre av att president Joe Biden kal­lar Trump-anhängare för ”inhemska terrorister” och sätter dem i fängelse. Supermakten håller i snabb takt på att rasera sig själv inifrån, något som kommer att sända chockvågor genom hela västvärlden, varnar veckans debattör Paul Craig Roberts.

Ilskan växer i Europa och världen – den är berättigad och inte en dag för tidig

UTRIKESREDAKTÖREN HAR ORDETVarje vecka demonstrerar miljontals människor och i helgen reste sig australiensarna i Melbourne mot tyranniet där. Bara i Frankrike demonstrerar man varje lördag i mer än 200 städer. Protesterna reflekterar den snabbt växande ilskan, då alltfler vaknar upp till den obehagliga sanningen – vi har blivit förda bakom ljuset – det var aldrig vår hälsa eller trygghet det handlade om, utan ett fult trick att ta ifrån oss våra friheter. Vi rapporterar ofta om motståndet, men denna vecka fick det inte plats, trots att demonstrationerna fortsatt pågår för fullt världen över.

Kvinnor kan inte ensamma ”ta natten tillbaka”

LEDAREFredagen den 13 augusti tågade feminister och transpersoner i Göteborg för att ”ta natten till­baka” från våldsamma män. Inga män var välkomna i tåget. Det är förstås ren dumhet – för att ta tillbaka natten från elaka män behövs goda män.

Varför ingen acceptabel utbildning anpassad till en ”mopedbil”?

KRÖNIKA

Paris undergång är också Europas

OPINION: MAGNUS STENLUNDDagens Industri hade den 3 september en artikel om att Paris ska ta bort ytterligare 60 000 parkeringsplatser och sänka hastigheten till 30 kilometer i timmen i hela centrum. Åtgärden är paketerad som att staden ”tar nya krafttag för att förbättra luftkvaliteten”, men det är bara en i raden av vansinniga åtgärder som gör livet omöjligt för vanliga pendlare. Dessutom skapar det mer köer och därmed mer luftföroreningar. Det skriver veckans debattör, civilekonom Magnus Stenlund.

Visst finns det kapacitet för återvandring!

CHEFREDAKTÖREN HAR ORDETDet var en massiv insats från ett flertal myndigheter som aktiverades för att på bara några få dagar slussa över tusen personer till Sverige. Regelverket ändrades över en natt för att möjliggöra transporten. Men går det åt ena hållet måste det väl gå åt andra hållet?

Gå till arkivet

Send this to a friend