Skip to Content

Svarar på frågor. Den ryske författaren tillsammans med sin tolk var på besök i Stockholm. Stillbild från officiell video
Sverigebesök

Vladimir Megré i Stockholm

Vladimir Megré, den ryske författaren till böckerna om den rysk-sibiriska underkvinnan Anastasia, var på ett snabbt besök i Stockholm den 25 augusti. På Solliden på Skansen höll han en presskonferens innan han fortsatte till Tallin.

Publicerad: 15 september, 2015, 09:43

  • Svenska

Berättelsen om Anastasia har blivit något av ett fenomen och inspirerat folk i både Ryssland och utanför att anlägga kolonilotter för att odla enligt hennes råd, samt skapa små samhällen där harmoni ska genomsyra samvaron.

Nya Tider har recenserat den första boken, Anastasia, i NyT v. 39/2014. Totalt har tio böcker kommit ut. Vi tog tillfället i akt och ställde frågor till Vladimir Megré under dennes besök i Stockholm.

Bakgrunden

I böckerna beskriver Vladimir Megré hur han under en affärsresa utefter floden Ob möter en ung kvinna som lever under mycket enkla former långt ute i den sibiriska Taigan. Trots det till synes isolerade livet visade hon sig ha detaljerad kunskap om det moderna livet i Ryssland. Anastasia använder (vad vi skulle säga) övernaturliga förmågor till fjärrskådande och kommunikation, hon kan till och med genom tankekraft kroppsligen förflytta sig till fjärran orter. Hon kan också skåda både bakåt och framåt i tiden.

Anastasia har ett särskilt starkt förhållande till ”dachniks” – ryska hobbyodlare. I Sverige motsvaras det av koloniträdgårdsodlare, men med större lotter.

Under den kommunistiska epoken försökte man som bekant utrota de privata familjejordbruken. Man tvingade ihop landsbygdsbefolkningen i storjordbruk kolchoser och sovchoser. Där skulle man arbeta för lön och bo i hyreshus, precis som andra industriarbetare. Dessvärre visade det sig att människorna blev håglösa, initiativlösa och deprimerade. Produktionen föll katastrofalt. Redan under Stalintiden var man därför tvungen att tilldela kolchosarbetarna små privata jordlotter, där de på fritiden kunde odla grönsaker i liten skala. Man hade rätt att sälja överskottet, och det skulle visa sig att dessa privata jordlotter blev den verkliga stommen i Rysslands livsmedelsförsörjning.

Vladimir Megré på Solliden, Skansen, 25 augusti. Foto: Nya Tider

Vladimir Megré på Solliden, Skansen, 25 augusti. Foto: Nya Tider

Efter kommunistdiktaturens fall har den småskaliga dachnikodlingen vuxit ytterligare. Det privata småbruket ger fortsatt uppemot 90 procent av landets grönsaker, och utgör en ovärderlig buffert mot arbetslöshet, men det är i slutänden framför allt en kulturskapande livsstil.

Anastasia vill se dessa privata odlingar som grundpelaren för en transformation av Ryssland och på sikt hela mänskligheten. Att odla sin egen trädgård är för Anastasia den mest ypperliga andliga handlingen – det är att skapa tillsammans med Gud.

Anastasia menar att Gud skapade världen som en ”lustgård”, ett paradis, för människan. Världshistorien, med teknik och vetenskap fram till dagens industrialism, har hittills varit mänsklighetens irrfärd bort från Gud. Vägen tillbaka till Gud är att bilda en familj, bosätta sig på en bit land och ta ansvar för att göra denna lilla bit av världen till ett litet Paradis. Livets mening är att vara en länk i livets stora kedja, man måste arbeta med kärlek så att barn och barnbarn vill fortsätta verket och man ska hedra de förfäder som odlat jorden före oss.

Om tillräckligt många skapar sig ett litet paradis på sin lilla jordlott (idealt 1 hektar per familj) så kommer hela världen att förvandlas till ett Paradis.

Det är en mycket vacker och lockande tanke, kan jag tänka, och jag är inte ensam. I Ryssland har det under de senaste 15 åren skapats 230 ekobyar som arbetar i enlighet med Anastasias ideologi.

Även Rysslands president Vladimir Putin har visat att han gillar idén. I Duman har man diskuterat en lag som skulle innebära att varje familj som vill starta ett litet trädgårdsjordbruk kan få sig tilldelad 1 hektar mark. Jordlotten kan ärvas, men den får inte säljas. Man kan inte vräkas, så länge man brukar marken. Man får sälja trädgårdsprodukter och all eventuell inkomst man kan få ut är fri från skatt. Riktigt hur långt man kommit med detta är dock i skrivande stund osäkert.

Anastasias ekobyar har alltså blivit en betydande framtidsrörelse. Fenomenet sprider sig också utomlands. I Sverige försöker nu föreningen Arkaim (www.arkaim.se) samla ihop tillräckligt många intresserade för att starta en ekoby.

Ekobyar och ekobyar?

Under mötet i Stockholm passar vi på att tillsammans med Anders Axner från Enhetspartiet ställa några frågor till Vladimir Megré. Vi ställde frågor i positiv anda om hur författaren ser på projekt med olika ekobyar, vi valde att inte ifrågasätta böckernas riktighet.

Axner: Vad är den väsentliga skillnaden mellan det vi vanligen tänker på som en ”ekoby” och Anastasias ekobyar?

– Å, det är något fundamentalt olika. När vi i Ryssland talar om ekobyar handlar det om miljövård och nyttigare livsmedel. För oss handlar det väsentligen om ett kärleksprojekt. Man och kvinna förenar sina krafter för att skapa liv i samma anda som Gud skapade världen. Resultatet blir också att miljön räddas och maten blir hälsosam, men det är mer som en lycklig bieffekt, inte huvudsyftet.

Axner: Är det möjligt att samarbeta med en ekoby som arbetar mer på det ”vanliga” sättet?

– Ja, det är säkert nödvändigt under en tid, innan Anastasias idé helt slagit rot i ett land, men det bästa är om hela byn är besjälad av samma andliga strävan.

För att något ytterligare illustrera det speciella med Anastasias trädgårdar berättar Vladimir om den Vedryska vigselceremonin:

– Äktenskapet är ett heligt fundament och skall idealt ingås i samband med att den blivande familjen tar sitt ”moderland” i besittning. Paret planterar sitt familjeträd som en del av vigselceremonin. Bröllopsvittnena frambär trädplantor, buskar och andra perenner, som planteras gemensamt av hela sällskapet.

Vedrysk är en kultur med rötter i den ryska urbefolkningen (ruser). ”Ved-” betyder ”visdom och vetande”, det är samma ord som i Veda, de gamla indiernas visdomslära.

Filosofi och världsbild?

Anastasias filosofi har många konservativa drag. Man betonar familjen, kärlek och trohet, ansvar för sina barn, privat ägande och plikter, långsiktig bosättning, respekt för förfäderna och fäderneslandet.

NyT: Jag tycker man i Anastasias grundvärderingar kan se många likheter med gammal ortodox kristendom. Är Anastasia kristen? Finns det något samarbete med kyrkan?

– Nej, det finns ingen kristendom i detta. Anastasias tradition bygger på en vedrysk kärna som är 9 000 år. Den är den överlevande grenen av den naturliga visdom som var alla människors födslorätt i Paradiset, det vill säga det vi i dag kallar ”stenåldern”. Allt det vi kallar ”religion” är skapelser av förslagna maktmänniskor som ställt sig i vägen mellan Gud och människa. Det visar sig också i dag. Den ortodoxa kyrkan har visat sig fientligt inställd till Anastasia. De vill inte att människor lär sig att tala direkt med Gud.

Allt som behövs är ”ett rent hjärta”?

Anastasia upprepar gång på gång att hon är en vanlig människa. Hennes förmågor är inte exklusiva. Gud har givit oss, var och en, all kunskap och alla krafter vi någonsin kan begära. Det enda som krävs av oss för att upptäcka detta är ”ett rent hjärta”.

NyT: Är inte det en ganska farlig sak att säga? Att allt som krävs är ”ett rent hjärta”? Jag hävdar att det finns gott om människor som har ett rent hjärta, och som är mycket ärliga sanningssökare, men som i alla fall inte upptäcker några livstecken från någon ”Gud”. Inte heller tycks deras sanningssträvan stråla samman i en universellt hållbar livshållning.

Vladimir Megré gav som svar på detta en lång predikan om Guds uppenbara närvaro i Världen. ”Hör hur vinden prasslar i löven!”, fåglarnas sång, solens värme – öppna dig! Gud är överallt och talar till dig precis som till mig.

Vi hade fler frågor, men tyvärr var tiden ute och Vladimir Megré måste skynda till båten som skulle föra honom till nästa möte i Tallin.

Åke Blomdahl

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Kommentarer inaktiverade.

Ny SVT-propaganda – de första svenskarna såg ut som afrikaner

Nytt ekoparti lanserat: En av företrädarna vill se mindre identitetspolitik, nära samarbete med antroposoferna samt bättre relation till Ryssland

Ännu ett politiskt parti har sett dagens ljus i Sverige. Det handlar denna gång om Partiet Vändpunkt som lanserades på DN debatt den 13 februari av ett antal avhoppade miljöpartister samt några akademiker, såväl miljöforskare som en nationalekonom. Detta orsakade en smärre bomb i medielandskapet. Partiets talesperson är den före detta miljöpartisten Carl Schlyter, men en annan av initiativtagarna till partiet är ännu en tidigare miljöpartist, Ylva Lundkvist Fridh, landsbygdsutvecklare. Hon berättar i en intervju för Nya Tider att hon inte alls är främmande för att partiet skall söka samarbete med eller ta inspiration från antroposoferna, men säger också att hon anser att könsapartheid inte är någonting för henne samt att hon önskar att det nya partiets utrikespolitik skall vila på gemensam säkerhet istället för konfrontation med Ryssland.

Svenska kulturskatter riskerar att gå förlorade

KULTURBristande rutiner och instruktioner, obefintlig inventering och stora brister i såväl lagring som stöldskydd. Det är några av de allvarliga brister som Riksrevisionen pekar på i en ny rapport om säkerhetsarbetet i de statliga centralmuseernas samlingsförvaltning. I ljuset av stölden av Karl IX:s begravningsregalier, som precis har återfunnits, borde rapporten bli en väckarklocka för såväl museibranschen som för politikerna.

Så använder Allmänna arvsfonden miljarderna

NYA TIDER GRANSKAR ARVSFONDENGenom alla de dödsbon som tillfaller Allmänna arvsfonden sitter fonden i dag på stora tillgångar. Dessa miljarder ska delas ut till olika projekt, och valen av mottagare har vid flera tillfällen kritiserats. Bland annat har organisationer som själva har radikala åsikter fått pengar för att motverka radikalisering. Nya Tiders granskning visar att en stor del av pengarna går till uttalat etniska organisationer, där svenskar exkluderas. Främst är det olika somaliska organisationer och så kallade ensamkommande som sticker ut.

Vänsteraktivistens värdegrund

Intermezzot i Stockholms tunnelbana precis i slutet av januari, där en gravid svart kvinna avvisades från tåget eftersom hon saknade giltigt färdbevis har väckt mycket känslor på sociala medier samt i övriga vänsterliberala medier. Händelsen fick vänsteraktivisten och den före detta ordningsvakten Jenny Bengtsson att använda media som agendaplattform för att rasiststämpla alla sina exkollegor. Nya Tider kan nu, efter en närmast surrealistisk och kort intervju avslöja hur rasistiskt och hycklande Jenny Bengtssons resonemang är, eftersom hon helt uppenbart inte skulle ha agerat likadant om en vit europeisk kvinna hade avvisats av vakterna. På intervjun följde därefter en hatstorm från Jenny Bengtsson och hennes trollsvans på Facebook.

”Expo-älskaren” dömdes till utvisning 2014 – lever kvar i Sverige med dubbla identiteter

INRIKESI juli 2011 avslöjade alternativa medier att en kvinnlig anställd på den svenskfientliga stiftelsen Expo blivit hotad och trakasserad av sin 17 år yngre älskare Vahid Khodamoradi, en asylinvandrare från Iran. Han dömdes för brotten men blev inte utvisad. Nya Tider kan i dag avslöja att Vahid dömdes till utvisning tre år senare – under en alternativ identitet. Senare fick han uppehållstillstånd under sin riktiga identitet. Han är fortfarande kvar i Sverige, och fram till Nya Tiders undersökning har svenska myndigheter varit ovetande om hans dubbla identiteter.

Borås Tidning karaktärsmördar ännu en lokal musiker

Den blinde Boråsmusikern Klas Qvist skrev en krönika som publicerades på alternativprofilerna Ingrid Carlqvists och Maria Celanders opinionssajt. Det föranledde Borås Tidning att iscensätta ett regelrätt karaktärsmord på musikern. Man ringde bland annat upp Qvists fästmö och förhörde henne om hennes åsikter och skrämde därtill upp hans 75-åriga mor med påståenden tagna ur luften. Slutligen såg man till att skivbolaget som Qvist var delägare i gav honom sparken. Borås Tidning har förut försökt förfölja John Dübeck i den alternativa musikduon Lilou & John, även de verksamma i Borås.

Bonnier ökar sin dominans över svensk media

Mediekoncernen Mittmedia köps upp av Bonnier vilket innebär att ytterligare 28 tidningar kommer att hamna i Bonnierfamiljens ägo och att det svenska massmediala landskapet likriktas allt mer. Bonnier kommer även att bli den största bidragstagaren av statligt mediestöd för tidningar med hela 63 miljoner kronor årligen.

Gå till arkivet