Skip to Content

Svarar på frågor. Den ryske författaren tillsammans med sin tolk var på besök i Stockholm. Stillbild från officiell video
Sverigebesök

Vladimir Megré i Stockholm

Vladimir Megré, den ryske författaren till böckerna om den rysk-sibiriska underkvinnan Anastasia, var på ett snabbt besök i Stockholm den 25 augusti. På Solliden på Skansen höll han en presskonferens innan han fortsatte till Tallin.

Publicerad: 15 september, 2015, 09:43

  • Svenska

Berättelsen om Anastasia har blivit något av ett fenomen och inspirerat folk i både Ryssland och utanför att anlägga kolonilotter för att odla enligt hennes råd, samt skapa små samhällen där harmoni ska genomsyra samvaron.

Nya Tider har recenserat den första boken, Anastasia, i NyT v. 39/2014. Totalt har tio böcker kommit ut. Vi tog tillfället i akt och ställde frågor till Vladimir Megré under dennes besök i Stockholm.

Bakgrunden

I böckerna beskriver Vladimir Megré hur han under en affärsresa utefter floden Ob möter en ung kvinna som lever under mycket enkla former långt ute i den sibiriska Taigan. Trots det till synes isolerade livet visade hon sig ha detaljerad kunskap om det moderna livet i Ryssland. Anastasia använder (vad vi skulle säga) övernaturliga förmågor till fjärrskådande och kommunikation, hon kan till och med genom tankekraft kroppsligen förflytta sig till fjärran orter. Hon kan också skåda både bakåt och framåt i tiden.

Anastasia har ett särskilt starkt förhållande till ”dachniks” – ryska hobbyodlare. I Sverige motsvaras det av koloniträdgårdsodlare, men med större lotter.

Under den kommunistiska epoken försökte man som bekant utrota de privata familjejordbruken. Man tvingade ihop landsbygdsbefolkningen i storjordbruk kolchoser och sovchoser. Där skulle man arbeta för lön och bo i hyreshus, precis som andra industriarbetare. Dessvärre visade det sig att människorna blev håglösa, initiativlösa och deprimerade. Produktionen föll katastrofalt. Redan under Stalintiden var man därför tvungen att tilldela kolchosarbetarna små privata jordlotter, där de på fritiden kunde odla grönsaker i liten skala. Man hade rätt att sälja överskottet, och det skulle visa sig att dessa privata jordlotter blev den verkliga stommen i Rysslands livsmedelsförsörjning.

Vladimir Megré på Solliden, Skansen, 25 augusti. Foto: Nya Tider

Vladimir Megré på Solliden, Skansen, 25 augusti. Foto: Nya Tider

Efter kommunistdiktaturens fall har den småskaliga dachnikodlingen vuxit ytterligare. Det privata småbruket ger fortsatt uppemot 90 procent av landets grönsaker, och utgör en ovärderlig buffert mot arbetslöshet, men det är i slutänden framför allt en kulturskapande livsstil.

Anastasia vill se dessa privata odlingar som grundpelaren för en transformation av Ryssland och på sikt hela mänskligheten. Att odla sin egen trädgård är för Anastasia den mest ypperliga andliga handlingen – det är att skapa tillsammans med Gud.

Anastasia menar att Gud skapade världen som en ”lustgård”, ett paradis, för människan. Världshistorien, med teknik och vetenskap fram till dagens industrialism, har hittills varit mänsklighetens irrfärd bort från Gud. Vägen tillbaka till Gud är att bilda en familj, bosätta sig på en bit land och ta ansvar för att göra denna lilla bit av världen till ett litet Paradis. Livets mening är att vara en länk i livets stora kedja, man måste arbeta med kärlek så att barn och barnbarn vill fortsätta verket och man ska hedra de förfäder som odlat jorden före oss.

Om tillräckligt många skapar sig ett litet paradis på sin lilla jordlott (idealt 1 hektar per familj) så kommer hela världen att förvandlas till ett Paradis.

Det är en mycket vacker och lockande tanke, kan jag tänka, och jag är inte ensam. I Ryssland har det under de senaste 15 åren skapats 230 ekobyar som arbetar i enlighet med Anastasias ideologi.

Även Rysslands president Vladimir Putin har visat att han gillar idén. I Duman har man diskuterat en lag som skulle innebära att varje familj som vill starta ett litet trädgårdsjordbruk kan få sig tilldelad 1 hektar mark. Jordlotten kan ärvas, men den får inte säljas. Man kan inte vräkas, så länge man brukar marken. Man får sälja trädgårdsprodukter och all eventuell inkomst man kan få ut är fri från skatt. Riktigt hur långt man kommit med detta är dock i skrivande stund osäkert.

Anastasias ekobyar har alltså blivit en betydande framtidsrörelse. Fenomenet sprider sig också utomlands. I Sverige försöker nu föreningen Arkaim (www.arkaim.se) samla ihop tillräckligt många intresserade för att starta en ekoby.

Ekobyar och ekobyar?

Under mötet i Stockholm passar vi på att tillsammans med Anders Axner från Enhetspartiet ställa några frågor till Vladimir Megré. Vi ställde frågor i positiv anda om hur författaren ser på projekt med olika ekobyar, vi valde att inte ifrågasätta böckernas riktighet.

Axner: Vad är den väsentliga skillnaden mellan det vi vanligen tänker på som en ”ekoby” och Anastasias ekobyar?

– Å, det är något fundamentalt olika. När vi i Ryssland talar om ekobyar handlar det om miljövård och nyttigare livsmedel. För oss handlar det väsentligen om ett kärleksprojekt. Man och kvinna förenar sina krafter för att skapa liv i samma anda som Gud skapade världen. Resultatet blir också att miljön räddas och maten blir hälsosam, men det är mer som en lycklig bieffekt, inte huvudsyftet.

Axner: Är det möjligt att samarbeta med en ekoby som arbetar mer på det ”vanliga” sättet?

– Ja, det är säkert nödvändigt under en tid, innan Anastasias idé helt slagit rot i ett land, men det bästa är om hela byn är besjälad av samma andliga strävan.

För att något ytterligare illustrera det speciella med Anastasias trädgårdar berättar Vladimir om den Vedryska vigselceremonin:

– Äktenskapet är ett heligt fundament och skall idealt ingås i samband med att den blivande familjen tar sitt ”moderland” i besittning. Paret planterar sitt familjeträd som en del av vigselceremonin. Bröllopsvittnena frambär trädplantor, buskar och andra perenner, som planteras gemensamt av hela sällskapet.

Vedrysk är en kultur med rötter i den ryska urbefolkningen (ruser). ”Ved-” betyder ”visdom och vetande”, det är samma ord som i Veda, de gamla indiernas visdomslära.

Filosofi och världsbild?

Anastasias filosofi har många konservativa drag. Man betonar familjen, kärlek och trohet, ansvar för sina barn, privat ägande och plikter, långsiktig bosättning, respekt för förfäderna och fäderneslandet.

NyT: Jag tycker man i Anastasias grundvärderingar kan se många likheter med gammal ortodox kristendom. Är Anastasia kristen? Finns det något samarbete med kyrkan?

– Nej, det finns ingen kristendom i detta. Anastasias tradition bygger på en vedrysk kärna som är 9 000 år. Den är den överlevande grenen av den naturliga visdom som var alla människors födslorätt i Paradiset, det vill säga det vi i dag kallar ”stenåldern”. Allt det vi kallar ”religion” är skapelser av förslagna maktmänniskor som ställt sig i vägen mellan Gud och människa. Det visar sig också i dag. Den ortodoxa kyrkan har visat sig fientligt inställd till Anastasia. De vill inte att människor lär sig att tala direkt med Gud.

Allt som behövs är ”ett rent hjärta”?

Anastasia upprepar gång på gång att hon är en vanlig människa. Hennes förmågor är inte exklusiva. Gud har givit oss, var och en, all kunskap och alla krafter vi någonsin kan begära. Det enda som krävs av oss för att upptäcka detta är ”ett rent hjärta”.

NyT: Är inte det en ganska farlig sak att säga? Att allt som krävs är ”ett rent hjärta”? Jag hävdar att det finns gott om människor som har ett rent hjärta, och som är mycket ärliga sanningssökare, men som i alla fall inte upptäcker några livstecken från någon ”Gud”. Inte heller tycks deras sanningssträvan stråla samman i en universellt hållbar livshållning.

Vladimir Megré gav som svar på detta en lång predikan om Guds uppenbara närvaro i Världen. ”Hör hur vinden prasslar i löven!”, fåglarnas sång, solens värme – öppna dig! Gud är överallt och talar till dig precis som till mig.

Vi hade fler frågor, men tyvärr var tiden ute och Vladimir Megré måste skynda till båten som skulle föra honom till nästa möte i Tallin.

Åke Blomdahl

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Kommentarer inaktiverade.

Att rädda landet

INRIKESI Svenska Dagbladets elektroniska upplaga (fredagen den 13 september) skriver Wilhelm Agrell, Sveriges ende professor i underrättelseanalys, följande: ”Vi måste agera för att rädda landet”. Den primära hänvisningen avser skjutningarna och explosioner. Men i hans text finns mycket mer än så.

Fick sina vapen omhändertagna för två år gammalt engagemang

INRIKESAnatolij Udodov är 68-årig pensionär, diplomerad vapenmakare och ostraffad medborgare. Den 1 augusti kom fem poliser hem till hans lägenhet i Stockholm för att omhänderta hans legala sportvapen. Polisen motiverar detta med att han är aktiv inom Nordiska motståndsrörelsen, men själv säger han att han gick ur för två år sedan.

Arab som spottade på AfS-politiker dömd till 13 års fängelse

BROTT OCH STRAFFIrakiern var upprörd över att Alternativ för Sverige fick hålla ett tillståndsgivet möte i Nyköping och spottade mot parti­ledaren Gustav Kasselstrand. Nu har han dömts för ett stort antal mycket allvarliga brott i två separata rättegångar i Svea hovrätt.

Feminism mot gängvåld

STOCKHOLMJan Jönsson (L) vill motverka etniskt gängvåld med feministisk politik. Bland annat önskar han ”utmana de manliga könsrollerna” som han menar ligger bakom gängens framfart i Stockholm. Tidigare har den liberala Jönsson, som är socialborgarråd i Stockholm stad, kommit med förslag om ”allvarssamtal” som ett sätt att stoppa grov gängkriminalitet och att man skall skicka brev till återvändande IS-terrorister.

Kvinna döms för spottning mot Jeff Ahl

Nya Tider har tidigare rapporterat om åtalet mot en 54-årig kvinna som spottade på Jeff Ahl efter ett torgmöte med Alternativ för Sverige. Nu har kvinnan dömts till böter för ofredande. Hon ska även betala skadestånd till Ahl samt en avgift på 800 kronor till brottsofferfonden.

Riksdagen öppnade – Löfven meddelade att invandringen ska fortsätta

INRIKESTisdag den 10 september hölls Riksmötets öppnande. Statsminister Stefan Löfven presenterade tre nya ministrar i sin regeringsförklaring, som i övrigt inte innehöll några större politiska kursändringar. Löfven slog fast att Sverige ska ha en ”human” invandringspolitik. Asylrätten ska värnas och det ska även i fortsättningen vara enkelt att anhöriginvandra till Sverige.

Rasistisk afrikan fortsätter sina attacker

INRIKESDen ”mycket mörkhyade” mannen som överfaller, misshandlar och spottar svenska kvinnor i ansiktet i Eskilstuna misstänks nu för att ha angripit totalt 16 olika kvinnor. Samtidigt tycks polisen helt oförmögen att stoppa en man med specifikt signalement som slår till vid vissa tider och inom ett begränsat geografiskt område – gång på gång.

Islamister vill driva förskolor

INRIKESFlera olika islamister har den senaste tiden knutits till förskolor och familjehem. Den senaste incidenten var att Göteborgs förskolenämnd stoppade ett familjedaghem med omedelbar verkan. Verksamheten hölls då hemma hos en känd islamist, Anas Khalifa. – Det är horribelt. Det här sker i en ålder där barn är som mest formativa, säger terrorforskaren Magnus Ranstorp.

Gå till arkivet

Send this to a friend