Skip to Content

Tege Tornvall

Tege Tornvall

Artiklar av Tege Tornvall

Statliga chefer utan fackkunskap

KRÖNIKAAtt leda statens vädertjänst SMHI kräver sakkunskap i ämnet, nämligen väder (meteorologi). Tyvärr är det si och så med den saken. På SMHI efterträder nu jägmästaren Håkan Wirtén agronomen Rolf Brennerfelt som generaldirektör.

Toyotas chef varnar för elbilar

KRÖNIKAKampen om vem som är världens största biltillverkare står nu mellan japanska Toyota och den tyska VW-gruppen. Hack i häl ligger gruppen Nissan-Renault-Mitsubishi. Amerikanska General Motors ligger fyra före Hyundai-Kia.

Lund hälsar: Kom gärna hit – men inte med bil!

KRÖNIKANej, säger Lunds klimatpolitiska råd till en ny av- och påfart för E22 vid Lunds forsknings- och teknikpark Idéon. Passande nog heter också rådets ordförande just Neij.

21 mil på nio timmar!

KRÖNIKAMed snittfarten 23 kilometer i timmen klarade sig ett engelskt par 21 mil hem med en Porsche Taycan elbil. På vägen försökte de förgäves ladda bilen på elva platser innan de till slut fann en ledig och fungerande laddstolpe med rätt teknik.

Kallt i både norr och söder

KRÖNIKADagligen varnas vi för hotande global uppvärmning. Enligt EU:s klimatprogram Copernicus var årets september varmast sedan mätningarna började 1979.

Mycket kol i jordens inre

KRÖNIKARådande klimatdebatt utmålar kol och koldioxid som stora hot mot jordens liv och klimat. Det är en märklig syn, eftersom kol tvärtom är förutsättningen för allt liv på jorden. Det är också en historielös syn.

Elbilens akilleshäl: Batterierna

KRÖNIKAVi får i dag ofta se jämförelser mellan elbilar och bilar med förbränningsmotorer. Många av jämförelserna tar dock inte hänsyn till alla aspekter och man jämför äpplen och päron. Elbilen är inte det gröna och giftfria alternativ som det ofta framställs som.

Klimatanpassning som samtalsterapi

KRÖNIKAMed det dubbla och motstridiga uppdraget att dels producera elektricitet och dels förverkliga svensk klimatpolitik tycks statliga Vattenfall nu ha övergått till att försöka lugna både kunder och politiker med samtalsterapi.

Batterifordon ett villospår

KRÖNIKATung expert dömer ut batterier för eldrift.

Beundrande idolporträtt

KRÖNIKAExpressens klimatreporter Karin Sörbring har höga tankar om miljöprofessorn Johan Rockström. Dem luftade hon i en beundrande intervju i söndags 13/9. Där kallades Rockström ”en av världens främsta miljö- och klimatforskare”.

Tidigare milda vintrar

KRÖNIKADe som varnar om hotande global uppvärmning tar den gångna svenska vintern som exempel. Den var förvisso ganska mild söderöver. Men de nämner inget om all snö som föll i Norrland och på sina håll låg kvar långt in i juli.

Inuiter varnar: För många isbjörnar!

KRÖNIKADe som räknar isbjörnar i Arktis gör det ofta från luften, men per flyg kan de bara täcka mindre delar. Arktis är stort med 26 miljoner kvadratkilometer total yta. Därav är 14 miljoner kvadratkilometer hav (Norra ishavet), och 12 miljoner kvadratkilometer är land.

Öststaterna bedrev skrämselpolitik med Tjernobyl

KRÖNIKA

Kylande vulkanutbrott

KRÖNIKAInstitutet för USA:s geologiska undersökningar, USGS, motsvarar svenska SGU. Det hävdar att vulkanisk aktivitet över och under vatten tillför mycket mindre koldioxid till atmosfären än vad mänsklig verksamhet gör.

Rekordkallt på Tasmanien

VETENSKAP OCH TEKNIKMedan vi på våra nordliga breddgrader har sommar med sol och värme, har södra halvklotet vinter. Dock bor 90 procent av jordens befolkning på norra halvklotet. Därför gäller klimatfrågan främst norra halvklotet.

Utan kol – inget stål!

KRÖNIKAStål är järn med iblandat kol. Utan kol blir det inget stål. Med kol bildar järnet legeringen/blandningen stål. Att legera metaller är att blanda dem med andra material så att de bildar nya material med egna egenskaper.

Regeringen vilse i klimatdimman

KRÖNIKAFör att centralt styra sin politik i klimatfrågan har regeringen skapat ett särskilt ”klimatkollegium”. Det skall styra regeringens politik för att ”nå klimatmålen”.

Klimatalarmister bekämpar livets grundsten

KRÖNIKAKlimatalarmister tycks tro att vi kör motorfordon med kalk som bränsle. De kallar nämligen bensin och diesel för fossila bränslen. Men det är de inte. Fossil är mineraliserade (förstenade) rester av sedan länge döda djur och växter som kommer från djurs och växters hårda delar. Dessa delar är kalkhaltiga och passar inte som bränslen i motorer. Den som försöker köra förbränningsmotorer på kalk kommer inte långt!

Satelliter visar mer grönska

KLIMATDe senaste 20 åren har Jorden blivit betydligt grönare. Det visar den amerikanska rymdstyrelsen NASA:s satellitstudier. Sedan år 2000 har den totala ytan med gröna löv ökat med 5 procent till 5,2 miljoner kvadratkilometer – nästan som hela Europa utom Ryssland.

Absurt låga gränsvärden hämmar transporter och fordonsindustri

KRÖNIKA Tysk stats-TV granskade nyligen tyska myndigheters gränsvärden för småpartiklar och kväveoxider. Den fristående nättidningen Tichys Einblick har i sin tur granskat dessa gränsvärdens följder för tysk bilism och bilindustri.