Olle Felten

Fd ledamot av Riksdagens skatteutskott och Riksbanksfullmäktige

Artiklar av Olle Felten

Bankernas rekordvinster och utdelningar skapar debatt

Bankernas rekordvinster och utdelningar skapar debatt

🟠 EKONOMI När 2023 nu summerats i bankernas bokslutskommunikéer inför årsredovisningarna, kan man konstatera att året blev en formidabel vinstkaskad – trots Sveriges allt mer trasiga ekonomi. De flesta stora affärsbankerna, med externa ägare, planerar att dela ut 40-60 procent av vinsten till aktieägarna. Att ägarna får utdelning när företagen går med vinst är inget problem, det är aktiebolagens uppgift att tjäna pengar till sina ägare. Problemet med storbankernas vinstutdelning ligger på ett annat plan, eftersom ägarnas risk har minimerats med hjälp av statens garantier. Men det finns banker som fungerar helt annorlunda.

Kronofogdens indrivningsarbete effektivare men politisk långbänk bromsar

Kronofogdens indrivningsarbete effektivare men politisk långbänk bromsar

🟠 INRIKES Den 1 augusti 2022 trädde ny lagstiftning ikraft, som innebär att Kronofogdemyndigheten kan utmäta tillgångar på distans, med hjälp av polisen. Under 2023 utmättes tillgångar värderade till över 93 miljoner kronor med hjälp av den nya lagen. Huvudsakligen handlar det om gods från kriminella personer med skulder till bland annat brottsoffer. Det tog mer än åtta år för politikerna att få lagändringen på plats.

Finansinspektionen satsar på konsumentskydd efter en utredning om finansiellt välbefinnande

Finansinspektionen satsar på konsumentskydd efter en utredning om finansiellt välbefinnande

🟠 EKONOMI Med en tuff privatekonomisk period som grund har Finansinspektionen etablerat en mer genomtänkt strategi för att kunna ge privatekonomiskt stöd. En enkät om hur det står till med det ”finansiella välbefinnandet” i Sverige och en ny funktion som konsumentskyddsekonom, skall bidra till ett tydligare fokus på privatekonomiska effekter av finansmarknadens aktiviteter. Enkäten visar, föga förvånande, att ”svenskar överlag har ett högt finansiellt välbefinnande”, men samtidigt att många har påtagliga problem med sin privatekonomi

Batteritillverkaren Northvolt lånar ytterligare 50 miljarder – delvis med statliga garantier

Batteritillverkaren Northvolt lånar ytterligare 50 miljarder – delvis med statliga garantier

🟠 EKONOMI Batteritillverkaren Northvolt startades av entreprenören Peter Carlsson 2016 och har redan ett forskningscenter, en återvinningsfabrik och en batterifabrik i produktion, om än inte i full skala. Ytterligare minst fem nya fabriker är under projektering eller på planeringsstadiet. För att finansiera den snabba expansionen och utvecklingen av ny batteriteknik har enorma summor lånats upp och insatserna växer snabbt. Sedan i december 2023 har inlåningen dubblerats från cirka 75 miljarder till 150 miljarder kronor – och det är skattebetalarna som riskerar att ta en del av smällen ifall den nya tekniken inte håller.

Överskuldsättning – den nya folksjukdomen

Överskuldsättning – den nya folksjukdomen

🟠 EKONOMI Allt skarpare varningar torgförs från olika håll om de risker som hushållens överskuldsättning innebär. I juli 2023 avlämnade Överskuldsättningsutredningen sitt betänkande, SOU 2023:38, till regeringen med flera skarpa förslag om åtgärder för att hejda den allvarliga utvecklingen. I slutet av december efterfrågade Finansinspektionens och Konsumentverkets generaldirektörer, Daniel Barr och Cecilia Tisell, verktyg för att kunna hantera problemet, i en gemensam debattartikel i Aftonbladet. Frågan är dock inte ny. Redan 2013 föreslog en utredning skarpare lagstiftning för att hindra aggressiv utlåning och riksdagen hanterar varje år motioner i ärendet. Lagstiftningen skärptes också 2018, men problemen fortsätter ändå att växa.

Regeringen hårdsatsar på elektrifiering av transportsektorn – mot osäkra mål

Regeringen hårdsatsar på elektrifiering av transportsektorn – mot osäkra mål

🟠 INRIKES Regeringen lanserade i slutet av december förra året en omfattande strategi för satsningen på elektrifierade transporter. Via regleringsbreven för 2024 gavs ett flertal myndigheter i uppdrag att agera inom sina respektive områden för att elektrifieringens förutsättningar ska kunna stärkas. Det handlar om hela transportsektorn, allt från hemmaladdning av privata bilar till eldriven sjöfart. Målet är ”klimatneutralitet” för transportsektorn till 2045.

Ekonomiska styrmedel för byte till elbilar missgynnar lågavlönade

Ekonomiska styrmedel för byte till elbilar missgynnar lågavlönade

🟠 EKONOMI Att effekten av snabba och stora prisökningar på andra bränslen än el och biodrivmedel i första hand drabbar låg- och medelinkomsttagare, har nu bekräftats i en analysrapport från VTI. Den huvudsakliga effekten av höga drivmedelsskatter och elbilsbonusar är att de med lägst inkomst missgynnas. Allra mest missgynnas lågavlönade på landsbygden, som har minst möjligheter att använda kollektiva transportmedel.

Handeln med varor och tjänster med omvärlden är viktig för hur Sveriges välstånd utvecklas. EU är ett särskilt viktigt handelsområde för Sverige och då främst våra nordiska grannländer, inklusive Norge som inte är med i EU, och de nordliga länderna på den europeiska kontinenten. Det intressanta är att både varu- och tjänstehandeln med övriga EU-länder går med underskott, även om underskottet i handelsbalansen (det vill säga varuhandeln) har minskat något de senaste åren. Även tjänstehandelns underskott gentemot EU-länderna minskar under kvartal 3 i förhållande till samma period 2022. Data: SCB och Kommerskollegium, grafik: Nya Tider

Handeln med EU-länderna går med fortsatt kraftigt underskott

🟠 EKONOMI EU-området är den enskilt viktigaste marknaden för svenska företags handel med omvärlden. 52 procent av den svenska exporten går till andra EU-länder och 68 procent av importen kommer från samma område. En av orsakerna till att underskottet är så stort i handeln med EU-länder är att varor som importerats till ett annat EU-land och sedan säljs vidare till Sverige räknas i Sverige som import från EU. En annan viktig faktor är den svaga svenska kronan. Samtidigt kan vi konstatera att Sverige inte gynnats av EU:s inre marknad lika mycket som andra länder.

Vid omröstningen om förslaget till sänkt skatt på bensin och diesel var det bara Centerpartiet som drev fram en omröstning om sitt egna förslag. Det röstades bort med stor majoritet. Övriga oppositionen valde att inte yrka på sina egna förslag och därför blev det ingen dramatik när beslutet klubbades igenom med acklamation. Debatten blev dock mer tjafsig än vanligt, när partiernas företrädare försökte sänka varandras argument. Bild: Riksdagen

Sänkt skatt på bensin och diesel?

🟠 EKONOMI Riksdagen sa ja till sänkt skatt på bensin och diesel. Det innebär att skatten på bensin och diesel sänks 2024, jämfört med den nivå som skulle gällt med nuvarande omräkningsregler. För 2025 räknas skattebeloppen för bränslen om från 2024 års nivåer. För bensin sänks de omräknade energiskattebeloppen med 60 öre per liter. Sänkningen gäller inte akrylatbensin.

Dragkamp mellan butikerna i julhandeln för att locka över kunderna som har allt större hål i plånboken samtidigt som ingen vill gå miste om julklassikerna. Foto: Freestocks

Julhandeln minskar, men inte lika mycket som befarat – dragkamp mellan butikerna

🟠 EKONOMI December är traditionellt den viktigaste handelsmånaden under året. 2023 är inget undantag från den regeln, men trenden att handelsvolymen ökar år för år bryts, enligt en prognos från Handelns Utredningsinstitut (HUI). Istället minskar handelsvolymen och handeln spås tävla om kunderna med en större rabattering än vanligt. För konsumenterna handlar det om att inte spendera för mycket ur en, för många, alltför tunn plånbok. För handelns del handlar det om att överleva ett allt tuffare ekonomiskt klimat.

Page 1 of 27 1 2 27

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör
Prenumerera på
Nya Tiders nyhetsbrev!

123 037 97 35

A Minska textstorlek". A+ Öka textstorlek. A++ Stor text.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.