Skip to Content

En linfärja, ibland även kallad kabelfärja, är en färja av ro-ro- typ för främst person- och fordonstransporter över mindre vattendrag. Ro-ro kommer av engelskans roll on, roll off, och beskriver fartyg som är konstruerade för att fartygets last lätt ska kunna köras ombord och i land. Färjan styrs av en eller två linor, eller närmare bestämt kraftiga stålvajrar som ligger i vattnet mellan de två färjelägena, uppspända i kraftiga betongfundament bredvid dem. Färjans motor arbetar sig åt ena eller andra hållet med hjälp av vajrarna, och har således inget roder för att ändra färjans riktning.
TEKNIK

Eldriven färja sparar miljön

Den 11 januari gick den första eldrivna linfärjan på Kornhallsleden mellan Göteborg och Kungälv. Med eldrift genom kabel i stället för med dieselmotor kommer Gerd, som är Sveriges mest trafikerade linfärja, att efter den driftsmässiga omgörningen även i fortsättningen transportera nästan 717 000 fordon årligen över Nordre älv.

Publicerad: 6 februari, 2017, 19:48

  • Svenska

Läs även

Färjerederiet, som har sitt huvudkontor i Vaxholm och lyder under Trafikverket, har inriktat sig på att hitta alternativ till fossila bränslen för att kunna garantera ”långsiktig hållbarhet” för sina färjor runt om i landet.
Omkring 1,6 miljoner kronor har man satsat på att ge färjan Gerd en driftsmässig ansiktslyftning i form av ett helt nytt maskineri. Gerd, som gör 24 000 turer om året mellan Kornhall i Kungälv och Gunnesby på Hisingen har varit dieseldriven i tolv år.

– Den nuvarande färjan har varit i drift på Kornhallsleden sedan 2004 och framdrivningen har varit ett dieselelektriskt mas­kineri. Så istället för 62 000 liter diesel får vi nu tillsätta omkring 171 000 kWh elektricitet, säger Peter Peterberg, miljösamordnare på Färjerederiet, till Nya Tider.

Gerd drivs av två elmotorer. Ström får man genom en elkabel som matas ut och in med hjälp av ett hjul på sidan av fartyget. På så sätt leds elektricitet från elnätet i land till färjans elmotorer. Dessa driver i sin tur två vinschar som drar färjan fram och tillbaka längs vajrar. Den motor som inte drar släpper ut vajern efter färjan.
För säkerhets skull har färjan även en dieselgenerator ombord. Den kan användas om det skulle bli strömavbrott i elnätet på land, vid åska eller svåra isförhållanden.

Artikeln fortsätter

Hela artikeln finns i pappersupplagan. Är du prenumerant kan du även logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Perra Winberg

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

”Uranfrön” kan göra härdsmältor till ett minne blott

VETENSKAP OCH TEKNIKTrisopartiklar är ett underligt kärnbränsle med inbyggda säkerhetsfunktioner som kommer att driva en ny generation av högtemperaturreaktorer.

Solinstrålningen mot jorden ökar – men ingen forskar på hur det påverkar temperaturen

VETENSKAP & TEKNIKFörsöker SMHI mörka mätdata som inte stödjer teorin om att människans utsläpp av koldioxid är orsaken till klimatförändringarna? Kan en svensk myndighet som SMHI verkligen tysta ned sina egna observationer under flera decenniers tid? Är det politiska trycket så hårt? Samtidigt som tjänstemännen är svaga och rädda om sin egen position? Thoralf Alfsson har nystat i frågan om den ökande solinstrålningens inverkan på jordens medeltemperatur.

Just nu: Massavstängningar på Facebook – vill stoppa kritik mot Black Lives Matter?

Facebook har under natten och förmiddagen den 9 juni stängt av mängder av användare från sina konton för att de har systemkritiska åsikter. Många av de avstängda tycks ha kritiserat svart makt-rörelsen Black Lives Matter, som just nu ställer till kravaller över hela västvärlden och tvingar människor att be om ursäkt för att de är vita.

Vad händer med klimatet?

MILJÖDEBATTFinns det någon besinningsfull medelväg i klimatfrågan? Det kan definitivt vara svårt för en lekman att bilda sig en balanserad uppfattning om klimatproblematiken. I somras släpptes dock en bok, skriven av en djupt involverad klimatforskare, som kan vara en bra introduktion till en intresserad allmänhet: Vad händer med klimatet? En klimatforskares syn på jordens klimat, skriven av Lennart Bengtsson, Karneval Förlag.

Föredrag om hälsofaror med mobilstrålning

VIDEOOlle Johansson berättar om farorna med elektromagnetisk strålning (mobiler, Wi-Fi och annan trådlös kommunikation) på ett föredrag i Stockholm, oktober 2019.

Världsvida demonstrationer mot ökad mikrovågsstrålning

Lördagen den 25 januari arrangerades på flera håll i världen demonstrationer mot utbyggnaden av 5G-teknik. Dagen kallades Global 5G Protest Day och manifestationer var planerade på 264 platser i 32 länder. Bakom arrangemanget stod den frivilliga organisationen Stop 5G International som kallar införandet av 5G för ”ett otestat biologiskt experiment på allt levande”.

Blixtlåset och svensken – Om Gideon Sundbäck och den amerikanska uppfinningen

TEKNIKBlixtlåset uppfanns år 1851 av amerikanen Elias Howe, men det var den svenske uppfinnaren och ingenjören Gideon Sundbäck som utvecklade och förbättrade denna uppfinning. Det var tack vare honom som dagens blixtlås alls kom till.

Svensken som uppfann avanti-metoden

TEKNIKUppfinnaren Sten Engwall von Scheele från Sigtuna avled den 22 september i år. Han blev känd för att ha uppfunnit avanti-metoden som används till att borra värmebrunnar för bergvärme på ett mer effektivt sätt. Han är även mannen bakom Teeghusen och Ecogrund.

Gå till arkivet

Send this to a friend