En linfärja, ibland även kallad kabelfärja, är en färja av ro-ro- typ för främst person- och fordonstransporter över mindre vattendrag. Ro-ro kommer av engelskans roll on, roll off, och beskriver fartyg som är konstruerade för att fartygets last lätt ska kunna köras ombord och i land. Färjan styrs av en eller två linor, eller närmare bestämt kraftiga stålvajrar som ligger i vattnet mellan de två färjelägena, uppspända i kraftiga betongfundament bredvid dem. Färjans motor arbetar sig åt ena eller andra hållet med hjälp av vajrarna, och har således inget roder för att ändra färjans riktning.

Eldriven färja sparar miljön

Den 11 januari gick den första eldrivna linfärjan på Kornhallsleden mellan Göteborg och Kungälv. Med eldrift genom kabel i stället för med dieselmotor kommer Gerd, som är Sveriges mest trafikerade linfärja, att efter den driftsmässiga omgörningen även i fortsättningen transportera nästan 717 000 fordon årligen över Nordre älv.

Färjerederiet, som har sitt huvudkontor i Vaxholm och lyder under Trafikverket, har inriktat sig på att hitta alternativ till fossila bränslen för att kunna garantera ”långsiktig hållbarhet” för sina färjor runt om i landet.
Omkring 1,6 miljoner kronor har man satsat på att ge färjan Gerd en driftsmässig ansiktslyftning i form av ett helt nytt maskineri. Gerd, som gör 24 000 turer om året mellan Kornhall i Kungälv och Gunnesby på Hisingen har varit dieseldriven i tolv år.

– Den nuvarande färjan har varit i drift på Kornhallsleden sedan 2004 och framdrivningen har varit ett dieselelektriskt mas­kineri. Så istället för 62 000 liter diesel får vi nu tillsätta omkring 171 000 kWh elektricitet, säger Peter Peterberg, miljösamordnare på Färjerederiet, till Nya Tider.

Gerd drivs av två elmotorer. Ström får man genom en elkabel som matas ut och in med hjälp av ett hjul på sidan av fartyget. På så sätt leds elektricitet från elnätet i land till färjans elmotorer. Dessa driver i sin tur två vinschar som drar färjan fram och tillbaka längs vajrar. Den motor som inte drar släpper ut vajern efter färjan.
För säkerhets skull har färjan även en dieselgenerator ombord. Den kan användas om det skulle bli strömavbrott i elnätet på land, vid åska eller svåra isförhållanden.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Mångkulturellt gängbråk i anslutning till Tallinnfärja

Mångkulturellt gängbråk i anslutning till Tallinnfärja

🟠 INRIKES Söndagen den 27 mars blev det bråkigt och stökigt då färjan Baltic Queen under förmiddagen anlöpte Värtaterminalen i Stockholm. Enligt flera medier var minst 30 personer inblandade i vad som polisen utreder som våldsamt upplopp, och enligt bland annat Expressen ska det ha rört sig om en uppgörelse mellan gängkriminella klaner från Södertälje och Märsta.

”Lastbilar dumpades från Estonia”

”Lastbilar dumpades från Estonia”

🟠 ”Jag har sammanställt det här pusslet bit för bit och har kommit fram till den fasta övertygelsen att Estonias förlisning inte var en vanlig olycka”, säger Harri Ruotsalainen, en finsk räddningsexpert som år 1994 var involverad i räddningsinsatsen för M/S Estonia, till Estlands största tidning Õhtuleht. Enligt honom finns det anledning att tro att en del av lasten, närmare bestämt flera lastbilar, dumpades från fartyget under resan och att detta var kopplat till förlisningen som orsakade 852 människors död.

Läs även:

Boeings Starliner har äntligen skjutit upp en NASA-besättning i rymden

Boeings Starliner har äntligen skjutit upp en NASA-besättning i rymden

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Efter sju svåra års försening, och efter två misslyckade försök förra månaden, har det problemtyngda Boeing äntligen skickat två astronauter till rymden på ett uppdrag för NASA i sin rymdfarkost Starliner. Men företaget har fortfarande en lång väg att gå. Samtidigt går Elon Musks SpaceX från klarhet till klarhet och har nyligen gjort ett lyckat försök med sin Starship.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Bob Dylans syn på världen, sedd genom låttexter

🟠 BOKRECENSION Stjärnorna är också fans. Även de tittar upp mot sin stjärna och drömmer. Så här på ålderns höst (han fyller 83 i år) har Bob Dylan skrivit sin tackbok till några av de som inspirerade honom till att bli vår tids störste låtskrivare. Bob Dylans betydelse för modern kultur går knappast att överskatta, han har beskrivits som ”den som gav popmusiken en hjärna”. Förutom otaliga skivor har han även givit ut en del böcker. Denna den senaste är, precis som självbiografin Chronicles, Volume one (2004) skriven i en fri och associativ stil genom vilken Dylan ofta ger fritt spelrum åt sin fantasi.

Varför är det tabu att tala om Swexit?

🟠 BOKRECENSION Varför var vänstern på 1990-talet skeptisk till EU:s föregångare EG medan de borgerliga var entusiastiska, och varför är det främst högermänniskor som idag ifrågasätter EU? Carl Albinsson, själv tidigare moderat och öppen anhängare av EU, granskar i sin bok Varning för Swexit! Högerväljarnas kluvna syn på EU opinionens svängningar och ger de borgerliga råd för hur de ska undvika den Swexitdebatt som deras väljare vill ha.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Svenskdroppar – dunderkuren från örtriket

🟠 HISTORIA Svenskdroppar, som även är känd som Schwedenbitter, är en örtkur som utvecklades av de två svenska läkarna Klaus Samst och – sannolikt – Kristian Henrik Hjärne på 1700-talet. Den här tinkturen populariserades på 1900-talet av Maria Treben. Svenskdroppar innehåller flera olika örter och sägs hjälpa mot olika sjukdomar och krämpor.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.