Skip to Content

En linfärja, ibland även kallad kabelfärja, är en färja av ro-ro- typ för främst person- och fordonstransporter över mindre vattendrag. Ro-ro kommer av engelskans roll on, roll off, och beskriver fartyg som är konstruerade för att fartygets last lätt ska kunna köras ombord och i land. Färjan styrs av en eller två linor, eller närmare bestämt kraftiga stålvajrar som ligger i vattnet mellan de två färjelägena, uppspända i kraftiga betongfundament bredvid dem. Färjans motor arbetar sig åt ena eller andra hållet med hjälp av vajrarna, och har således inget roder för att ändra färjans riktning.
TEKNIK

Eldriven färja sparar miljön

Den 11 januari gick den första eldrivna linfärjan på Kornhallsleden mellan Göteborg och Kungälv. Med eldrift genom kabel i stället för med dieselmotor kommer Gerd, som är Sveriges mest trafikerade linfärja, att efter den driftsmässiga omgörningen även i fortsättningen transportera nästan 717 000 fordon årligen över Nordre älv.

Publicerad: 6 februari, 2017, 19:48

  • Svenska

Läs även

Färjerederiet, som har sitt huvudkontor i Vaxholm och lyder under Trafikverket, har inriktat sig på att hitta alternativ till fossila bränslen för att kunna garantera ”långsiktig hållbarhet” för sina färjor runt om i landet.
Omkring 1,6 miljoner kronor har man satsat på att ge färjan Gerd en driftsmässig ansiktslyftning i form av ett helt nytt maskineri. Gerd, som gör 24 000 turer om året mellan Kornhall i Kungälv och Gunnesby på Hisingen har varit dieseldriven i tolv år.

– Den nuvarande färjan har varit i drift på Kornhallsleden sedan 2004 och framdrivningen har varit ett dieselelektriskt mas­kineri. Så istället för 62 000 liter diesel får vi nu tillsätta omkring 171 000 kWh elektricitet, säger Peter Peterberg, miljösamordnare på Färjerederiet, till Nya Tider.

Gerd drivs av två elmotorer. Ström får man genom en elkabel som matas ut och in med hjälp av ett hjul på sidan av fartyget. På så sätt leds elektricitet från elnätet i land till färjans elmotorer. Dessa driver i sin tur två vinschar som drar färjan fram och tillbaka längs vajrar. Den motor som inte drar släpper ut vajern efter färjan.
För säkerhets skull har färjan även en dieselgenerator ombord. Den kan användas om det skulle bli strömavbrott i elnätet på land, vid åska eller svåra isförhållanden.

Artikeln fortsätter

Hela artikeln finns i pappersupplagan. Är du prenumerant kan du även logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Perra Winberg

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Svensken som uppfann avanti-metoden

TEKNIKUppfinnaren Sten Engwall von Scheele från Sigtuna avled den 22 september i år. Han blev känd för att ha uppfunnit avanti-metoden som används till att borra värmebrunnar för bergvärme på ett mer effektivt sätt. Han är även mannen bakom Teeghusen och Ecogrund.

Innan 5G kommit på plats – nu påbörjas arbetet med 6G

TEKNIKTrots att 5G ännu inte rullats ut på bred front i Europa, har arbetet med att lansera 6G redan påbörjats. Den nya tekniken tros vara på plats omkring år 2030 och beskrivs som ”5G på steroider” av flera initierade teknikkällor.

Satelliter visar mer grönska

KLIMATDe senaste 20 åren har Jorden blivit betydligt grönare. Det visar den amerikanska rymdstyrelsen NASA:s satellitstudier. Sedan år 2000 har den totala ytan med gröna löv ökat med 5 procent till 5,2 miljoner kvadratkilometer – nästan som hela Europa utom Ryssland.

NASA varnar för asteroidhot

RYMDEN

NASA fotar solsystemets mest avlägsna objekt

VETENSKAPÅr 2006 skickade NASA upp sin rymdsond New Horizon. Målet var Pluto, den yttersta kända planeten i solsystemet, samt den mängd mindre objekt som befinner sig ännu längre bort, i det så kal­lade Kuiperbältet.

Kina landar på månens baksida

VETENSKAPEn kinesisk rymdfarkost har blivit den första att landa på månens baksida och markerar därmed ett historiskt ögonblick för mänsklig utforskning av rymden. Den framgångsrika landningen hyllas som en enorm teknisk prestation och ses som ett viktigt steg mot Kinas vidare ambitioner i rymden.

Isländskt DNA visar på tudelat ursprung

VETENSKAPIsland koloniserades av nordbor så sent som på slutet av det första millenniet, men trots det har islänningarna utvecklat en karaktäristisk och unik särart genmässigt, beroende på att populationen har varit så pass liten och isolerad. Nya forskningsrön som publicerats i vetenskapstidskriftens Science visar nu att det finns ett stort inslag av nordiska gener hos de nuvarande islänningarna – men även mycket gaeliskt DNA.

IQ-trenden bruten: Dalande intelligens i västvärlden

VETENSKAPFrån att stadigt ha ökat under hela 1900-talet menar nu forskare i Norge att den genomsnittliga IQ:n i deras land minskar. Men resultatet är inte unikt. Ett stort antal studier i västvärlden pekar på samma sak: vi blir allt dummare. Utvecklingen kan få stora konsekvenser, såväl ekonomiskt som socialt. Forskarna pekar på allt från gifter, förändrad livsstil och invandring från tredje världen som möjliga orsaker till nedgången.

Gå till arkivet

Send this to a friend