Skip to Content

En linfärja, ibland även kallad kabelfärja, är en färja av ro-ro- typ för främst person- och fordonstransporter över mindre vattendrag. Ro-ro kommer av engelskans roll on, roll off, och beskriver fartyg som är konstruerade för att fartygets last lätt ska kunna köras ombord och i land. Färjan styrs av en eller två linor, eller närmare bestämt kraftiga stålvajrar som ligger i vattnet mellan de två färjelägena, uppspända i kraftiga betongfundament bredvid dem. Färjans motor arbetar sig åt ena eller andra hållet med hjälp av vajrarna, och har således inget roder för att ändra färjans riktning.
TEKNIK

Eldriven färja sparar miljön

Den 11 januari gick den första eldrivna linfärjan på Kornhallsleden mellan Göteborg och Kungälv. Med eldrift genom kabel i stället för med dieselmotor kommer Gerd, som är Sveriges mest trafikerade linfärja, att efter den driftsmässiga omgörningen även i fortsättningen transportera nästan 717 000 fordon årligen över Nordre älv.

Publicerad: 6 februari, 2017, 19:48

  • Svenska

Läs även

Färjerederiet, som har sitt huvudkontor i Vaxholm och lyder under Trafikverket, har inriktat sig på att hitta alternativ till fossila bränslen för att kunna garantera ”långsiktig hållbarhet” för sina färjor runt om i landet.
Omkring 1,6 miljoner kronor har man satsat på att ge färjan Gerd en driftsmässig ansiktslyftning i form av ett helt nytt maskineri. Gerd, som gör 24 000 turer om året mellan Kornhall i Kungälv och Gunnesby på Hisingen har varit dieseldriven i tolv år.

– Den nuvarande färjan har varit i drift på Kornhallsleden sedan 2004 och framdrivningen har varit ett dieselelektriskt mas­kineri. Så istället för 62 000 liter diesel får vi nu tillsätta omkring 171 000 kWh elektricitet, säger Peter Peterberg, miljösamordnare på Färjerederiet, till Nya Tider.

Gerd drivs av två elmotorer. Ström får man genom en elkabel som matas ut och in med hjälp av ett hjul på sidan av fartyget. På så sätt leds elektricitet från elnätet i land till färjans elmotorer. Dessa driver i sin tur två vinschar som drar färjan fram och tillbaka längs vajrar. Den motor som inte drar släpper ut vajern efter färjan.
För säkerhets skull har färjan även en dieselgenerator ombord. Den kan användas om det skulle bli strömavbrott i elnätet på land, vid åska eller svåra isförhållanden.

Artikeln fortsätter

Hela artikeln finns i pappersupplagan. Är du prenumerant kan du även logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Perra Winberg

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Okända nya bakterier på ISS kan hjälpa att bygga en framtid på Mars

VETENSKAP OCH TEKNIKNASA spårar mikrober som bor ombord på den internationella rymdstationen ISS, och ibland upptäcker man nya sorter. Nu försöker man förstå hur de klarar den tuffa miljön för att få ledtrådar om hur man överlever långa uppdrag i rymden.

Konsekvenserna av Covid-19 på vår kosthållning och hälsa

VETENSKAP OCH TEKNIKNästan en tredjedel av mänskligheten har gått upp i vikt under pandemin, trots medvetenheten om sambandet mellan fetma och komplikationer vid Covid-19. Data för denna forskning samlades in via Ipsos Global Advisor från den 23 oktober till den 6 november 2020.

Nya mätningar av himlens mörker visar att galaxer ”bara” finns i hundratals miljarder

VETENSKAP OCH TEKNIKHur mörk är himlen, och vad säger det oss om antalet galaxer i det synliga universum? Astronomer kan uppskatta det totala antalet galaxer genom att räkna alla som syns i Hubble Deep Field (HDF) och sedan multiplicera dem med himlens totala yta. HDF är en bild av en liten region i stjärnbilden Stora Björnen, baserad på resultaten av en serie observationer gjorda av Rymdteleskopet Hubble. Den täcker ett område på 156 bågsekunder, samma storlek som en tennisboll sedd på 100 meters avstånd. Men andra galaxer är för svaga och avlägsna för att direkt synas. Men även om vi inte kan räkna dem, ger deras ljus en svag glöd åt rymden.

Teknikgenombrott för elfordonsbatterier

VETENSKAP OCH TEKNIKHalvledarbatterier är ett stort framtidslöfte. Många av de nackdelar som nu förknippas med litiumbatterier, som brandfara, minskar och energitätheten (den energi ett batteri kan leverera i förhållande till sin vikt) mångdubblas. Det tar cirka 10 minuter att ladda ett elfordon med ett halvledarbatteri, vilket förkortar laddningstiderna med två tredjedelar. Batteriet kan utöka räckvidden för ett kompakt elfordon utan bekostnad av innerutrymme. Allt detta med minimala säkerhetsproblem. I december hävdade ett amerikanskt startupföretag att de hade uppfunnit ett nytt litium-jonbatteri som kan revolutionera elfordonsmarknaden. Men är det för bra för att vara sant?

Kapplöpningen om batteriåtervinning

VETENSKAP OCH TEKNIKMiljontals elbilar kommer snart att rulla på vägarna över hela världen, men världen är inte redo för de uttjänta batterierna. Ett antal startupföretag, företrädesvis nordamerikanska, vill knäcka denna miljardnöt.

Framtidens batterier är viktlösa och osynliga

VETENSKAP OCH TEKNIKUnder motorhuven på din bil kan du hitta ett batteri. I en elbil hittar du massor av batterier. Men nu pågår det en renässans inom batteriforskningen som syftar till att bygga in energilagringen i själva de apparater och fordon den ger kraft till.

Rekordkallt på Tasmanien

VETENSKAP OCH TEKNIKMedan vi på våra nordliga breddgrader har sommar med sol och värme, har södra halvklotet vinter. Dock bor 90 procent av jordens befolkning på norra halvklotet. Därför gäller klimatfrågan främst norra halvklotet.

”Uranfrön” kan göra härdsmältor till ett minne blott

VETENSKAP OCH TEKNIKTrisopartiklar är ett underligt kärnbränsle med inbyggda säkerhetsfunktioner som kommer att driva en ny generation av högtemperaturreaktorer.

Gå till arkivet

Send this to a friend