Batteriåtervinning vid Li-Cycles anläggning. Foto: Li-Cycle

Kapplöpningen om batteriåtervinning

Miljontals elbilar kommer snart att rulla på vägarna över hela världen, men världen är inte redo för de uttjänta batterierna. Ett antal startupföretag, företrädesvis nordamerikanska, vill knäcka denna miljardnöt.

Varje dag rullar miljontals litium-jonbattericeller av det löpande bandet vid Teslas Gigafactory i staden Sparks i Nevada. Dessa celler, som produceras på plats av Panasonic, är avsedda att buntas ihop i tusentals i batteripaketen på nya Teslabilar. Men inte alla kvalificerar sig för ett liv på vägen. Panasonic kör lastbilslaster av celler som inte passerar deras kvalitetstester till en anläggning i Carson City, ungefär en halvtimmes bilresa söderut. Där finns Redwood Materials, ett litet företag som grundades 2017 med ambitionen att bli ett anti-Gigafactory, en plats där omvandlas till råvaror som kommer att fungera som råmaterial för nya battericeller. För detta ändamål har de partnerskap med Panasonic och med Amazon, som har investerat i företaget. Hittills har de återvunnit motsvarande 1 gigawattimme, lika mycket som 100 Teslor, något som skall jämföras med de 180 000 Teslor som såldes bara under 2019. Teslas marknadsandel motsvarade 28 procent det året.

Redwood är en del av en våg av nya startupföretag som konkurrerar om att lösa ett problem som egentligen inte existerar ännu: Hur man återvinner berget av batterier från elfordon som är utslitna. Under det senaste årtiondet har världens litium-jonproduktionskapacitet tiodubblats för att möta den ökande efterfrågan på elbilar. Nu har fordon från den första produktionsgenerationen precis börjat nå slutet av sin livslängd. Detta markerar början på en tsunami av förbrukade batterier, som bara kommer att bli värre när fler elbilar kommer ut på vägarna. International Energy Agency förutspår en 800-procentig ökning av antalet elbilar under det kommande årtiondet, där varje bil är packad med tusentals battericeller. Den smutsiga hemligheten med elbilsrevolutionen är att det skapar en tidsinställd bomb av e-avfall, och att lösa frågan om litium-jonåtervinning är det enda sättet att desarmera den.

Litium-jonbatteritillerkningen kommer att öka kraftigt. Bild: Bloomberg

 

Redwoods VD och grundare J.B Straubel förstår problemet bättre än de flesta. När allt kommer omkring så spelade han en viktig roll i att skapa det. Straubel är medgrundare till, och var fram till förra året CTO på, Tesla, ett företag han gick med i när det var möjligt att räkna alla dess anställda på ena handens fingrar. Under hans tid där växte företaget från en liten startup som sålde sportbilar till den högst värderade biltillverkaren på planeten. På köpet blev Tesla också en av världens största batteriproducenter. Men som Straubel ser det är batterierna egentligen inte ett problem. ”Den stora möjligheten är att se det här materialet som en råvara för återanvändning och återvinning”, säger han. ”Med alla dessa batterier i omlopp, verkar det bara fullständigt uppenbart att vi så småningom skapar ett ekosystem för återvinning.”

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Läs även:

FN:s delegater diskuterar nya regler för rymden

FN:s delegater diskuterar nya regler för rymden

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Internationella experter utgår nu från de regelverk som används på jorden för att försöka tröska fram regler för rymdfarkoster i omloppsbana, från att förhindra konflikter till att begränsa mängden rymdskräp. Det första mötet hålls just nu i FN i Genève under det otympliga namnet “Open-Ended Working Group on Reducing space threats through norms, rules and principles of responsible behaviors”.

Nyhetsdygnet

Bilden av det överhängande ”klimathotet” skärskådas

🟠 BOKRECENSION I boken Borde man oroa sig för klimathotet? konfronterar filosofiläraren Staffan Mörner de påståenden om ett förestående ”klimathot” som konstant förmedlas som absoluta sanningar. Mörner har varit engagerad i miljöfrågor under större delen av sitt liv och skriver sedan flera år om just klimatfrågan i olika nätpublikationer. Bokens utgångspunkt är ett ifrågasättande av det dominerande narrativet, vilket gör att läsaren får en gedigen grundkurs i klimatfrågans olika delar, skriver recensenten Tobias Svensson.

Van Morrison – What’s it gonna take?

🟠 Förra årets hjärnskakningspanik bland musikkritiker handlade om att en av deras gunstlingar, den ofta geniförklarade Van Morrison, levererat ”felaktiga” svar på frågor som etablissemanget redan avgjort åt oss. På skivan sjöng han om att Covid-19 var en bluff och att media ägs av några som inte vill oss väl. Nu har Van Morrison återkommit med ännu en låtsamling och han backar inte en millimeter.

Hylte: från bruksort till mångkultur

🟠 REPORTAGE Nya Tider har under en tid fått rapporter om att kommunen Hylte i Hallands län alltmer domineras av islamister och ökande otrygghet. Eftersom centralorten Hyltebruk är en liten bruksort på landet blev vi överraskade, så vi åkte dit och fann ett samhälle där mycket hade fått en muslimsk prägel, men där en tystnadskultur gjorde det svårt att hitta någon som ville uttala sig.

Containerbrist förvärrar begynnande matkris – Nya Tider i Wuhan: Inga spår av viruskatastrof

🟠 Covid-restriktioner förvandlar hamnar till flaskhalsar. Överfulla hamnar och försenade varutransporter ger förstörd mat. Kina har ett stort handelsöverskott då deras industriproduktion går för fullt medan stora delar av väst går på halvfart på grund av snart årslånga nedstängningar. Nya Tider besökte Wuhan och kunde förvånat konstatera att livet där är normalt medan omvärlden fortfarande efter ett år lever med varierande grad av nedstängningar.

Mord i Östervåla

🟠 HISTORIA Den 19 februari 1896 hittades postmästaren och klockaren Johan Åkerlund svårt skadad i huvudet på postkontoret i Östervåla. Han avled några timmar senare. Undersökningen tydde på att han blivit huggen med en yxa. Brottet bedömdes vara ett rånmord trots att mördaren inte rört värdepapperna som legat framme, fullt synliga. Detta är första delen om Östervålamordet som är både ett olöst brott och en komplex gåta.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Jämför casinon utan licens med snabba uttag hos Spelpressen
Allt du behöver veta om casino utan spelpaus
Svenskaonlinecasinon – Din jämförelsesida för svenska casino online
Jämför casino utan svensk licens hos Nya-Casinon.online
Hitta många olika casinon på casino-utan-svensk-licens.net
Viktig information om casino utan licens finns på casinoutanlicens.net
Bra sportbonusar hittar du på betting utan svensk licens
Finlands största sajt gällande nya casinon uudetkasinot.com
En sammanställning av information om utländska casino hittar du på Casinofrog.com.
Info om casino utan spelpaus hittar du på Starwarscasinos.com
Läs allt om Jalla Casino bonus här – vi har all info om sidan och guidar dig igenom alla steg så du kan motta din bonus.

Senaste numret

Nya Tider är den enda papperstidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Från april 2017 utkommer Nya Tider även med en nätupplaga varje vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör
Prenumerera på
Nya Tiders nyhetsbrev!

123 037 97 35

A Minska textstorlek". A+ Öka textstorlek. A++ Stor text.

Kundtjänst
Tel: 08-410 677 70
kund[snabel-a]nyatider.nu
Box 454, 191 24 Sollentuna

Redaktion
redaktion[snabel-a]nyatider.nu
Box 454, 191 24 Sollentuna

Annonser och SEO
salj[snabel-a]nyatider.nu

Artiklar (RSS)
© 2022 Nya Tider. Med ensamrätt. Nya Tider ges ut av AlternaMedia AB.

Ansvarig utgivare: Vávra Suk. Bankgiro: 108-0357.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.