Skip to Content

Batteriåtervinning vid Li-Cycles anläggning. Foto: Li-Cycle
VETENSKAP OCH TEKNIK

Kapplöpningen om batteriåtervinning

Digital utgåva

Miljontals elbilar kommer snart att rulla på vägarna över hela världen, men världen är inte redo för de uttjänta batterierna. Ett antal startupföretag, företrädesvis nordamerikanska, vill knäcka denna miljardnöt.

Publicerad: 1 december, 2020, 12:30

  • Svenska

Läs även

Varje dag rullar miljontals litium-jonbattericeller av det löpande bandet vid Teslas Gigafactory i staden Sparks i Nevada. Dessa celler, som produceras på plats av Panasonic, är avsedda att buntas ihop i tusentals i batteripaketen på nya Teslabilar. Men inte alla kvalificerar sig för ett liv på vägen. Panasonic kör lastbilslaster av celler som inte passerar deras kvalitetstester till en anläggning i Carson City, ungefär en halvtimmes bilresa söderut. Där finns Redwood Materials, ett litet företag som grundades 2017 med ambitionen att bli ett anti-Gigafactory, en plats där omvandlas till råvaror som kommer att fungera som råmaterial för nya battericeller. För detta ändamål har de partnerskap med Panasonic och med Amazon, som har investerat i företaget. Hittills har de återvunnit motsvarande 1 gigawattimme, lika mycket som 100 Teslor, något som skall jämföras med de 180 000 Teslor som såldes bara under 2019. Teslas marknadsandel motsvarade 28 procent det året.

Redwood är en del av en våg av nya startupföretag som konkurrerar om att lösa ett problem som egentligen inte existerar ännu: Hur man återvinner berget av batterier från elfordon som är utslitna. Under det senaste årtiondet har världens litium-jonproduktionskapacitet tiodubblats för att möta den ökande efterfrågan på elbilar. Nu har fordon från den första produktionsgenerationen precis börjat nå slutet av sin livslängd. Detta markerar början på en tsunami av förbrukade batterier, som bara kommer att bli värre när fler elbilar kommer ut på vägarna. International Energy Agency förutspår en 800-procentig ökning av antalet elbilar under det kommande årtiondet, där varje bil är packad med tusentals battericeller. Den smutsiga hemligheten med elbilsrevolutionen är att det skapar en tidsinställd bomb av e-avfall, och att lösa frågan om litium-jonåtervinning är det enda sättet att desarmera den.

Litium-jonbatteritillerkningen kommer att öka kraftigt. Bild: Bloomberg

 

Redwoods VD och grundare J.B Straubel förstår problemet bättre än de flesta. När allt kommer omkring så spelade han en viktig roll i att skapa det. Straubel är medgrundare till, och var fram till förra året CTO på, Tesla, ett företag han gick med i när det var möjligt att räkna alla dess anställda på ena handens fingrar. Under hans tid där växte företaget från en liten startup som sålde sportbilar till den högst värderade biltillverkaren på planeten. På köpet blev Tesla också en av världens största batteriproducenter. Men som Straubel ser det är batterierna egentligen inte ett problem. ”Den stora möjligheten är att se det här materialet som en råvara för återanvändning och återvinning”, säger han. ”Med alla dessa batterier i omlopp, verkar det bara fullständigt uppenbart att vi så småningom skapar ett ekosystem för återvinning.”

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Filip.Johans[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Nya mätningar av himlens mörker visar att galaxer ”bara” finns i hundratals miljarder

VETENSKAP OCH TEKNIKHur mörk är himlen, och vad säger det oss om antalet galaxer i det synliga universum? Astronomer kan uppskatta det totala antalet galaxer genom att räkna alla som syns i Hubble Deep Field (HDF) och sedan multiplicera dem med himlens totala yta. HDF är en bild av en liten region i stjärnbilden Stora Björnen, baserad på resultaten av en serie observationer gjorda av Rymdteleskopet Hubble. Den täcker ett område på 156 bågsekunder, samma storlek som en tennisboll sedd på 100 meters avstånd. Men andra galaxer är för svaga och avlägsna för att direkt synas. Men även om vi inte kan räkna dem, ger deras ljus en svag glöd åt rymden.

Teknikgenombrott för elfordonsbatterier

VETENSKAP OCH TEKNIKHalvledarbatterier är ett stort framtidslöfte. Många av de nackdelar som nu förknippas med litiumbatterier, som brandfara, minskar och energitätheten (den energi ett batteri kan leverera i förhållande till sin vikt) mångdubblas. Det tar cirka 10 minuter att ladda ett elfordon med ett halvledarbatteri, vilket förkortar laddningstiderna med två tredjedelar. Batteriet kan utöka räckvidden för ett kompakt elfordon utan bekostnad av innerutrymme. Allt detta med minimala säkerhetsproblem. I december hävdade ett amerikanskt startupföretag att de hade uppfunnit ett nytt litium-jonbatteri som kan revolutionera elfordonsmarknaden. Men är det för bra för att vara sant?

Framtidens batterier är viktlösa och osynliga

VETENSKAP OCH TEKNIKUnder motorhuven på din bil kan du hitta ett batteri. I en elbil hittar du massor av batterier. Men nu pågår det en renässans inom batteriforskningen som syftar till att bygga in energilagringen i själva de apparater och fordon den ger kraft till.

Rekordkallt på Tasmanien

VETENSKAP OCH TEKNIKMedan vi på våra nordliga breddgrader har sommar med sol och värme, har södra halvklotet vinter. Dock bor 90 procent av jordens befolkning på norra halvklotet. Därför gäller klimatfrågan främst norra halvklotet.

”Uranfrön” kan göra härdsmältor till ett minne blott

VETENSKAP OCH TEKNIKTrisopartiklar är ett underligt kärnbränsle med inbyggda säkerhetsfunktioner som kommer att driva en ny generation av högtemperaturreaktorer.

Solinstrålningen mot jorden ökar – men ingen forskar på hur det påverkar temperaturen

VETENSKAP & TEKNIKFörsöker SMHI mörka mätdata som inte stödjer teorin om att människans utsläpp av koldioxid är orsaken till klimatförändringarna? Kan en svensk myndighet som SMHI verkligen tysta ned sina egna observationer under flera decenniers tid? Är det politiska trycket så hårt? Samtidigt som tjänstemännen är svaga och rädda om sin egen position? Thoralf Alfsson har nystat i frågan om den ökande solinstrålningens inverkan på jordens medeltemperatur.

Just nu: Massavstängningar på Facebook – vill stoppa kritik mot Black Lives Matter?

Facebook har under natten och förmiddagen den 9 juni stängt av mängder av användare från sina konton för att de har systemkritiska åsikter. Många av de avstängda tycks ha kritiserat svart makt-rörelsen Black Lives Matter, som just nu ställer till kravaller över hela västvärlden och tvingar människor att be om ursäkt för att de är vita.

Vad händer med klimatet?

MILJÖDEBATTFinns det någon besinningsfull medelväg i klimatfrågan? Det kan definitivt vara svårt för en lekman att bilda sig en balanserad uppfattning om klimatproblematiken. I somras släpptes dock en bok, skriven av en djupt involverad klimatforskare, som kan vara en bra introduktion till en intresserad allmänhet: Vad händer med klimatet? En klimatforskares syn på jordens klimat, skriven av Lennart Bengtsson, Karneval Förlag.

Gå till arkivet

Send this to a friend