Skip to Content

Ekoby inspirerad av berättelserna om Anastasia planeras i Nederländerna.
NATUR:

Anastasia – en myt för livet

Boken om Anastasia har inte bara blivit en bästsäljare med miljoner sålda böcker, Anastasia har blivit ett koncept. Berättelsen om kvinnan från vildmarken har inspirerat en rörelse som spritt sig över Ryssland och vidare till Europa och andra delar av världen, där människor försöker bygga upp ett naturnära och harmoniskt liv.

Publicerad: 30 september, 2014, 14:14

  • Svenska

Läs även

Kommunismens sammanbrott i Ryssland innebar frigörelsen av en vild kreativitet. Företag startade överallt. De som lyckats kapa åt sig startkapital och hade goda idéer kunde snabbt bli rika. Andra kastades ut i skoningslös fattigdom. Vladimir Megré var 1994 en sådan nyrik kapitalistisk entreprenör som bedrev handel utefter floden Ob i Sibirien. Rutten var 300 mil lång och gick långa sträckor genom nästan obebodda skogstrakter, Taigan. Där fanns bara små byar och bosättningar glest utspridda. Urbefolkningen levde där ofta ett ostört traditionellt liv, obekymrade om städer, fabriker och arbetsläger i andra delar av det väldiga landet. När båten angjorde en sådan by blev det marknadsdag och festdag. Byns ungdomar dansade till skränande popmusik och söp sig fulla i båtens danssalong. Dagen därpå fortsatte båten sin färd och livet i byn återgick till den vardagslunk som gällt i århundraden.

Vid ett sådant strandhugg träffade Vladimir två skäggiga gamla män. De sa sig vara far och son, trots att de såg jämngamla ut. Fadern hävdade att han var 118 år, men såg inte ut att vara äldre än 75. Männen bad att Vladimir skulle låta båten stanna några dagar och att han skulle låna ut en grupp män från besättningen till en expedition några mil in i landet. Där skulle de fälla, stycka och frakta hem en 500-årig ”klingande ceder” (eg. Sibirisk cembratall, Pinus Sibirica). Männen förklarade att trädet hade extraordinära helande egenskaper som människorna kunde få del av om man exempelvis bar en amulett tillverkad av dess trä.

Vladimir Megré tänkte att det var infödingars primitiva vidskepelse och fortsatte sin resa enligt tidtabellen.

Händelsen hade dock väckt Vladimirs intresse och under den kommande vintern läste han allt han kom över om träddyrkan och särskilt om myter och religiösa föreställningar om tall och ceder. Det visade sig finnas en hel del, även i den judisk-kristna historien. Salomos tempel byggdes till exempel av libanesisk ceder.

När båten året därpå anlöper byn frågar Vladimir efter de båda gubbarna. De finns inte där, men en ung kvinna klädd i huckle och lång kjol erbjuder sig att visa vägen till deras ställe långt in i Taigan. Båten får vänta och de ger sig iväg. Efter en lång vandring kommer de fram till en vacker glänta vid en skogstjärn.

”Välkommen till mitt hem!”, säger kvinnan, ”jag heter Anastasia”. Hon säger sig vara barn-barn till den yngre av männen de letar efter. Kvinnan klär plötsligt av sig spritt naken och hoppar i sjön. Efteråt lägger hon sig i gräset och låter solen torka sig. Vladimir försöker sig på ett sexuellt närmande men avvisas bestämt.

Ett med naturen

Det finns inget hus i gläntan. Anastasia påstår att hon sover i ett björnide och att hon äter nötter och örter som ekorrar och andra djur samlar in åt henne. Anastasia leker med vargar och talar med fåglar. Hon gör överhuvudtaget inget ”nyttigt arbete”, hon samlar inte ens ett förråd av mat inför vintern, hon litar på att ekorrarna och hackspettarna kommer att dela med sig. När det är som kallast på vintern kryper hon in till björnen i idet, säger hon.

”Det är så Gud tänkt sig. Allt skapat är till för människan. Har man bara ett rent hjärta kommer man aldrig att lida brist på något man verkligen behöver.”

Vedryskt bröllop i en ”Kin” familjegård. Vedrysk tradition har rötter i den vediska religionen, den äldsta kända indiska religionsformen.

Vedryskt bröllop i en ”Kin” familjegård. Vedrysk tradition har rötter i den vediska religionen, den äldsta kända indiska religionsformen.

De renhjärtades telepatiska gemenskap

Vladimir frågar om det ändå inte blir erbarmligt långtråkigt att leva ensam i skogen, utan böcker och TV, avskild från resten av mänskligheten och med bara djur att prata med. Men Anastasia har inte tråkigt och hon är faktiskt inte heller isolerad. Hon avslöjar att hon kan sätta sig i telepatisk förbindelse med renhjärtade människor i städerna, ända bort i Moskva. Hon kan känna deras känslor och tankar och dela deras sinnesintryck.

Anastasia har särskilt goda känslor för och därmed kontakt med koloniträdgårdsodlare. Därför ägnar hon en stor del av sina vardagar åt att sitta i ett meditationsliknande tillstånd ”uppkopplad” till någon sådan fritidsodlare. Det är tydligen inte någon perfekt tvåvägskommunikation och hon kan därför inte direkt ”prata” med den andre. Däremot kan hon lyssna på tankeflödet och sända glädje och positiva känslor när hon vill uppmuntra en tanke. På det viset kan hon undervisa stadsborna i konsten att leva med och kommunicera med växter.

Vladimir blir apostel

Vladimir stannar i tre dygn i gläntan hos Anastasia, hans känslor åker berg-och-dalbana. Vad är detta för varelse? Är det en häxa eller en gudinna? Anastasia försäkrar honom om att hon bara är kvinna, och blir förtjust när han säger att hon är vacker.

Vladimir Megre

Vladimir Megre

Kvinna, häxa eller helgon – hur som helst har hon extraordinära egenskaper.

Det blir fler möten och Vladimir introduceras steg för steg i Anastasias filosofi. Han får av henne i uppgift att skriva ned allt.

På det viset blev han kallad som förmedlare för en andlig rörelse, med en profet som är en hemlighetsfull vacker ung kvinna djupt inne i Sibirens skogsland. Fram tills nu har det blivit tio Anastasiaböcker.

Upplägget påminner inte så lite om Carlos Castanedas berättelser om hur han initieras till den mexikanske indianschamanen Don Juans världsbild. Den lära som utvecklas är en slags ”new age” teosofi, men den har särdrag som förankrar den i den vedryska traditionen och sibirisk shamanism.

Tillbaka till trädgården!

Kärnan i filosofin är att vi kan återupprätta paradiset på Jorden genom att återanknyta oss till det levande. Vi är, var och en, framför allt naturvarelser. Vår framtid, som civilisation och som art, hänger på att vi lyckas hoppa av industrialismens ekorrhjul.

Anastasia menar detta fullkomligt konkret och bokstavligt. Alla kan odla en egen trädgårdstäppa, om det så bara är en balkonglåda. Stick fingrarna i jorden! Återupprätta fysisk kontakt med den levande världen. Skapa en personlig relation med varje enskild planta.

Anastasias etik tar fasta på att återerövra kärleken personligt och konkret. Älska varandra! Gift dig med den du älskar. Var trogna. Älska med varandra bara när ni båda av hjärtat vill ha barn. Älska era barn. Vårda dina nära och kära som du vårdar dina plantor i trädgården. Om ni lyckas med det så kommer allt det andra naturligt: inlevelse, människokärlek, solidaritet och fred.

En myt skapas

Berättelsen om Vladimir Megrés möte med Anastasia och beskrivningen av henne som kvinna och människa är svår för en kritiskt tänkande svensk att tro på rent bokstavligt. Vad vi ser, från behörigt avstånd, är hur en myt skapas. Jag menar då en myt i den goda meningen. En livgivande myt kan vara sann, halvsann eller helt uppdiktad, det är inte det viktigaste. Ofta har de stora myterna en kärna av sanning som sedan dramatiserats och förtätats. Det väsentliga för eftervärlden är den känsla eller idé som myten förmedlar. De stora myterna är livsviktiga för att vi ska förbli förankrade i en kulturs grundvärderingar.

Alternativt boende i ett hus byggt av hö och vass.

Alternativt boende i ett hus byggt av hö och vass.

Ett mera konventionellt hus, men även det byggt i lokalt naturmaterial.

Ett mera konventionellt hus, men även det byggt i lokalt naturmaterial.

Ekobyar

Anastasiaböckerna har översatts till många språk och spridits långt utanför Ryssland. Inspirerade av Anastasias lära har det startats hundratals ekobyar framför allt i Ryssland men också i Holland, Italien, Kanada, USA. Till skillnad från många andra socialistiskt inspirerade experimentsamhällen betonar man inom dessa den traditionella familjen, enskilt ägande och ett starkt privat ansvar. Man kallar dem ”familjesamhällen”, (Kin’s community). Efter att ha köpt en jordegendom delar man upp den så att varje familj får en egen liten gård, bara cirka en hektar stor, att ansvara för. Därutöver delar man ansvar för vägar och andra gemensamma funktioner.

Det finns inget sådant ”Kin”-samhälle i Sverige, även om det finns intresserade människor, vilket vi berättade om redan i NyT v 18/2013. Stötestenen har varit att man i Sverige inte får bedriva hemundervisning av barn. Anastasialäran har bestämda uppfattningar om pedagogik och om man inte får uttrycka den sidan har man (hittills) inte tyckt det är någon idé. Det finns även problem med kommunala bestämmelser rörande markanvändning, översiktsplaner och detaljplaner.

Planering för en familjegård ("kin domain"), som ska räcka till livets alla behov.

Planering för en familjegård (“kin’s domain”), som ska räcka till livets alla behov.

Fakta: Den verkliga Anastasia?

Agafia Lykov

Agafia Lykov

Agafia Lykov är född 1944 i den Sibiriska vildmarken. Sedan fadern, som den siste i hennes familj, dött har hon levt 25 år helt ensam och självförsörjande, med bara sporadisk kontakt med en grupp geologer. Agafia är antagligen Vladimir Megrés förebild till ”Anastasia”, men livet i Taigan är knappast så romantiskt som Megré skildrar det. När familjen upptäcktes 1978 hade de levt helt isolerade sedan 1936. De var gammalortodoxt troende som flytt från Stalins förföljelser. Modern dog av svält en kall vinter och Agafias tre bröder dog av lunginflammation efter att ha blivit smittade av geologerna som upptäckte dem.

Åke Blomdahl

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Kommentarer inaktiverade.

Rembrandts första självporträtt kan ha dykt upp i Sverige

Den svenska konstvärlden håller andan. En tidigare helt okänd 1600-talsmålning som för några år sedan dök upp på en auktion i Uppsala kan i själva verket vara Rembrandts första självporträtt. Det står klart efter fem års ingående analyser av målningen. Om analyserna stämmer kan det bli årtiondets största konstnyhet.

En vandring bland tyskt silver och förbi Karl XII:s likfärd

Tisdagen den 9 oktober slog Nationalmuseum på Blasieholmen i Stockholm upp portarna för pressen. Flera journalister, skribenter och frilansare vandrade omkring på museet och beundrade tavlorna och skulpturerna medan de fotograferade och ställde frågor till museipersonalen. Nya Tider var på plats den här dagen.

Nu är det dags att stärka immunförsvaret

HÄLSADet är en god idé att börja tänka på att stärka sitt immunförsvar inför höstens och vinterns förkylningar. Det gör man på flera olika sätt. Rätt kost är oerhört viktig, rätt vitaminer, mineraler och antioxidanter ger ett bra skydd, men även sådant som regelbunden motion, vila och sömn aktiverar och stärker vårt immunförsvar.

Försök till kritik av alternativhögern

KULTURI boken The Rise of the Alt-Right har författaren Thomas J. Main skrivit en skildring över den amerikanska alternativhögern, i vilken han engagerar den i en kritisk dialog. Recensenten ser emellertid problem med Mains behandling av fakta samt hans urval och prioriteringar gällande ämnesval.

Bland maidcaféer i Japan

Artikelförfattaren har besökt så kallade maid cafés i Japan. Vad är då detta fenomen? Det finns ingen svensk term, och en direkt översättning skulle i så fall vara hembiträdescaféer. Sedan det första caféet öppnades i stadsdelen Akihabara i Tokyo år 2001, har fenomenet exploderat inte bara i Japan utan har nu även spridit sig till andra länder. Det är främst unga kvinnor i 20-årsåldern som jobbar inom branschen. De klär sig oftast i klassiska franska hembiträdekläder men det finns numera många olika inriktningar. Några är mer åt det gulliga hållet medan andra kan vara mer åt det bisarra hållet. Kunderna är oftast män (i synnerhet i medelåldern).

En man och hans katter, Om författaren och radioprofilen Gösta Knutsson

KULTURÅr 1908, för 110 år sedan i år, föddes Gösta Knutsson i Stockholm. Han kom dock att huvudsakligen förknippas med Uppsala då det är där som hans mycket berömda böcker om katten Pelle Svanslös utspelas, men han var även en känd och uppskattad radioprofil under sin livstid.

Lars Levi Laestadius och Peter Wieselgren: Den framgångsrika kampen för ett nyktert Sverige

Under 1800-talets första hälft var misären stor i Sverige på grund av ett ohämmat brännvinsdrickande som hade accelererat på grund av husbehovsbränningen. Uttryck som ”akut hälso- och samhällsfara” används i dag för att beskriva tillståndet på den tiden. Det drabbade särskilt den fattiga befolkningen hårt och samhället var i stort behov av en uppryckning.

Betydelsen av att ha någonting att förlora

KULTURTidigare detta år gav den före detta hedgefondmäklaren och riskexperten Nicholas Nassim Talbeb (1960-) ut en femte populärvetenskaplig bok, betitlad Skin in the Game (2018). Boken är del i en essä­serie som författaren kallar Incerto och i vilken han tar sikte på att diskutera bland mycket annat hur samhället hanterar risker och hur felaktig hantering av dessa skapar enorma problem på alla nivåer. Taleb har låtit tala om sig som en synnerligen skarp kritiker av akademin, det politiska etablissemanget, storföretagen, och den allmänna inställningen till handling och konsekvenser som präglar dessa.

Gå till arkivet