Skip to Content

Nya Tiders redaktör Vávra Suk omnämns flera gånger i New York Times. Skärmavbild: New York Times, Foto: Nya Tider
LEDARE

New York Times visar varför de kommer att förlora

Varför är människor i Europa så arga och vänder de etablerade partierna ryggen? Det måste bero på … Ryssland! Det är i alla fall vad New York Times hävdar i en artikel den 10 augusti, som bär slående likheter med etablissemangets bortförklaringar till att Donald Trump vann presidentvalet. Med en sådan verklighetsuppfattning att navigera efter är det inte konstigt att systemmedierna havererar.

Publicerad: 16 augusti, 2019, 13:47

  • Svenska
  • English

Läs även

Nya Tider omnämns fyra gånger och undertecknad tre gånger i New York Times långa artikel som ska förklara varför allt fler av Europas 750 miljoner människor röstar på ”extremhögern”. Även om det förstås är smickrande att Nya Tider med 7 000 betalande prenumeranter, visserligen med tiotusentals delningar på nätet, tillskrivs en så oerhörd makt, är New York Times förklaringsmodell ett övertydligt exempel på hur etablissemanget griper efter halmstrån för att i det längsta undvika att inse sanningen.

Redan i rubriken slår tidningen på stora trumman: ”Det globala maskineriet bakom framväxten av högerextrem nationalism”. Man fortsätter med att det är Sverige som fått stå som varnande exempel som alla pekar på för att visa vad som händer när man inför mångkultur. New York Times kallar det för ”dryper med skadeglädje”. Tidningen finner det ”slående” att så många vanliga svenskar, ”progressiva, egalitära, välkomnande svenskar” tar till sig ”nationalisternas” synsätt om nedmonterad välfärd, brottslighet och en förlorad nationell identitet.

Ja, hur kan det komma sig, kära New York Times? Tidningen nämner dock inte med ett ord de faktiska problemen i Sverige, utan skyller allt på Ryssland. Svensk systemmedia har hakat på i samma anda och publicerat okritiska referat av artikeln. Svenska ministrar och partiledare hyllar artikeln. Dagens Nyheter har till och med en nästan ordagrann översättning där alla felaktigheter framstår än pinsammare. De har visserligen infört flera rättelser, förutom den som New York Times själva tvingats publicera, men det kryllar fortfarande av faktafel.

Artikeln i New York Times kryllar av faktafel.

 

Att det är många fel i systemmedias artiklar är egentligen inget nytt, utan det är själva kärnan i artikeln som är intressant. Anklagelserna mot Nya Tider och andra alternativmedier följer i korthet samma mall som den förklaringsmodell etablissemanget lanserade när Donald Trump överraskande tog hem presidentvalet i USA. Det var Rysslands fel! För det kan ju inte vara så att de amerikanska väljarna är trötta på de ständiga krigen, på att se jobben försvinna till låglöneländer och på de tilltagande mångkulturella problemen.

Det New York Times har som ”the smoking gun” är att den ryska tv-kanalen NTV var i Sverige i februari 2017 och ska då enligt vittnen ha erbjudit invandrarungdomar i Rinkeby 400 kronor vardera för att ställa till med bråk så att de hade något att filma. Jag måste ärligt säga att jag skulle inte bli förvånad om det faktiskt var så, även om dessa vittnesutsagor knappast är något bevis. Min erfarenhet av Ryssland, om än begränsad, är att det är precis på det sättet man löser många saker i det ryska samhället. Situationen blir stadigt bättre, men hela systemet inbjuder fortfarande till sådana ”genvägar”, då officiella vägar ofta är ogenomträngliga.

Skärmavbild: New York Times

Skärmavbild: New York Times

 

Det förändrar dock inte den svenska verkligheten. Det finns otaliga reportage från svenska förorter som inte går att vifta bort, men dessa väljer New York Times att blunda för. Den mest passande att nämna i sammanhanget är kanske då ett annat tv-team besökte Rinkeby, Nine från Australien som år 2016 skulle göra ett inslag för programmet ”60 Minutes” i Sverige. De behövde inte betala något men fick action så det räckte ändå. ”Ungdomarna” attackerade dem med knytnävsslag och sparkar, kastade föremål på dem och en i tv-teamet fick även foten överkörd. Ett finskt tv-team blev tidigare under knivhot rånade på sin filmkamera.

TV-team från Australien attackerades i Rinkeby. Stillbild: Nine

TV-team från Australien attackerades i Rinkeby. Stillbild: Nine

 

Att de mångkulturella områdena är en krutdurk är helt enkelt ingen hemlighet. Polisen har, till politikernas förtret, en lista över problemområden, så kallade ”utanförskapsområden”. I sin senaste rapport listade polisen 61 sådana områden som faller inom kategorierna ”utsatta”, ”riskområden”, eller ”särskilt utsatta”. Den sista kategorin menar polisen att läget är ”akut” och karaktäriseras av ”parallella samhällsstrukturer, extremism såsom systematiska kränkningar av religionsfriheten eller starkt fundamentalistiskt inflytande som begränsar människors fri- och rättigheter, personer som reser iväg för att delta i strid i konfliktområden, och en hög koncentration av kriminella.” Denna kategori har ökat från 15 stycken år 2015 till 22 stycken i dag.

Men det är alltså inte det som är problemet, utan det hemska är att någon skriver om det. När alternativmedia rapporterar det som systemmedier försöker sopa under mattan kallar New York Times det för att man ”injicerade främlingsfientliga och islamofoba meddelanden i det svenska politiska blodomloppet”. Och tidningen beklagar sig över att läsarna tycks uppskatta denna rapportering – bland de tio mest delade sajterna i Sverige finns det flera alternativmedier.

Som exempel på valpåverkan nämner man Nya Tiders artikel ”Massinvandring bakom ansträngda dricksvattenresurser i norra Storstockholm”. Ännu ett exempel på New York Times dåliga faktakontroll eller troligare rena förakt för läsarna – nämnda artikel publicerades försommaren 2019, ett halvår efter valet.

Det är på detta sätt som New York Times ”gräver under ytan” för att avslöja en ”internationell desinformationsmaskin”.

Sverigedemokraterna nämns för övrigt hela 24 gånger i artikeln, men partiets syn förklaras inte på annat sätt än att de har ”nynazistiska rötter”. Man låter Waffen SS, White Aryan Resistance och Ku Klux Klan paradera förbi i anslutning till ”järnrörsskandalen”, så att ingen läsare verkligen ska missa poängen. Självklart får även Lasermannen vara med på ett hörn. Expo får ge sin syn på saken. Man klämmer också till med att SD ”ville repatriera alla som invandrat efter 1970”, vilket lätt kan konstateras är ett faktafel. SD hade länge en målsättning att alla uppehållstillstånd som utfärdats efter 1970 skulle omprövas för att se vilka som fått stanna på felaktiga grunder, vilket så klart är en stor skillnad men då skulle New York Times inte kunna göra sin fina poäng.

Vi låter läsarna själva avgöra om en sådan porträttering av den politiska situationen i Sverige är rimlig eller om det utgör ett mycket bättre exempel på ”medvetet förvrängda eller missledande” texter, vilket man anklagar alternativmedierna för.

Faktum är att systemmedias anklagelser mot den ryska tv-kanalen verkligen är att kasta sten i glashus. Det skulle precis lika gärna kunna vara tvärtom om, att de invandrare som vittnade om att NTV erbjöd pengar för att få bråk att filma, själva är betalda av New York Times eller något annat av etablissemangets medier eller säkerhetstjänster. Det är till exempel redan belagt att åtminstone vissa demonstranter på Majdan i Kiev fick betalt för att demonstrera för EU och mot Ryssland, och inför Bokmässan i Göteborg 2016 gjorde vi ett temanummer av Nya Tider där vi bland annat gav otaliga exempel på när Dagens Nyheter hittade på och ljög läsarna rätt upp i ansiktet.

New York Times har fått Donald Trumps pris ”Fake News Award” två gånger och senast den 15 augusti i år twittrade presidenten följande om tidningen:

”Wow! Ställföreträdande redaktören för den kraschande New York Times har bara degraderats. Borde ha sparkats! Fullständigt vinklad och missledande rapportering. Tidningen är en bluff, Noll trovärdighet. Falska nyheter återigen, men denna gång med råge!”

Wow! The Deputy Editor of the Failing New York Times was just demoted. Should have been Fired! Totally biased and inaccurate reporting. The paper is a Fraud, Zero Credibility. Fake News takes another hit, but this time a big one! – Trump

Detta angående att den ställföreträdande Washingtonredaktören Jonathan Weisman skickat kontroversiella tweets om den amerikanska kongressen som fått många reaktioner som ifrågasatte hans opartiskhet.

Angående den svenska situationen fortsätter New York Times att gripa efter halmstrån. Vávra Suk har varit i Ryssland och granskat presidentvalet i mars 2018 som valobservatör – det måste ju betyda något! menar tidningen. Att det är en journalists självklara intresse att kontrollera om beskyllningar om oegentligheter vid val stämmer verkar tidningen inte reflektera över.

När Nya Tiders reportrar besökte Syrien för att tala med befolkningen och själva få se läget i landet, menar New York Times att vi levererade ”Kremlvänliga” texter. Och så håller det på. George Soros, som plundrade Sverige på miljarder, presenteras i tidningen som ”miljardär och välgörare för liberala ändamål”. Rinkeby är ingen ”no go”-zon. Vi har helt enkelt inte plats för alla tokigheter.

Många tokigheter i New York Times artikel. Skärmavbild: NYT

Många tokigheter i New York Times artikel. Skärmavbild: NYT

 

Vad ska man då dra för slutsatser av dessa förvirrade påståenden och brottstycken ur verkligheten som förvridits till oigenkännlighet?

Det är tydligt att etablissemanget är frustrerade över att de tappar makt över väljarna, då dessa allt mer genomskådar deras falskspel. Men på redaktionerna fortsätter man att lura sig själva och stoppa huvudet i sanden. I den aktuella artikeln fortsätter man att hävda att Ryssland påverkade valet 2016 som om det vore en självklarhet, trots att inte några som helst bevis för detta framkommit och de flesta i dag betraktar det som en skröna i bästa fall, men snarare en illasinnad desinformationskampanj från den djupa staten.

Det artikeln tydligast visar är att man på redaktionerna inte har en aning om varför Trump blev president, varför folk hellre läser alternativmedia än New York Times, och varför de gamla partierna rasar i förtroende.

De förstår inte. De vill inte förstå. Verkligheten är för jobbig och tiden har sprungit ifrån dem.

De klarar inte att acceptera en verklighet där människor vill leva i ett annat samhälle än dessa självpåtagna världsförbättrare vill truga på dem. De fortsätter att gripa efter förklaringsmodeller som att allmänheten är okunnig och behöver utbildas av journalisterna, att de är lurade av Ryssland, desinformerade av alternativmedia och hetsade av Trump.

Vi befinner oss i en strid om vilken väg Europa och västvärlden ska gå. Endast den som klarar att göra en korrekt analys av situationen har en chans att vinna. Den som ritar sin karta utifrån önsketänkande och egna drömmar kommer garanterat att förlora.

Vávra Suk

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

  • Linovati

    Grundtanken bakom teorierna om effekten av “påverkanskampanjer” kors och tvärs är ju att det finns en mängd, lite småkorkade människor som relativt enkelt låter sig påverkas.
    I denna föreställning manifesteras en väsentlig del av den “elitens” grundmurade förakt för “fotfolket”.
    Att denna s k “elit” väldigt ofta utgörs av journalister med minst sagt medioker utbildning och utan djupare kunskaper ö h t gör ju inte saken båttre.
    I dagens värld har nog även “gemene man” lärt sig “the hard way” att vara a priori skeptisk till de flesta mediapåståenden.

  • Dacke

    Knappast förvånande att det är NYT som basunerar ut dessa “fakta”? New York Times hade Hillary som segrare i presidentvalet (2016) t.o.m. sista valdagen, men så har heller inte tidningen någonsin skrivit ett enda positivt ord om Trump. Påminner till en stor del om Bonnierpressen som konsekvent sablat ned Trump i alla sammanhang.
    Vi får se om det blir ändring på Exp.nu när Thomas Mattsson sparkats? Det verkar som om systemmedia håller på att “luckras” upp och läsarna flyr det “sjunkande skeppet” och anledningen är den snedvridna och lögnaktiga rapportering msm står för? Den gamla devisen,”ärlighet varar längst” vinner – igen!

    • Snövit

      Deras vänner på CNN hade på valdagen 90% sannolikhet att Hillary skulle vinna. Så demokraterna på NYT och CNN gjorde gemensam sak. NBC också förresten.

  • Knutkalas

    jag tro att googe påverkade valet i USA mycket mer än ryssarna gjorde trots det så vann trumpen till allas besvikelse han skulle inte få vinna, trots det så vann han trots googels massiva hjälp till clinton va fan har jag skrivi samma 2 ggr det såg jag inte förrän det var försent, men det visar bara min övertygelse

  • plexgear

    Tycker nog att ryska media som Sputnik och RT är ett under av saklighet och sanningsenlighet jämfört med västmedia…Kanske därför deras populäritet ökat på senare tid?

  • Vanligtvis

    En av huvudteorierna i NYT´s artikel är finansiering genom suspekta annonsörer. Varför redovisas inte i artikeln faktiska totala annonsintäkter per annonsör för att slutgiltigt eliminera detta argument?

    • Snövit

      Google erkände att Rysslands annonsering inför USA- valet (“påverkan genom annonser”) 2016 låg på dryga 4000 dollar. Bara 4000 dollar (drygt). Medan Google lade ner stora pengar på att få Hillary vald. Liksom CNN. “Vi har gjort vad vi kunnat för att få Hillary till president” sade ett nyhetsankare live. Hans sidekick gick raskt vidare till nästa punkt.

  • burnedout

    Att N.Y.T.s artikel ger dessa dubbelbottnade signaler är intressant, som ett “deep state” instrument ska göra – peka med hela handen ât ett helt annat hâll (vilket dessutom vâr regering gör hela tiden). Det förstärker bara min egen övertygelse om (som jag sagt länge nu) att Sverige egentligen är ett litet “indoktrineringsprogram” utfört i syfte att studera effekten av hur man med sublim pâverkan kan bryta ner ett litet, högt teknologiskt utvecklat, homogent och kulturellt stabilt folk och land och ta lärdomarna frân detta, för att omsätta dem i ett större NWO perspektiv. Vâra “folkvalda” företrädare arbetar med i detta projekt. De mâste tro sig bli riklgt belönade för att ingâ i detta projekt. The TAVISTOK (holm) experiment.

  • Snövit

    Alex Jones, konspirationsteoretikern, säger att Kina tagit över USA. Låter inte som en sämre analys än NYT. Då är det riktigt illa ställt med NYT.

Ordkrig inför EU:s budgetbeslut – Kommissionen tonar ned avgiftshöjningarnas betydelse

ANALYSEU:s budget är en snårig historia, som växer snabbare än inflationen i takt med EU:s ökande ambitioner. Utgiftsbudgeten för EU ökar mellan 2019 och 2020 med nästan två gånger mer än inflationen. Samtidigt genomför Kommissionen en aggressiv kampanj kring bilden av medlemsländernas nytta med EU:s inre marknad. Syftet är att motivera högre medlemsavgifter. Sveriges avgift föreslås öka med 48,5 procent mellan 2018 och 2021.

Försvaret rustar upp – jägarregementet K 4 kan återupprättas

INRIKESNästa år fattas det stora Försvarsbeslut 2020. Arbetet har förberetts i flera år i Försvarsberedningen, som i våras överlämnade sin slutrapport till regeringen. Nu har även Försvarsmakten yttrat sig om rapporten. Allt pekar på att det blir en upprustning, vilket vore första gången på decennier. Bland annat föreslås Amfibieregementet i Göteborg och K 4 Arvidsjaur återetableras. Nya Tider har talat med försvarspolitikerna Roger Richthoff (SD) och Mikael Jansson (AfS).

Paneldebatt om alternativmedia

Paneldiskussion om alternativmedia och dess roll i Sverige. Medverkande: Torbjörn Sassersson (Newsvoice), Jonas Nilsson (Palaestra media), Mikael Willgert (Swebbtv), Lennart Matikainen (debattör) och Vávra Suk (Nya Tider).

Mördade Emilia Lundberg var prostituerad man

Emilia Lundberg, 20, som varit försvunnen i en vecka och hittades död igår, var egentligen en transsexuell man som tidigare hette Emil Lundberg och var prostituerad. Nu har en jämnårig man på sannolika skäl misstänkt för mordet. Inte ens polisen har velat använda sig av offrets juridiska kön i sina pressmeddelanden och blir besvärade när vi ställer frågor till dem om detta.

Sverige åter i fokus: Våldsvåg med politiska följder

INRIKESI senaste nummer av den invandringskritiska veckotidningen National-Zeitung ägnas en hel sida åt situationen i Sverige. Det handlar inte om elaka formuleringar skrivna av bittra motståndare utan om en förvåning att ingenting görs och en frustration å de arma människorna, fotfolkets, vägnar. De arma människorna, det vill säga de som bor i så kallade utsatta områden har ingen att vända sig till.

SD klar vinnare i SCB:s partisympatiundersökning

INRIKESSverigedemokraterna får ett rekordstort stöd i den senaste väljarundersökningen från Statistiska centralbyrån, den högsta siffran som någonsin uppmätts för partiet i motsvarande undersökningar från SCB. Socialdemokraterna sjunker däremot som en sten och får till och med sämre siffror än vad som kunde noteras under kristiden med Håkan Juholt som partiledare.

Polisens nya insikt: Bilder på gärningsmän gör att de kan identifieras av allmänheten

INRIKESUnder hösten har flera gärningsmän identifierats av allmänheten efter att polisen lagt ut efterlysningar på sin hemsida. Nu tänker polisen öka användningen av detta arbetssätt – något som allmänhet och alternativmedier krävt under en längre tid.

Kvinna kastades ned framför tåg

INRIKESEn kvinna i 70-årsåldern kastades ned framför ett tåg i en vansinnesattack igår i Lund. Enligt vittnen släpade en man med norskt medborgarskap ner kvinnan på spåret där hon sedan kördes på av ett tåg och ådrog sig allvarliga skador. Mannen som enligt norsk media skall vara 33 år gammal greps på plats av polisen.

Gå till arkivet

Send this to a friend