Skip to Content

Stockholmsmodernism i Pärnu - Rail Baltica-stationerna blir påkostade arkitektdrömmar. Bild: Rail Baltica
UTRIKES

Rail Baltica – EU-finansierat storprojekt byggs nu

Digital utgåva

Rail Baltica skall knyta Baltikum till Polen och Tyskland. Projektet syftar till att ge normalspårförbindelse utan omlastning eller hjulbyte direkt till marknaderna i EU. Snabba persontransporter utlovas och EU finansierar 85 procent trots kartelldomar, god ekonomi i länderna och andra gigantiska EU-bidrag. Järnvägen byggs dessutom med anslutningar till olika Nato-förläggningar.

Publicerad: 29 augusti, 2020, 17:42

  • Svenska

Läs även

Rail Baltica skall bli de baltiska ländernas snabbtågsförbindelse till Warszawa och Berlin. Längs en närmast spikrak linje från Tallinn i norr till Kaunas i syd kommer de närmaste åren en ny järnväg byggas. Adderat till det från Kaunas till Polens gräns, rör det sig om en 87 mil lång järnväg och prislappen är 5,79 miljarder Euro. Enligt avtalen kommer EU att stå för 85 procent av kostnaderna för att de baltiska länderna skall förbindas med persontåg som kan färdas i 240 kilometer i timmen (234 kilometer timmen säger letterna, 250 hävdar ytterligare andra) och 1 000 meter långa godståg kan framföras med västeuropeisk spårvidd 1 435 millimeter så att varken omlastning eller hjulbyte längre behövs. Med en medelhastighet på 170 kilometer i timmen inklusive de många uppehållen, så kan den framtida snabbtågsresan från Tallinn till polska gränsen klaras av på ungefär fyra timmar och möjligen kan Warszawa nås på sex timmar medan Berlin kommer fordra 12 timmar med nattåg.

Från Kaunas till Bialystok i Polen är det dock en kurvig och oelektrifierad linje som man rustat upp och där rullar redan godstrafik sedan 2017. Det är inte specificerat hur det skall snabbtågsanpassas där, men restidsangivelser ger vid handen att det kommer att förbli låga hastigheter på den sträckan. Kritiker förundras över att de nödvändiga investeringarna inte omnämns i projektet, åtminstone behövs en elektrifiering genomföras ner till Polen.

Europaväg 67 har varit Baltikums livlina mellan Litauen och Polen till resten av EU. Civila landtransporter den rakaste vägen, genom ryska delen av Ostpreussen, Kaliningrad, sker följaktligen inte. Utöver det nyutvecklade frakterna ”Järnvägsbron Eurasien” från Kina och Ryssland till Tyskland via Kaliningrad där nyttan istället ligger i att över Östersjön undvika Polen (se tidigare artiklar) går alla landtransporter inom EU runt det ryska Kaliningradlandet. Den tills för ett par år sedan mycket smala Europaväg 67 har varit den tunga trafikens primära landförbindelse mellan Litauen och Polen, E 67 har sedan 2015 också med EU-pengar raskt byggts ut till ordentlig motorväg på delen från Kaunas till Polska gränsen, något som underlättat både industri- och Nato-transporter.

Karta över Rail Baltica.

 

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Spanska regeringen tömmer migrantläger på Kanarieöarna

UTRIKESDe provisoriska anläggningarna i Arguineguín på Gran Canaria är tomma för första gången sedan augusti, men smugglare fortsätter att skicka människor på farliga sjöresor till arkipelagen

Miljöpartistisk EU-kandidat skallade och ströp elev – får villkorlig dom

INRIKESI maj förra året chockades elever på Samskolan i Saltsjöbaden då en lärare flög på en elev, skallade honom i ansiktet och enligt flera vittnen även tog stryptag på honom när han låg ner. Läraren, Pascal Mafall Fall, satt samtidigt i kommunfullmäktige för Miljöpartiet och var kandidat till EU-valet 2014. Nu har domen fallit. Politikern kommer undan med villkorlig dom därför att tingsrätten menar att han kan ha blivit provocerad av eleven och har fått motta ”hat och hot” efter händelsen – i båda fallen uppgifter som kommer endast från politikern själv.

Storbritannien påbörjar: ”Massiv grön återställningsplan”, Nytt skatteförslag: Betala för varje körd mil

STORBRITANNIENStorbritanniens premiärminister Boris Johnson har som en del av en ”Grön revolution” proklamerat slutet för alla bensin- och dieselfordon på önationen, inga nya sådana fordon får säljas från år 2030. För att täcka upp för uteblivna framtida skattein­täkter på runt motsvarande 450 mil­jarder kronor från fossilbränsledrivna fordon så vill finansminister Rishi Sunak redan nu börja pungslå brittiska bilister för varje mil de kör. Detta sker inom ramen för det FN-lanserade begreppet ”Bygga tillbaka bättre” och en tiopunktsplan för Storbritannien som Boris Johnson nu lagt fram. Nya Tider går här igenom den punkt för punkt. Flera länder runt om i världen har beslutat om eller diskuterar samma eller liknande planer.

Armenisk soldat: ”Knivhuggen i ryggen”

INTERVJUArthur Danielyan är ledare för den armeniska oppositionsrörelsen ”Adekvat”. Han anmälde sig som frivillig i Nagorno Karabach-kriget. I en intervju med Nya Tider talar han om den senaste tidens politiska turbulens i Armenien och vapenstilleståndet efter Azerbajdzjans anfall på de kristna invånarna i Nagorno-Karabach.

EU kan komma att förbjuda bensin- och dieseldrivna bilar redan 2025

INRIKESEnligt uppgifter i tysk press förbereder EU-kommissionen lagstiftning som kan göra det omöjligt att köra bilar som går på bensin eller diesel redan om fyra år.

Migranters penningtransmissioner till Västafrika nu främsta källan till utländsk valuta

UTRIKESMigranternas penningförsändelser håller snabbt på att bli den främsta källan till utländsk valuta i västafrikanska länder, visar en studie om transaktioner från Frankrike till Elfenbenskusten, Mali och Senegal.

Europeiska unionen och FN varnar Frankrike rörande pressfriheten inför ny lagstiftning

UTRIKESEU-kommissionen svarade i måndags på en förfrågan om det franska förslaget om en ny säkerhetslag genom att varna för att nyhetsmedier måste kunna ”arbeta fritt”. Detta följer på liknande kritik från FN.

USA-valet: Trump förlorade vita kärnväljare men fick fler hos minoriteterna

VALET I USADen enda etniska grupp i USA som föredrog Donald Trump framför Joe Biden var de vita. Samtidigt var det bland minoriteterna som han ökade sin röstandel jämfört med valet 2016. På grund av USA:s demografiska förändring riskerar Republikanerna på lite sikt att förlora makten permanent, men kan hålla senaten ett tag till.

Gå till arkivet

Send this to a friend