Skip to Content

Per Bolund vill se fler elbilar på skattebetalarnas bekostnad. Foto: Miljöpartiet
INRIKES

Regeringens förslag: Höj skatten på bensin- och dieselfordon för att kunna subventionera elbilar

Digital utgåva

En kraftigt höjd fordonsskatt för nya bensin- och dieselfordon och en höjd miljöpremie för elbilar, det är delar i den budgetproposition för 2022 som regeringen presenterat under måndagen med fokus på Bonus-Malus-systemet.

Publicerad: 6 september, 2021, 19:17

  • Svenska

Läs även

Många köp av dyra elbilar, vilka premieras med skattepengar, har gjort att kassorna med åsidosatta subventioner för årets klimatbonus sinat redan i augusti i år. För att se till att fler subventionerade elbilar kan säljas även nästa år har regeringen gjort förslag i sin budgetproposition för 2022 som presenterades under måndagen och som totalt omfattar 3,9 miljarder kronor riktat till transportsektorn.

1,9 miljarder kronor ska vigas åt subventioner av elbilar. Men förslaget är en del i en kritiserad miljöpolitik som drabbar svenskar på landsbygden eftersom elbilssubventioner anses gynna välbeställda stadsbor samtidigt som landsbygdsbor och låginkomsttagare inte har möjlighet eller råd att köra elbilar. De ökade elkostnaderna, speciellt i södra delen av landet på grund av elbristen och höga överföringskostnader, gör det även till en ekonomisk fråga var i landet man bor om man ska köra elbil.

Samtidigt som subventionsprogrammet för elbilar fortsätter vill regeringen även straffa de som köper bensin- eller dieselfordon med höjda skatter för att bekosta elbilssubventionerna. Fler bilar kommer att hamna över den gräns för utsläpp där fordonsskatten blir högre. Gränsen sänks från 90 gram koldioxid per kilometer till 75 och straffavgifterna kommer dessutom att öka meddelar man.

Bonusförändringar i regeringens förslag. Källa: Regeringen

Subventionerade elbilar populära

Kraftigt ökade köp av de subventionerade elbilarna, där 70 000 kronor betalas av skattebetalarna, har lett till att pengarna för miljöbonusen redan är slut. För att kunna fortsätta med de subventionerade köpen meddelar regeringen under måndagen att man kommer genomföra en mångmiljardsatsning på infrastruktur och elbilssubventioner.

− Försäljningen av elbilar har dubblerats flera gånger om sedan Bonus-Malus infördes, och regeringen vill fortsätta gynna den utvecklingen. Nu ser vi till att de som vill göra en god sak för miljön också kan få den klimatbonus de förväntade sig när de köpte en klimatbonusbil, sade miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) under dagens pressträff.

Eftersom pengarna tagit slut vill regeringen fylla på med 1,9 miljarder kronor redan för innevarande år. Nästa år räknar regeringen med att ytterligare 550 miljoner kommer att behövas men Per Bolund flaggar för att regeringen kan behöva skjuta till mer och gläds över detta.

– Det här är verkligen ett kärt besvär, sade Per Bolund om att efterfrågan på de subventionerade elbilarna har överträffat förväntningarna.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Faktaruta: Bonus-Malus-systemet

Bonus-Malus betyder i korthet att miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid premieras med en bonus, medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt.

Bonus-Malus-systemet gäller för nya personbilar klass I och II (husbilar), lätta bussar och lätta lastbilar. När det gäller personbilar klass II finns det ingen övre gräns på totalvikten. De fordon som berörs är nya fordon som är påställda i vägtrafikregistret någon gång från och med den 1 juli 2018.

Bonus ges till bilar som släpper ut högst 60 gram koldioxid per kilometer om fordonet tagits i trafik första gången före 2020, eller för första gången den 1 april 2021 eller senare.

Bonus ges även till bilar som släpper ut högst 70 gram koldioxid per kilometer om fordonet tagits i trafik första gången mellan den 1 januari 2020 och den 31 mars 2021.

Malus omfattar bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som stämmer in på alla punkter här nedan:

Fordonet

• har fordonsår 2018 eller senare

• tas i trafik och blir därmed skattepliktigt för första gången (i Sverige eller i annat land)

• mellan den 1 juli 2018 och den 31 mars 2021 och släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning eller:

• den 1 april 2021 eller senare och släpper ut över 90 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning.

• har inte alternativt drivmedel (alkohol eller gas som inte är gasol/motorgas).

Källa: Transportstyrelsen

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Regeringens valårsbudget för 2022 – flera fläskiga flirtar

ANALYSInnehållet i regeringens förslag till statsbudget för valåret 2022 har portionerats ut till media under de senaste veckorna. Den slutliga presentationen, när finansministern lämnar över hela budgetförslaget till riksdagen, sker den 20 september. Regeringens förslag flirtar med både Centerpartiet och Vänsterpartiet, eftersom deras aktiva stöd för budgeten är avgörande för att den skall gå igenom. Regeringen flirtar också med de stora invandrargrupperna i storstädernas utanförskapsområden, genom kraftigt ökade bidrag.

Åtta dog på äldreboende – sju var fullvaccinerade

INRIKESEfter att åtta boende på ett äldreboende i Överkalix dött på kort tid med Covid-19, varav sju var fullvaccinerade, ställs frågor gällande om vaccinationerna verkligen ger det skydd de lovar. Men istället för att ta ett steg tillbaka och värdera resultaten av vaccineringen höjs istället röster för en tredje dos.

Medborgargarde misshandlade invandrare

INRIKESEfter ett mycket stort antal återkommande händelser där en invandrare antastar kvinnor och jagar barn i Perstorp i Skåne har lokalborna fått nog av polisens oförmåga att lösa situationen. Efter flera varningar och händelser där mannen angripits under sommaren var det dags igen. Han söktes upp under tisdagskvällen och misshandlades av ett flertal maskerade gärningsmän beväpnade med tillhyggen.

Efterspelet till tumultet vid Kapitolium: Nu förföljs systemkritiker öppet i USA

USAEfter ”stormningen” av Kapitolium den 6 januari, där anhängare till president Trump trängde in i byggnaden för att protestera mot valfusk och korruption, har USA:s myndigheter tagit i med hårdhandskarna mot regimkritiker, ivrigt påhejade av merparten av landets massmedier.

Efter kyrkovalet: AfS får tre mandat i kyrkomötet

INRIKESResultatet av kyrkovalet den 19 september innebär att det nationalistiska partiet Alternativ för Sverige (AfS) tar sig in i kyrkomötet, Svenska kyrkans högsta beslutande organ. De fick tre mandat och 1,24 procent av rösterna. Sverigedemokraterna å sin sida backar med några procentenheter. Socialdemokraterna är fortsatt största partigrupp vid kyrkomötet.

S-politiker misstänkt för flera våldtäkter

INRIKESJomark Polintan,31, är en politiker som har viktiga uppdrag inom Socialdemokraterna i Värmland. Efter att han begärts häktad på den högre misstankegraden för ett flertal våldtäkter han ska ha begått mot en närstående kvinna under två års tid tvingas han nu lämna sina politiska uppdrag meddelar Socialdemokraterna.

Rekordhöga elpriser i Sveriges södra halva

INRIKESJust nu är elpriset rekordhögt i den södra halvan av Sverige. Detta beror på en mängd faktorer, berättar Björn Björnsson, affärsutvecklingsanalytiker på elhandelsbolaget Godel, för Nya Tider. Han säger att vi på sikt kan få lägre elpriser genom utbyggd vindkraft, men att det å andra sidan skulle bli större prisuppgångar i tider av lite blåst. Det som skulle kunna stabilisera prisbilden över tid skulle exempelvis vara utbyggd kärnkraft.

Rapport från kyrkovalet

INRIKESMarkant ökat valdeltagande. Köer in till vallokaler. Socialdemokraterna mobiliserar mot nationella högerpartier. En kvinnlig valfunktionär vid vallokal Pedagogen Park i Mölndal bekräftade klockan18.15 att betydligt fler röstat idag än vid tidigare kyrkoval.

Gå till arkivet

Send this to a friend