Skip to Content

Chiaroscuroquartet är av fyra nationaliteter, inklusive svensk, men är baserad i Frankrike. De mötte stor uppskattning för sitt framförande av Ludvig van Beethovens musik. Foto: Nya Tider
KULTUR

Stråkkvartetter av Beethoven – inga nyanlända lyssnade

Digital utgåva

Teatergatan 20 är ett brasserie som startat kammarmusikklubben T20. Det är inte många som känner till detta lovvärda kulturinitiativ och det är i Sverige väldigt ovanligt. För att få PK-poäng bland cityliberalerna i Göteborg har dock Teatergatan 20 anslutit sig till nätverket Kulturkompis för att ”nyanlända skall träffa etablerade svenskar”.

Publicerad: 22 augusti, 2019, 09:38

  • Svenska

Läs även

Onsdagen den 14 augusti åkte Nya Tider till Beethovenfest på Klubb T20, eller närmare bestämt till brasseriet Teatergatan 20 som ligger i korsningen Teatergatan – Vasagatan intill det för arbetsmiljön ökända Röhsska museet. Dagarna innan hade vi sprungit på en annons på sociala medier att Chiaroscuroquartet skulle spela på T20, rubriceringen Beethovenfest var tillräckligt anspråksfull, liksom den goda ensemble som skulle spela kvartetter av Ludwig van Beethoven. Chiaroscuroquartet är en ensemble grundad 2005, bestående av violinisterna Alina Ibragimova från Ryssland och Pablo Hernán Benedí från Spanien samt svenskan Emilie Hörnlund på viola och fransyskan Claire Thirion på cello. Sedan 2009 har Chiaroscuroquartet uppträtt i Port-Royal-des-Champs beläget sydväst om Paris, ytterligare en bit sydväst om Versailles. Chiaroscuroquartet är känd från de stora konserthusen i Europa och det måste man säga, att det hedrar dem att de vill spela på en liten servering i gangsterstaden Göteborg.

Valand och Teatergatan 20 är känt för nattliga kravaller. Foto: Nya Tider

Den musikaliska kvaliteten var såklart enastående, Chiaroscuroquartet spelade verkligen för publikens njutning och till mångas glädje och lättnad, helt utan vibrato och öronskärande gnissel. Det fanns inte ett spår av snobberi eller knasigt kroppsspråk hos musikerna. Alltså inga av de olater det sena 1900-talets musiker ofta lade sig till med. En inte helt lekmannamässig förklaring är att det beror på att orkestern har sitt säte i Paris och inte USA. Dessutom att det är 2019 och inte 1979, den klassiska musiken har återvänt till ursprunget.

Chiaroscuroquartet fick också spela igenom alla satser innan publiken vågade applådera. En lätt förvirring rådde över om det var några olika verk eller ett par längre kvartetter som spelades, något program på papper gavs inte ut, därför fick vi i publiken inte veta exakt vilka verk som spelades. Varken Chiaroscuroquartet eller någon annan sade något när man väl börjat spela och pausen påannonserades väldigt försiktigt och av att servitörerna började ta upp beställningar. Möjligen skulle man suttit närmare för att ha hört eventuell presentation.

Det förvånar säkert ingen, men det måste ändå nämnas, samtliga i publiken såväl som inom serveringen var vita européer. Trots att man lovar gratisbiljetter till invandrare genom Kulturkompis försorg. Mer om nätverket Kulturkompis och dess huvudman studieförbundet Bilda nedan.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

  • burnedout

    Varför inte konsert för Trumpet och Skjutvapen eller Duett för Handgranat och Machete?

  • Dacke

    En förklaring till att det var få som kom och lyssnade är kanske den indoktrinering vi matats med från barnsben? Är det barn från “arbetarklassen” så skall det vara arbetarnas musik, rock, hårdrock, jazz osv.
    Var det barn från överklassen, så skulle det vara klassisk musik. det fanns oftast ett flygel, eller ett piano i hemmet. Arbetarklassen hade på sin höjd ett dragspel, en fiol att öva på.
    Våra invandrare lyssnar ö.h.t. inte på klassisk musik utan spelar sin “egen”. När det gäller svarta så har de också sin egen musik. Det viktiga har alltid varit att hålla allmogen utanför den bildning som klassisk musik åstadkommer i ens hjärna d.v.s.den kreativitet som frigörs vid lyssnandet av klassisk stycken. Det finns således ett syfte varför grupper i samhället bör hållas utanför, för att hålla tillgodo med “övrig” musik?

Känsligt måleri, Prerafaeliten Edward Burne-Jones

UTSTÄLLNINGJust nu pågår en fin utställning på Waldemars udde i Stockholm, för den som har lite mer konservativ blick. Det är verk av den engelske konstnären Edward Burne-Jones som levde 1833-1898. Burne-Jones arbetade mycket med motiv från folksagor och har haft stor betydelse för fantasy-genren med J R R Tolkien och C S Lewis. Det handlar om kärlek, svek, hämnd och sexualitet. Utställningen pågår till 26 januari.

Den Dagösvenska almanackan – unik i sitt slag

KULTURI år har en lokal almanacka publicerats på den estniska ön Hiiumaa (Dagö) på initiativ av Gunnar K. A. Njålsson. Denna almanacka, som bland annat innehåller information om väder samt solens respektive månens uppgång och nedgång, är skriven på både svenska och estniska. Det innebär att denna almanacka är den första lokalt publicerade texten på svenska som getts ut på 300 år.

Tjeckiske världsartisten Karel Gott avliden

KULTURI Sydsvenskan hävdas att han kallades för ”tjuren från Pilsen”. På annat håll bar han smeknamnet ”Elvis från Moldau” eller ”Böhmens näktergal”. Men under sin samtid var det varumärket ”Östs Sinatra” som han var känd på västra sidan järnridån. Den tjeckiska mästersångaren Karel Gott avled 80 år gammal den 1 oktober.

Samtida konst i Sverige – Jonas Nilsson

INRIKESI ett brus av konstnärliga innovationer och nya, alltid politiskt korrekta trender är det inte lätt att upptäcka begåvade, oberoende konstnärer. De är inte många men uppskattningen av deras verk bland konstkännare är desto större. En bland sådana ”okända” samtida svenska konstnärer är naturmålaren Jonas Nilsson. Det kända galleriet Åmells uppmärksammade Nilsson med två separata utställningar och två fantastiska kataloger, egentligen två mycket påkostade konstböcker.

Ett tänkvärt rusäventyr?

KULTURRobin Carell torde vara känd för Nya Tiders läsare. Förutom hans texter i denna tidning har han bidragit till sajten Motpol. Hans debutroman heter Rus­äventyret och de skeppsbrutna piraterna och gavs ut 2016. Den handlar om ett liv i droger och elände och är, som det brukar heta, ”ett gripande mänskligt dokument”. Men den är mer än så, den har tät handling och ett språk som efterhand fängslar läsaren.

”Det gyllene århundradet” under attack

KULTURAmsterdam Museum kommer inte längre att använda termen ”det gyllene århundradet” (Gouden Eeuw) om Nederländernas storhetstid under 1600-talet. Enligt konservatorn Tom van der Molen är skälet att benämningen skulle ”bortse från 1600-talets många negativa aspekter, som fattigdom, krig, tvångsarbete och människohandel”.

Gudarnas trickster – Om den tvetydiga gestalten Loke

KULTURAv alla gudar och väsen i den nordiska religionen och mytologin är kanske Loke den som väckt mest huvudbry, särskilt när det gäller hans ursprung. Han framställs i Eddan som lömsk och svekfull samtidigt som han ibland hjälper gudarna, men efter att han, genom sin list, dödar Balder fjättras han fast i underjorden där han ska vara tills Ragnarök bryter ut.

Guillaume Fayes profetia om Europas våldsamma framtid

RECENSIONI sin sista bok, publicerad 2019, beskriver den franske författaren Guillaume Faye hur framför allt vår kontinent har drabbats av massinvandringen, och förutser en mörk framtid för Europa och övriga Västvärlden. Om de europeiska befolkningarna inte helt enkelt underkastar sig de nya kolonisatörerna, ser Faye framför sig inbördeskrig, som antingen kan vinnas eller förloras.

Gå till arkivet

Send this to a friend