Veganska produkter. Foto: Wikipedia/Josefine Stenudd

Vegetariska produkter – fyllda av kemiska tillsatser

Vegetariska matvaror marknadsförs inte bara som ett alternativ för klimatet utan även som ett nyttigt alternativ till kost med animaliska produkter. Men en granskning som konsumentorganisationen Äkta vara genomfört visar att de ”nyttiga” vegetariska produkterna är fyllda med kemiska tillsatser.

Allt fler svenskar väljer vegetarisk kost, ofta av moraliska anledningar eller för att man känner ”klimatskam”, och tror att ens individuella övergång till vegetariska matvaror hjälper till att rädda klimatet som det så ofta framställs i medier. En del väljer de vegetariska produkterna för att de tror att dessa är nyttigare än vanlig allsidig kost med animalier. Men en granskning utförd av konsumentorganisationen Äkta vara, där man tittar närmre på innehållet i ett flertal vegetariska produkter, visar att varorna är sprängfyllda med kemiska tillsatser och ibland knappt ens innehåller de vegetabilier de påstås göra.

– Det finns nog en viss naivitet när det gäller just vegoprodukterna. De är ju ett alternativ till den ofta kritiserade köttindustrin och anses därför i grunden schyssta och hälsosamma. Jag tror helt enkelt att folk inte lika ofta vänder på förpackningen för att kolla vad de egentligen innehåller som när man köper andra varor, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson i organisationens granskning.

Allt fler köper vegetariska och veganska produkter i Sverige

Enligt en kundundersökning som genomförts av Axfood, med kedjor som Hemköp, Willys och Snabbgross, är den främsta anledningen till att svenskarna äter mer vegetarisk mat en tro på att detta innebär omsorg om klimat och miljö. En annan viktig anledning är att man tror att kosten är mer hälsosam än en allsidig kost med animalier. Det är främst kvinnor, yngre och boende i storstäder, som äter vegetariskt enligt undersökningen.

Även på Coop och Ica är vego-segmentet, som innefattar både vegetariska och veganska livsmedel, allt mer populärt. Tillväxten för detta segment på Coop låg på runt 50 procent både 2019 och 2018. Ica hade i sin tur en ökning med 44 procent på färska vego-produkter 2019 och en total försäljningsutveckling på 15 procent under samma år.

– Det har nog en ganska stark koppling till klimatfrågan som dominerar just nu. Men den stora tillväxten beror inte så mycket på att antalet vegetarianer eller veganer ökar utan snarare att fler äter mindre kött än tidigare, sade Tobias Rydergren, presschef på Coop till SvD i början av året.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Läs även:

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Guldbaggegalans förfall

🟠 KULTUR Guldbaggegalan har länge varit något jag har sett fram emot och njutit av, att först se filmstjärnor anlända på röda mattan och sedan följa prisutdelningen med spänning, ledd av en rolig konferencier. Numera är det dessvärre plågsamt att se den, bland annat på grund av vulgärt språk och politisk propaganda. Den första och sista delen leddes i år av okända afrikaner som hade ett vulgärt språk, med uttryck som ”What the fuck!”

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

🟠 KULTUR I en värld mättad med info-fiction – virala inlägg på X, blockbusters eller valkampanjer – är legender inte längre berättelser från förr. De är en industri, en strategisk konst, som Bruno Fuligni avslöjar i sin bok ”Le Bureau des légendes décrypté”, där han utforskar spioners tekniker för att skapa trovärdiga täckmantlar. ”Le Bureau des légendes” är den franska titeln på TV-serien ”Falsk identitet” som sändes i SVT 2016.

Jättevargen ylar igen

🟠 Forskare: Första utrotade djuret återskapat Tre jättevargar påstås vara de första återskapade exemplaren av en utdöd djurart. Företaget bakom kritiseras dock för att presentera genmodifierade hybrider, som bara delvis har de utdöda generna, men samtidigt visar deras tekniska framsteg att det är möjligt att återskapa arter – men även att genmodifiera människor.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.