DAVOS 2023. World Economic Forum (WEF) är en privat stiftelse och mäktig lobbyorganisation. WEF grundades den 24 januari 1971 av den tyska ingenjören och ekonomen Klaus Schwab. Den globalistiska organisationen finansieras av sina runt tusen medlemsföretag, de flesta multinationella företag med en omsättning på minst 50 miljarder kronor, och även av tusentals ofta förmögna medlemmar. Mindre känt är att även regeringar betalar dem för olika ”konsultuppdrag”, som exempelvis att leda covidrestriktioner, trots att de knappast kan anses vara hälsoexperter (se NyT v.47/2022). Foto: WEF

World Economic Forums årsmöte i Davos 2023

Eliten kom med privatflyg för att diktera klimatåtgärder.
Världens politiska och ekonomiska elit träffas en vecka i Schweiz för att utanför mediernas ljus och demokratins insyn omforma och diktera framtiden för 8 miljarder människor. Det sker under lyxiga former som står i bjärt kontrast till kraven på att vanliga människor ska sänka sin levnadsstandard. Toppolitiker från över hundra nationer deltog och deras skattebetalare fick betala de mycket höga inträdes- och medlemskapsavgifterna. WEF-chefen Klaus Schwab lovade deltagarna att de under hans ledning skulle ”bemästra framtiden”. På de privata stängda mötena planeras denna framtid som sedan världens regeringar genomför.

Den 16-20 januari genomförde globalistorganisationen World Economic Forum (WEF) sitt 53:e årsmöte i Davos, en bergsort i de östra Alperna i Schweiz, där det brukar äga rum. Den globalistiska eliten samlades i fem dagar för att åtnjuta lyx och livets goda – samt tala om ekonomi, klimatet och The Great Reset (Den stora återställningen) som krävs för att ”rädda planeten”.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Davos 2024: dödsviruspanik, arrangerade draman och krav på global censur

🟠 UTRIKES När det årliga elitmötet under World Economic Forums filantropiska paraply anordnades för 54:e gången, var tonläget ännu mer uppskruvat än sist. Först och främst lurade katastrofen runt hörnet i en hittills okänd ”sjukdom X” som förväntas vara mycket dödligare än Covid-19. WEF:s partnerorganisationer pressade också på i etablerade medier för den radikala omställning WEF förordar, och hundratals miljardärer krävde att regeringarna skulle beskatta dem. Några färgstarka gäster tilläts också uttrycka kritik mot WEF, vilket resulterade i virala klipp i sociala medier. Marknadsföringsmodellen fungerade, men årets tema berättade också något om eliternas rädsla för folkviljan.

54:e upplagan av World Economic Forum inledd

🟠 UTRIKES World Economic Forum (WEF) öppnade officiellt måndagen den 15 januari 2024 i Davos, Schweiz. Under veckan kommer mer än 800 företagsledare och 60 stats- och regeringschefer att delta i konferenser och informella möten. ”Att återupprätta förtroendet” är huvudtemat för denna 54:e upplaga, som syftar till att ”återställa förmågan till kollektiva åtgärder och stärka de grundläggande principerna om öppenhet, samstämmighet och ansvarsskyldighet som åligger ledarna”.

Läs även:

Covidvaccinskandalen: Brittisk parlamentsledamot kallar polis till möte efter att ”mycket oroande och allvarliga nya bevis” framkommit

🟠 Kort efteråt fick han höra att ”han snart kommer att dö …” Den brittiske parlamentsledamoten Andrew Bridgen har skrivit ett öppet brev till Sir Mark Rowley, polischef för Metropolitan Police, och bett om ett brådskande möte med honom och hans utredare för att diskutera ”allvarliga frågeställningar” som framkommit angående covid-19-pandemin och massvaccinationsprogrammet. Nya Tider har tagit del av brevet och återger det i delar här. Anledningen till begäran om ett möte handlar bland annat om att det framkommit att Storbritanniens premiärministern Rishi Sunak privat investerat mångmiljardbelopp i vaccintillverkaren Moderna, som den brittiska regeringen sedan givit olika fördelar samt skrivit lukrativa kontrakt med. Detta samtidigt som alla larm om vaccinskador och överdödlighet ignorerats. Sedan Bridgen började skärskåda överdödligheten och vaccinskadorna har han utsatts för en sällan skådad hatkampanj från etablissemanget och dess media, där han motarbetas och smutskastas på alla sätt samt mobbas och till och med hotas till livet.

Nato – 75 år som militär och politisk allians

🟠 UTRIKES Enligt svensk media kommer svenska elever att utbildas i Nato-kunskap. Men hur mycket vet deras lärare om alliansens tillkomst, mål och problemställningar? Socialdemokratin har fostrat generationer av såväl elever som lärare med en entusiastisk beundran för Vietnam, DDR och Sovjetunionen. Observera, inte Ryssland utan den beundransvärda Sovjetstaten.

Kina vill ”stärka det strategiska samarbetet” med Ryssland

🟠 UTRIKES Tvärtemot västvärldens krav på att sätta press på Ryssland vill Peking ”stärka det strategiska samarbetet” med Moskva. Tidigare i veckan tog Kinas utrikesminister Wang Yi emot sin ryske motsvarighet Sergej Lavrov och förklarade att hans land ”kommer att stödja Rysslands stabila utveckling under ledning av Putin”, som nyligen omvaldes för en tredje mandatperiod i rad. Inför västvärldens oro upprepar Kina att man ”varken är initiativtagare eller intressent i den ukrainska krisen”.

NASA har i tysthet ändrat temperaturdata: Det förflutna blev kallare, nuet varmare

🟠 UTRIKES Det ena temperaturrekordet följer numera på det andra: Varje månad ska ha varit den varmaste någonsin, eller i alla fall på mycket länge. Den dansk-norske professorn i naturgeografi, Ole Humlum, har i sin nyligen publicerade klimatlägesrapport för 2023 tittat närmare på den databas som dessa påståenden bygger på. Med det så avslöjade han att NASA kontinuerligt ändrar sina temperaturdata under årens lopp: På så sätt verkar det förflutna kallare, medan de senaste decennierna visar sig vara varmare och varmare.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

En av våra största poeter jubilerade

🟠 KULTUR Trots att 200-årsminnet av en våra mesta lästa och uppskattade poeter, Erik Johan Stagnelius, inföll förra året, har det rönt begränsad uppmärksamhet. Det är synd, då det är en av det svenska språkets skickligaste och mest omedelbart tillgängliga diktare. Den som tränger djupare i hans liv och verk ställs dock inför en rad mysterier och problem – ja, i vissa avseenden är han också den svenska lyrikens gåtfullaste och mest gäckande gestalt.

Hur konsten att förutsäga solförmörkelser blev en exakt vetenskap

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Ingen vaken person har kunnat missa att USA nyligen hade en spektakulär solförmörkelse, något som har fått stor medial uppmärksamhet innan, under och efter. Tidsschemat för den totala förmörkelsen den 8 april 2024 var beräknad till sekunden, detta tusentals år efter att skrämda människor först började försöka förutse dessa kosmiska händelser.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Bergens och gruvornas fru

🟠 HISTORIA I svenska berg och gruvor fanns, enligt folktron, ett nyckfullt väsen som var känt som gruvrået eller bergfrun. Detta väsen var vanligen kvinnligt. Hon kunde vara hjälpsam mot gruvarbetarna, men det hände även att hon ställde till med besvär genom att begära att de skulle låta bli att bryta malm i någon gruva. Ibland kunde hon gå så långt som att ta deras liv.

Fallet Kaspar Hauser

🟠 HISTORIA Kaspar Hauser har varit en gåta sedan han plötsligt dök upp på Nürnbergs gator med två mystiska brev i handen den 26 maj 1828. Ingen vet vilka hans föräldrar var. Man vet inte heller vem det var som höll honom inspärrad under hans första sexton år i livet. Han knivhöggs under mystiska omständigheter 14 december 1833 och avled tre dagar senare.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.