Skip to Content

RYSSLAND

En fantastisk resa i ett närbeläget men för många okänt Ryssland

Digital utgåva

Det som väckte min fascination för Ryssland var inte på något sätt kopplat till ett intresse för kommunismen. Det hela började med att jag alltid älskat rysk (sovjetisk) ishockey, speciellt den så kallade Petrovkedjan med Boris Michailov, Vladimir Petrov och den lilla kvicka spelaren Valerij Charlamov. Det var alltså ishockeyn som gjorde att jag läste mycket om Ryssland och fascinerades av det stora landet. Det skulle dock dröja många år innan jag kom dit på besök. För några år sedan gjorde jag och min fru slag i saken och besökte den lilla ryska staden Belomorsk intill Vita havet i den ryska delen av Karelen.

Publicerad: 7 maj, 2018, 23:40

  • Svenska

Läs även

Planering av resan

Innan vi skulle påbörja resan ägnade vi tid åt att titta på kartor över Ryssland. Vi var nämligen inte intresserade av någon av de stora uppbyggda och iordninggjorda turiststäderna såsom S:t Petersburg eller Moskva. Vi ville komma det vanliga ryska folket mer inpå livet för att få se hur de verkligen lever i sitt land.

Medan de allra flesta väljer att flyga till Ryssland hade vi tänkt att göra resan ännu lite mer unik genom att bila. Det är nog inte många som har gjort en sådan resa, i alla fall inte från Sverige och speciellt inte med en Porsche 911 Carerra av årsmodell 2003. Det blev nästan som ett slags ”forskningsresa”, i alla fall för oss.

Hela resan planerade vi själva utan hjälp från någon resebyrå. Jag upptäckte att det fanns en gränsövergång ca 50 km norr om finska staden Kuhmo straxt efter Vartius. Därifrån kunde man köra nästan rakt öster ut in i Ryssland, från den ryska staden Kostomuksha och till Vita havet. Vita havet är ett innanhav som förbinds med Barents hav i norr.

Mot vårt mål i 20 km/h

200 kilometer rakt österut fågelvägen från finsk/ryska gränsen blev nog närmare 400 km och det i farter från 20 km/h på vägar som nästan inte fanns. Undantaget utgjordes av några mycket fina nygjorda asfaltsvägar där vi kanske kom upp i 180 km/h.

Här rastar vi vid Ledmozero:s järnvägsstation halvvägs till Belomorsk. Foto: Nya Tider

Bitvis var vägarna gjorda av mjuk fin sand som man bara brukar kunna se på fina sandstränder. Bildäcken sjönk ner i sanden trots att bilen hade riktigt breda däck. På den mjuka sandvägen mötte vi, på ett backkrön med en kurva, en gammal buss med en ”nos” där motorn sitter. Den gamla bussen full med folk fick sladd ut ur kurvan. Häftigt eller skräckinjagande? Det får ni själva avgöra. Men allt gick bra. Ibland, som jag nämnde tidigare, gick det inte att köra fortare än 20 km/h då det var så stenigt och man ville ju vara rädd om bilen. Samma sak gällde vid vägarbeten. Där det skulle bli en rak bred asfaltväg, fick vi köra flera mil på grovt bärlager med stenar som var 15 centimeter och sylvassa. Meningen var att trafiken skulle få bärlagret att sätta sig ordentligt. Jag kan säga att det var mest lastbilstrafik på vägen. Några personbilar mötte vi knappt alls. Vid vissa stora vägbyten fanns det inga vägskyltar, så kartan som vi hade var till stor hjälp. Vi hade ingen GPS och om en sådan ens hade fungerat i Ryssland vet jag inte. Efter Kostomuksha var det bara kyrilliska bokstäver som gällde.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Hans Ericson

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

  • Daniel Rondslätt

    Ett ett bra reportage, men färd i 180 km/t är ett fruktansvärt omdömeslöst tilltag. Redan på en svensk motorväg är det vansinnigt.

  • ♚Grand Vizier♚✓ᵀʳᵘᵐᵖ ˢᵘᵖᵖᵒʳᵗᵉʳ

    En mycket längre resa i privatbil gjorde jag i 1992, efter å ha misslyckas i 1988. Jag og min flickvän körde i en Volvo 240, 1985 mod. Nästan 500 mil på lågoktanbensin. 5 veckor som kostade oss runt 5000 kr…….

    Massa besvär med papper i 1992, men en sträng uppsyn från min sida med en ryska som fick mig låta som en lägerkommandant i Sibirien ordnade det mesta. Min flickvän kunde också ryska.

    Idag minns jag det så dåligt att jag knappt får med mig vad Putin säger……

  • Kattsvans

    Det är ett problem eftersom du inte är ensam på vägen

  • Tapto

    Hur många känner till att vi har ca 15 miljoner ryska svenskättlingar i Ryssland?
    Vem känner till om rysk historia att Ryssland var långt mer ett civiliserat land, än Europa under och efter vår vikingatid som Européerna avundades dem?
    Så mycket plundring och mord av Européer har genomförts i Ryssland vi minns ju Karl XII som misslyckades med sitt plundringståg!

  • latmask

    Varför köra med en Porsche i Ryssland? Hade det inte varit bättre med Lada Niva?

  • Rygel

    Ett intressant reportage, man blir sugen på att resa, Tack!

Medaljer skickas ut till svenskar som åtalats för ”hets mot folkgrupp”

REPORTAGEMed början på torsdagen den 2 juli har medaljer börjat anlända med posten till svenskar som åtalats för brottet ”hets mot folkgrupp” under de senaste åren. Bakom projektet står en grupp patrioter som vill ta bort stigmatiseringen kring brottet och göra det till en hedersbetygelse – ett bevis för att man gjort motstånd mot den rådande situationen. Nya Tider har fått tag på en av initiativtagarna till projektet.

Arkitekturen – nästa stora kulturstrid i Sverige?

REPORTAGEModernister och vänsterpolitiker menar att försök till demokratisk styrning över offentlig arkitektur är att jämföra med Nazityskland. Och de klassiska stilar som europeiska arkitekter har förfinat under tre tusen år för med sig otäcka värden. Men när allt fler förespråkare av de klassiska skolorna nu höjer sina röster så står modernisterna inte längre oemotsagda. Bland andra Sverigedemokraterna driver aktivt på med egna förslag på klassiska byggnader. ”Prisbilden är alltid högst där det inte är modernistiskt, många tycker att äldre arkitektur är väldigt vacker”, förklarar Peter Wallmark, gruppledare för SD i Stockholm.

Den globala finanselitens stöd till Black Lives Matter

GRANSKNINGBlack Lives Matter, rörelsen som ställt till med demonstrationer och upplopp över hela USA och flera andra västländer under de senaste veckorna, utmålas gärna som en gräsrots­rörelse. I själva verket har den redan från början varit finansierad och understödd av mäktiga män med enorma finansiella tillgångar. En av dem är inte helt oväntat George Soros, men många andra medlemmar av den globala finanseliten bidrar också. Även presidentkandidaten Tom Steyer pekas nu ut som finansiär till BLM-kopplade Refuse Fascism.

SVT ljuger rakt ut när Nya Tider frågar om försvunnen enkät

REPORTAGEFör några år sedan gjordes en undersökning av journalistikprofessor Kent Asp som visade att SVT:s anställda är extremt vänstervridna. Statstelevisionen hade tänkt motbevisa detta i ett program med titeln ”Sant eller falskt” och skickade ut en enkät till sina anställda för att ta reda på hur det låg till. Resultatet pub­licerades aldrig, istället lades programmet ner. När Nya Tider ställer frågor om saken ljuger SVT rakt ut och säger att ingen enkät gjordes.

Nästan inga invand­rare som begår grova brott utvisas

GRANSKNINGInvand­rare som begått grova brott sitter oftast tryggt kvar i Sverige utan att riskera utvisning. Bara 19 procent av dem som begått våldtäkter dömdes till utvisning mellan 2000 och 2014 enligt BRÅ. Nya Tider kan i dag avslöja att många som trots allt döms till utvisning ändå är kvar i landet efter avtjänat straff – en statistik som inte finns i officiella källor.

Intervju med den kände Youtube-profilen: ”Arga blatten”: Svenska män är kuvade och fredsskadade

REPORTAGEDen invandringskritiska profilen som ironiskt kal­lar sig Arga blatten, även känd som Angry Foreigner, blev för en tid sedan borttagen från sin viktigaste plattform Youtube, men fick i slutändan tillbaka sin kanal. Nya Tiders viceredaktör Sanna Hill fick en intervju med profilen om hans syn på Sverige och opinionsbildning.

Försvaret rustar upp – jägarregementet K 4 kan återupprättas

INRIKESNästa år fattas det stora Försvarsbeslut 2020. Arbetet har förberetts i flera år i Försvarsberedningen, som i våras överlämnade sin slutrapport till regeringen. Nu har även Försvarsmakten yttrat sig om rapporten. Allt pekar på att det blir en upprustning, vilket vore första gången på decennier. Bland annat föreslås Amfibieregementet i Göteborg och K 4 Arvidsjaur återetableras. Nya Tider har talat med försvarspolitikerna Roger Richthoff (SD) och Mikael Jansson (AfS).

Förnedringsvåldet

REPORTAGEUnder hösten har flera fall av personrån haft inslag av till synes omotiverad förnedring – i de flesta fall med invandrare som gärningsmän och svenskar som offer. I mitten av november skedde två sådana fall med bara några timmars mellanrum i Göteborg och Uppsala. Forskning tyder på att sådana förnedringsbrott ofta har svenskfientliga motiv, men de berörda myndigheterna ignorerar problemet.

Gå till arkivet

Send this to a friend