Ingen oskyddad teknik på utsidan av tågen längre – varken snöstorm, isregn eller 40 minusgrader stoppar DOSTO. Foto: Nya Tider

Nya schweiziska tvåvåningstågen DOSTO hos Mälartåg och Upptåget

En julklapp till de hårt prövade jobbpendlarna i Mälartrafiksområdet kom i mitten av december. Tvåvåningstågen DOSTO, som utvecklats av Schweiziska Stadler, provkördes under hela 2019 innan Mälartåg och operatören SJ vågade sätta dem i reguljär trafik. De accelerationsstarka tågen erbjuder en mycket angenäm resa.

Den 17 december provåkte Nya Tider DOSTO, den nya dubbeldäckaren som precis satts i trafik i Mälardalstrafiks linjenät. Efter en förlängd provkörningsperiod började tågen köras med passagerare först i mitten av december istället för tidigare under året som man tidigare hade lovat. Från och med detta år kan äntligen de hårt prövade resenärerna få minskade restider och god komfort utan trängsel. ER1/DOSTO har mycket bra acceleration och det känns verkligen i dessa fyra-vagnars motorvagnståg där flertalet hjulaxlar är motoriserade. DOSTO heter ER1 på järnvägens internspråk, men marknadsförs som DOSTO. Det är tillverkat av aluminium men dess moderna konstruktion uppfyller krocksäkerhetskraven och vinteranpassning för svenska förhållanden följer så att säga med på köpet från det schweiziska ritbordet. Tågen är konstruerade för drift i 40 minusgrader och 80 centimeters snödjup på spåren. För att klara vinterförhållanden är underredena utformade för att minimera nedisning, vagnsövergångarna har fått dubbla bälgar och snöplogarna är extra stora. I passagerarutrymmena finns dessutom effektiv golv- och väggvärme och särskilt anpassad isolering.

Interiören är stram och elegant. Foto: Nya Tider

 

Nya Tider en reste provtur på övervåningen där synintrycket också gjorde sitt när landskapet svischade fram på ett i Sverige helt unikt sätt. De tidigare trånga grå X40 tvåvåningståg som SJ körde i Mälartrafiken går inte att jämföra vad gäller reseupplevelse. Nu slipper allt fler de bespottade X40 som istället koncentreras till bland annat SJ:s InterCitytrafik Stockholm-Västerås-Göteborg och Stockholm-Uppsala. DOSTO har istället en bekväm och fräsch interiör med luftkonditionering och tilltagna utrymmen för större bagage samt extra många stickkontakter åt passagerarnas IT-prylar. Benutrymmet och de lutningsbara stolarna – 333 platser per tåg – bör falla de flesta passagerarna i smaken. I nedervåningen finns flexutrymmen för rullstolar, barnvagnar eller ”maximalt sex cyklar”. Det finns ytterligare 24 fällstolsitsar längs väggarna och givetvis ordentliga handikappanpassade toaletter. DOSTO är för övrigt trycktrögt vilket innebär minskat obehag framför allt vid tunnelpassager i hög fart. Topphastigheten ligger på 200 kilometer i timmen och den starka accelerationen och effektiva inbromsningen är egenskaper som efter de omfattande spårutbyggnaderna kommer väl till nytta. Totalt 33 stycken DOSTO skall levereras till Mälartåg och till detta kommer 8 inom Upptågets trafik. Under 2021 kommer samtliga tvåvåningståg ha levererats till Sverige från fabriken Stadler Pankow i Berlin.

Det är välförsett med kontakter för arbetspendlare. Foto: Nya Tider

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Gå inte på snacket om Europa – det är en fälla

Gå inte på snacket om Europa – det är en fälla

🟠 DEBATT Den senaste tiden har EU-pampar och deras småpåvar i de enskilda medlemsländerna, däribland Sverige, plötsligt talat om Europa som aldrig förr. ”ReArm Europe ska medföra 800 miljarder euro till försvar av Europa”, meddelade EU-kommissionens svenska representation. Ulf Kristersson talade om ”det europeiska försvaret”. Här finns stora faror att se upp för. Det menar Alternativ för Sveriges partiledare Gustav Kasselstrand i denna opinionsartikel.

Läs även:

Sverige köper Archer – till Ukraina

Sverige köper Archer – till Ukraina

🟠 INRIKES Samtidigt som regeringen presenterade det 18:e stödpaketet till Ukraina, denna gång i form av civilt stöd för 1,4 miljarder kronor, meddelade man att Sverige kommer lägga en större beställning av det världsledande artillerisystemet Archer.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Vad är distribuerade beräkningar?

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Datorvärlden har gått från isolerade maskiner utan yttre kontakter, till sammankopplade i nätverk och vidare till att nästan kunnas se som en stor maskin med kombinerad beräkningsförmåga. Dagens datorer kan få mycket mer gjort när de delar arbetet med andra maskiner. Detta kallas för ”distribuerade beräkningar”, eller på engelska, distributed computing.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.