Skip to Content

Lastbilar väntar på att få korsa den Engelska kanalen vid Folkestone. Foto: Stillbild Youtube
UTRIKES

Transportproblem mellan Storbritannien och EU – kaos och varubrist till följd av Brexit och Covid-19

Digital utgåva

Det blev inget hårt Brexit, i sista stund innan övergångsperioden löpte ut så kom ett avtal till stånd. Men Storbritanniens utträde ur EU fick ändå konsekvenser. När 50 länder dessutom införde coronarestriktioner gällande Storbritannien fastnade nära 10 000 lastbilar över julen – en försmak av de nya gränsproblemen. Rädslan för nya köer på vägarna ledde till en tom hamn i Dover på nyårsdagen. Därefter erfor transportörerna mer byråkrati än innan Brexit och mängder av lastbilar skickas i januari tillbaka till EU, något som innebär 68 procents exporttapp enligt en åkeriorganisation.

Publicerad: 15 februari, 2021, 19:33

  • Svenska

Läs även

Avtalet som förhandlades klart mellan EU och Storbritannien till julaftonen innebär frihandel, alltså att inga handelstullar (skatter på varor) belastar handeln, vilket annars skulle skett vid årsskiftet, men det innebär inte några lättnader vad gäller exempelvis gränskontroller eller tulladministration. Tvärtom, Brexit medför större byråkrati än på EU-tiden. Åkeriorganisationen Road Haulage Association hävdar i ett brev till ministern Michael Gove att exporten minskat med 68 procent under januari. Whitehall avvisar påståendena. Trots Covid-19-störningar och den enorma pappersbördan skulle exporten motsvara 95-100 procent av tidigare nivåer. Minister Gove medgav i början av februari vissa störningar vid den nya gränsen i Irländska sjön, eftersom de tomma hyllorna i Nordirlands matbutiker talade sitt tydliga språk.

Trafiken mellan Storbritannien och EU-länderna påverkar både transporter och privatresor av de nya gränsreglerna. Lastbilar som inte har rätt fraktdokumentation stoppas obönhörligen från och med den första januari och skickas tillbaka till EU. Dagarna före nyår upprepade brittiska myndigheter att trafiken över Dover skulle fungera den första januari. Även Getlink, som driver Eurotunnel mellan Folkstone och Calais, försökte lugna allmänheten och transportbranschen. ”Jag är övertygad om att allt kommer att fungera väl den första januari”, proklamerade Getlinks VD Johnn Keefe.

TV-kanalen BBC beskrev det som att myndigheterna ändå medgav att de väntade sig ”vissa störningar”. En lång tid av förberedelser och införandet av stödsystem för effektiv gränskontroll och varudeklarationer skulle få handeln att rulla på, men vid varje slags störning som skett, inte minst vid coronanedstängningen nyligen, kommer svagheterna i dagen. Vissa engelska logistikfirmor uttalade inför nyåret att de inte vågade skicka några lastbilar, varken över eller under Engelska kanalen, före den 10 januari eftersom man fruktade överbelastade vägnät när köer tornar upp sig. Istället blev det tomt i Dover den första dagen då ingen vågade sig iväg. Speditörer som fraktar varor mellan Storbritannien och EU respektive Nordirland har nu fått en administrativt omfattande arbetsbörda eller ”pappersarbete” på vardagsspråk. Allra värst har skotska fiskare som exporterar sina fångster till Frankrike drabbats, deras jurist- och pappersexercis kostar mer än vad de kan sälja fångsten för.

Tidigt i januari uppstod varubrist, främst på Nordirland, då livsmedelsbutikskedjor inte fick fram leveranser från lagren i Europa. Lastbilar avvisades redan i engelska hamnar. Då särskilt livsmedelsfrakter omgärdas av internationella regelverk, nationella specialregler och extra noggrann kontroll, behövs rätt dokumentation efter Brexit. Eftersom Nordirland dock är kvar inom EU:s inre marknad är det istället enklare när frakt kommer från Republiken Irland, för enligt avtalet är gränsen öppen och alla formaliteter istället flyttade till en ny gränslinje i havet mellan Nordirland och övrig Storbritannien. I Storbritannien uppstod i januari 2021 även varubrist på andra håll men det gällde främst i London där lyxbetonade varor som champagne och choklad inte kunde fyllas på.

DB Schenker och DPD stoppade all englandstrafik – fel i alla papper

Rob Hollyman, VD för Youngs Transport and Logistics, med över 100 lastbilar och flera lagerhus i England, berättade för BBC att han under inga omständigheter skulle att låta några lastbilar korsa gränsen den första veckan i januari: ”Jag har inte råd att låta mina fordon drabbas av förseningar”. Han motiverade beslutet med att åkeriet inte ansåg att risken för att åter fasta i köer upp till två mil långa i båda riktningarna var värd att ta. ”Jag får se hur det går den första veckan och kanske få över våra fordon nästa vecka", sade han då . Den engelska åkeriorganisationen Road Haulage Association (RHA) hade också varnat för att tullformaliteter och regelrätta gränskontroller ofrånkomligen innebär att det kommer att uppstå importproblem med de nya arrangemangen. En skärpt myndighetsinformation för att minimera störningar har dock gått ut till fraktföretagen med uppmaningen: ”Transportföretag utan korrekt dokumentation bör inte frakta varor över EU-gränsen från och med den första januari eftersom de kommer att stoppas och deras varor hållas kvar.”

RHA:s varningar blev alltså besannade. Redan från början proklamerade DB Schenker att de inte tar mer frakt över Engelska kanalen eftersom merparten av alla fraktköpare har fel frakthandlingar. Postpaketjätten DPD tvingades även de upphöra efter ett par veckor med motsvarande kaos. Uppskattningsvis hade endast sex procent av de engelska transportköparna fullständiga kunskaper om dokumentkraven, i andra länder var det inte mycket bättre.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

”Vi kämpar och dör stående” Fotbolls-EM: Ungern kommer inte att knäböja för BLM

UNGERNDet ungerska landslaget kommer inte att knäböja för BLM under fotbolls-EM. Det ungerska fotbollsförbundet meddelar att politiska yttringar i samband med sport strider mot de internationella reglerna. De får stöd av premiärminister Viktor Orbán, som menar att det är främmande för en ungrare att knäböja annat än inför Gud och sitt fosterland.

Kinas militär hade patent på vaccin mot Covid-19 oförklarligt tidigt i pandemin

UTRIKESEn kinesisk militärforskare lämnade in ett patent för ett Covid-19-vaccin långt före västvärlden ens börjat ta de första stegen för att framställa egna vacciner och innan WHO hade klassat spridningen som en pandemi. Enligt flera bedömare visar detta att Kina hade god kännedom om viruset långt innan det började spridas världen över. Detta eftersom patentansökan skickades in bara fem veckor efter att Kina ens erkänt att viruset spreds från människa till människa. Forskaren i fråga, Zhou Yusen, dog under mystiska former mindre än tre månader efter att han lämnade in patentansökan.

Experter säger sig ha bevis – coronaviruset skapades i labb

UTRIKESTvå amerikanska experter har analyserat coronavirusets DNA och har hittat en unik gensekvens, CGG-CGG, som inte existerar hos naturligt förekommande coronavirus. Genkombinationen används som en sorts ”streckkod” av forskare. De amerikanska experterna är därför övertygade att slutsatsen bara kan vara en: Coronaviruset som härjar över jorden är artificiellt i sin natur och skapades av människor. Det stärker misstankarna om att virusets ursprung är Institutet för studier i virologi i Wuhan, Kina, där man forskade på coronavirus.

Vaccinforskare slår larm: ”Vi injicerar dem av misstag med ett giftigt ämne”

COVID-19Immunologen och vaccinforskaren Byram Bridle slår nu larm om ”skrämmande” upptäckter i nyligen gjorda och referensgranskade forskningsstudier. Det handlar om att spikproteinet på coronaviruset, som Covid-19-vaccinen skapar, tar sig in i blodomloppet och alstrar sjukdom på samma sätt som Covid-19. Det var tidigare okänt och tros förklara allvarliga biverkningar som blodproppar och hjärtinflammationer, vilka drabbar de som låtit sig injiceras med de nya vaccinen. Bridle säger att vaccinforskarna ”gjorde ett stort misstag” som de ”inte insåg ... tills nu”. Nu kräver flera läkare och forskare att rådande vaccinations-riktlinjer för ammande mödrar och lågrisk­grupper omprövas.

Majoriteten av fransmännen vill att utlänningar dömda i Frankrike ska sitta fängslade i sina egna länder

UTRIKESEnligt en undersökning från opinionsinstitutet CSA utförd för nyhetskanalen CNews den andra juni anser en majoritet av fransmännen att utländska brottslingar bör avtjäna sina fängelsestraff i sina egna länder om de befinns skyldiga i Frankrike. Marine Le Pen gjorde förslaget i kanalen dagen innan undersökningen.

Oväntade utfall i valet i Sachsen-Anhalt

UTRIKESPå samma datum som den svenska nationaldagen hölls val till delstatsparlamentet i Sachsen-Anhalt, tidigare en del av Östtyskland. Många hade sett fram mot valet i denna delstat som ett förebud om hur det kommer att gå i hela Tysklands förbundsdagsval i höst. Resultatet i delstaten blev dock inte enligt förväntningarna: Kristdemokraterna (CDU) gick rejält framåt, medan vänsterpartiet Linke förlorade, nästan dubbelt så mycket som Alternativ för Tyskland, som också backade. Och de Gröna ökade enbart obetydligt.

Trump funderar på comeback 2024 trots – eller tack vare – Facebooks avstängning

UTRIKESDen tidigare presidenten Donald Trump avslöjade på måndagen att han överväga att dumpa Mike Pence som sin vicepresidentkandidat 2024 och istället fråga Floridas guvernör Ron DeSantis. Nyheten kommer några dagar efter att Facebook offentliggjort att Donald Trumps avstängning sätts till minst två år.

Varningen: EU vill importera 70 miljoner afrikaner

UTRIKESDet är den tyske europaparlamentarikern Gunnar Beck som kommer med den skrämmande varningen: Att EU på allvar diskuterar möjligheterna att kraftigt öka massinvandringen från Afrika. Den så kallade migrationspakten, om den genomförs, skulle leda till att 70 miljoner afrikaner svärmar över EU:s gränser till 2035, varnar Beck.

Gå till arkivet

Send this to a friend