Skip to Content

Lastbilar väntar på att få korsa den Engelska kanalen vid Folkestone. Foto: Stillbild Youtube
UTRIKES

Transportproblem mellan Storbritannien och EU – kaos och varubrist till följd av Brexit och Covid-19

Digital utgåva

Det blev inget hårt Brexit, i sista stund innan övergångsperioden löpte ut så kom ett avtal till stånd. Men Storbritanniens utträde ur EU fick ändå konsekvenser. När 50 länder dessutom införde coronarestriktioner gällande Storbritannien fastnade nära 10 000 lastbilar över julen – en försmak av de nya gränsproblemen. Rädslan för nya köer på vägarna ledde till en tom hamn i Dover på nyårsdagen. Därefter erfor transportörerna mer byråkrati än innan Brexit och mängder av lastbilar skickas i januari tillbaka till EU, något som innebär 68 procents exporttapp enligt en åkeriorganisation.

Publicerad: 15 februari, 2021, 19:33

  • Svenska

Läs även

Avtalet som förhandlades klart mellan EU och Storbritannien till julaftonen innebär frihandel, alltså att inga handelstullar (skatter på varor) belastar handeln, vilket annars skulle skett vid årsskiftet, men det innebär inte några lättnader vad gäller exempelvis gränskontroller eller tulladministration. Tvärtom, Brexit medför större byråkrati än på EU-tiden. Åkeriorganisationen Road Haulage Association hävdar i ett brev till ministern Michael Gove att exporten minskat med 68 procent under januari. Whitehall avvisar påståendena. Trots Covid-19-störningar och den enorma pappersbördan skulle exporten motsvara 95-100 procent av tidigare nivåer. Minister Gove medgav i början av februari vissa störningar vid den nya gränsen i Irländska sjön, eftersom de tomma hyllorna i Nordirlands matbutiker talade sitt tydliga språk.

Trafiken mellan Storbritannien och EU-länderna påverkar både transporter och privatresor av de nya gränsreglerna. Lastbilar som inte har rätt fraktdokumentation stoppas obönhörligen från och med den första januari och skickas tillbaka till EU. Dagarna före nyår upprepade brittiska myndigheter att trafiken över Dover skulle fungera den första januari. Även Getlink, som driver Eurotunnel mellan Folkstone och Calais, försökte lugna allmänheten och transportbranschen. ”Jag är övertygad om att allt kommer att fungera väl den första januari”, proklamerade Getlinks VD Johnn Keefe.

TV-kanalen BBC beskrev det som att myndigheterna ändå medgav att de väntade sig ”vissa störningar”. En lång tid av förberedelser och införandet av stödsystem för effektiv gränskontroll och varudeklarationer skulle få handeln att rulla på, men vid varje slags störning som skett, inte minst vid coronanedstängningen nyligen, kommer svagheterna i dagen. Vissa engelska logistikfirmor uttalade inför nyåret att de inte vågade skicka några lastbilar, varken över eller under Engelska kanalen, före den 10 januari eftersom man fruktade överbelastade vägnät när köer tornar upp sig. Istället blev det tomt i Dover den första dagen då ingen vågade sig iväg. Speditörer som fraktar varor mellan Storbritannien och EU respektive Nordirland har nu fått en administrativt omfattande arbetsbörda eller ”pappersarbete” på vardagsspråk. Allra värst har skotska fiskare som exporterar sina fångster till Frankrike drabbats, deras jurist- och pappersexercis kostar mer än vad de kan sälja fångsten för.

Tidigt i januari uppstod varubrist, främst på Nordirland, då livsmedelsbutikskedjor inte fick fram leveranser från lagren i Europa. Lastbilar avvisades redan i engelska hamnar. Då särskilt livsmedelsfrakter omgärdas av internationella regelverk, nationella specialregler och extra noggrann kontroll, behövs rätt dokumentation efter Brexit. Eftersom Nordirland dock är kvar inom EU:s inre marknad är det istället enklare när frakt kommer från Republiken Irland, för enligt avtalet är gränsen öppen och alla formaliteter istället flyttade till en ny gränslinje i havet mellan Nordirland och övrig Storbritannien. I Storbritannien uppstod i januari 2021 även varubrist på andra håll men det gällde främst i London där lyxbetonade varor som champagne och choklad inte kunde fyllas på.

DB Schenker och DPD stoppade all englandstrafik – fel i alla papper

Rob Hollyman, VD för Youngs Transport and Logistics, med över 100 lastbilar och flera lagerhus i England, berättade för BBC att han under inga omständigheter skulle att låta några lastbilar korsa gränsen den första veckan i januari: ”Jag har inte råd att låta mina fordon drabbas av förseningar”. Han motiverade beslutet med att åkeriet inte ansåg att risken för att åter fasta i köer upp till två mil långa i båda riktningarna var värd att ta. ”Jag får se hur det går den första veckan och kanske få över våra fordon nästa vecka", sade han då . Den engelska åkeriorganisationen Road Haulage Association (RHA) hade också varnat för att tullformaliteter och regelrätta gränskontroller ofrånkomligen innebär att det kommer att uppstå importproblem med de nya arrangemangen. En skärpt myndighetsinformation för att minimera störningar har dock gått ut till fraktföretagen med uppmaningen: ”Transportföretag utan korrekt dokumentation bör inte frakta varor över EU-gränsen från och med den första januari eftersom de kommer att stoppas och deras varor hållas kvar.”

RHA:s varningar blev alltså besannade. Redan från början proklamerade DB Schenker att de inte tar mer frakt över Engelska kanalen eftersom merparten av alla fraktköpare har fel frakthandlingar. Postpaketjätten DPD tvingades även de upphöra efter ett par veckor med motsvarande kaos. Uppskattningsvis hade endast sex procent av de engelska transportköparna fullständiga kunskaper om dokumentkraven, i andra länder var det inte mycket bättre.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Muslim planerade terrorattack i Danmark – nu döms han till tio års fängelse av Frederiksbergs domstol

UTRIKESI dag har en 24-årig man dömts till 10 års fängelse i Danmark. Han har befunnits skyldig till att ha planerat en eller flera terroristattacker någonstans i Danmark eller utomlands.

Tyskland inför en ny politisk framtid och Berlin som Bullerbyn

UTRIKESValförlusten för den gamla unionen, det vill säga CDU och CSU, kom inte som en total överraskning. Det var känt att när Markus Söder (CSU) redan för drygt ett år sedan klargjorde att hans plats är i Bayern och inte i Berlin blev sökandet efter en potentiell kanslerskandidat omgivet av en mängd spekulationer. De tidiga undersökningarna visade nämligen att Markus Söder skulle vinna stort. Intressant nog visade väljare i östra Tyskland, alltså gamla DDR, en stor tilltro till den bayerske regeringschefen. Det vill säga om han skulle vilja ställa upp.

Hijabförbudet i franska skolor är en framgång

UTRIKESFinns det ett samband mellan att förbjuda hijab i skolan och att frigöra unga muslimska kvinnor frågade sig den franske ekonomen och sociologen Eric Maurin. Svaret är bevisligen ja. I Frankrike har hijabförbudet blivit en framgång.

Ungdomsval gav NPD 20 procent men SPD vinner de vuxna i Mecklenburg

UTRIKESI Mecklenburg-Vorpommern är det idag delstatsval samtidigt som förbundsdagsval. Socialdemokraterna (SPD) väntas göra ett bra val. Men ungdomarna är högerradikala i nordöst, avslöjade en opinionsundersökning – i universitetsstaden Greifswald valde 20 procent NPD i skolvalet U18.

Polistillslag mot NPD-kontor i Berlin dagar innan valet

UTRIKESBara några dagar före Förbundsdagsvalet och det för NPD viktiga delstatsvalet till Berlins representanthus Abgeordnetenhaus, misstänks en partifunktionär för sexualbrott och polisrazzior genomfördes mot partikontoret. NPD försvarar sin medlem mot anklagelserna vilka ses som falska.

”Politisk konst” både bredare och friare i Polen än i Sverige

LARS VILKS SKRIVER I NYA TIDERLars Vilks skriver om den prestigefyllda utställningen ”Politisk konst” på U-jazdowski Centre for Contemporary Art i Warszawa, där han ställer ut tillsammans med Dan Park och en rad andra konstnärer som också är förhindrade att ställa ut i sina hemländer.

Norge klassar om Covid-19: Inte farligare än vanlig influensa

UTRIKESI Sverige behandlas Covid-19 i massmedierna som en mycket farlig sjukdom inför vilken massvaccinering och kraftiga restriktioner för hela samhället applåderas trots få döda bortom riskgrupperna. Men i Norge har man nu beslutat sig att behandla den som andra luftvägssjukdomar, likt influensa och RS-virus, eftersom den enligt norska folkhälsoinstitutet inte längre är farligare än dessa.

Biden vill tvinga amerikaner att vaccinera sig: ”Vårt tålamod är på upphällningen”

USAI ett tal den 10 september utmålade USA:s president Joe Biden ovaccinerade amerikaner som ett hot mot de vaccinerade och förkunnade att uppemot 100 miljoner amerikaner nu ska tvingas att ta sprutan, annars hotar han att straffa dem. Talet har kal­lats ”skrämmande” och har fått oppositionen att sluta sig samman för att bekämpa vad man menar är diktatoriska åtgärder.

Gå till arkivet

Send this to a friend