Lastbilar väntar på att få korsa den Engelska kanalen vid Folkestone. Foto: Stillbild Youtube

Transportproblem mellan Storbritannien och EU – kaos och varubrist till följd av Brexit och Covid-19

Det blev inget hårt Brexit, i sista stund innan övergångsperioden löpte ut så kom ett avtal till stånd. Men Storbritanniens utträde ur EU fick ändå konsekvenser. När 50 länder dessutom införde coronarestriktioner gällande Storbritannien fastnade nära 10 000 lastbilar över julen – en försmak av de nya gränsproblemen. Rädslan för nya köer på vägarna ledde till en tom hamn i Dover på nyårsdagen. Därefter erfor transportörerna mer byråkrati än innan Brexit och mängder av lastbilar skickas i januari tillbaka till EU, något som innebär 68 procents exporttapp enligt en åkeriorganisation.

Avtalet som förhandlades klart mellan EU och Storbritannien till julaftonen innebär frihandel, alltså att inga handelstullar (skatter på varor) belastar handeln, vilket annars skulle skett vid årsskiftet, men det innebär inte några lättnader vad gäller exempelvis gränskontroller eller tulladministration. Tvärtom, Brexit medför större byråkrati än på EU-tiden. Åkeriorganisationen Road Haulage Association hävdar i ett brev till ministern Michael Gove att exporten minskat med 68 procent under januari. Whitehall avvisar påståendena. Trots Covid-19-störningar och den enorma pappersbördan skulle exporten motsvara 95-100 procent av tidigare nivåer. Minister Gove medgav i början av februari vissa störningar vid den nya gränsen i Irländska sjön, eftersom de tomma hyllorna i Nordirlands matbutiker talade sitt tydliga språk.

Trafiken mellan Storbritannien och EU-länderna påverkar både transporter och privatresor av de nya gränsreglerna. Lastbilar som inte har rätt fraktdokumentation stoppas obönhörligen från och med den första januari och skickas tillbaka till EU. Dagarna före nyår upprepade brittiska myndigheter att trafiken över Dover skulle fungera den första januari. Även Getlink, som driver Eurotunnel mellan Folkstone och Calais, försökte lugna allmänheten och transportbranschen. ”Jag är övertygad om att allt kommer att fungera väl den första januari”, proklamerade Getlinks VD Johnn Keefe.

TV-kanalen BBC beskrev det som att myndigheterna ändå medgav att de väntade sig ”vissa störningar”. En lång tid av förberedelser och införandet av stödsystem för effektiv gränskontroll och varudeklarationer skulle få handeln att rulla på, men vid varje slags störning som skett, inte minst vid coronanedstängningen nyligen, kommer svagheterna i dagen. Vissa engelska logistikfirmor uttalade inför nyåret att de inte vågade skicka några lastbilar, varken över eller under Engelska kanalen, före den 10 januari eftersom man fruktade överbelastade vägnät när köer tornar upp sig. Istället blev det tomt i Dover den första dagen då ingen vågade sig iväg. Speditörer som fraktar varor mellan Storbritannien och EU respektive Nordirland har nu fått en administrativt omfattande arbetsbörda eller ”pappersarbete” på vardagsspråk. Allra värst har skotska fiskare som exporterar sina fångster till Frankrike drabbats, deras jurist- och pappersexercis kostar mer än vad de kan sälja fångsten för.

Tidigt i januari uppstod varubrist, främst på Nordirland, då livsmedelsbutikskedjor inte fick fram leveranser från lagren i Europa. Lastbilar avvisades redan i engelska hamnar. Då särskilt livsmedelsfrakter omgärdas av internationella regelverk, nationella specialregler och extra noggrann kontroll, behövs rätt dokumentation efter Brexit. Eftersom Nordirland dock är kvar inom EU:s inre marknad är det istället enklare när frakt kommer från Republiken Irland, för enligt avtalet är gränsen öppen och alla formaliteter istället flyttade till en ny gränslinje i havet mellan Nordirland och övrig Storbritannien. I Storbritannien uppstod i januari 2021 även varubrist på andra håll men det gällde främst i London där lyxbetonade varor som champagne och choklad inte kunde fyllas på.

DB Schenker och DPD stoppade all englandstrafik – fel i alla papper

Rob Hollyman, VD för Youngs Transport and Logistics, med över 100 lastbilar och flera lagerhus i England, berättade för BBC att han under inga omständigheter skulle att låta några lastbilar korsa gränsen den första veckan i januari: ”Jag har inte råd att låta mina fordon drabbas av förseningar”. Han motiverade beslutet med att åkeriet inte ansåg att risken för att åter fasta i köer upp till två mil långa i båda riktningarna var värd att ta. ”Jag får se hur det går den första veckan och kanske få över våra fordon nästa vecka”, sade han då . Den engelska åkeriorganisationen Road Haulage Association (RHA) hade också varnat för att tullformaliteter och regelrätta gränskontroller ofrånkomligen innebär att det kommer att uppstå importproblem med de nya arrangemangen. En skärpt myndighetsinformation för att minimera störningar har dock gått ut till fraktföretagen med uppmaningen: ”Transportföretag utan korrekt dokumentation bör inte frakta varor över EU-gränsen från och med den första januari eftersom de kommer att stoppas och deras varor hållas kvar.”

RHA:s varningar blev alltså besannade. Redan från början proklamerade DB Schenker att de inte tar mer frakt över Engelska kanalen eftersom merparten av alla fraktköpare har fel frakthandlingar. Postpaketjätten DPD tvingades även de upphöra efter ett par veckor med motsvarande kaos. Uppskattningsvis hade endast sex procent av de engelska transportköparna fullständiga kunskaper om dokumentkraven, i andra länder var det inte mycket bättre.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Ockuperade områden sägs vilja tillhöra Ryssland

Ockuperade områden sägs vilja tillhöra Ryssland

🟠 UTRIKES De framskyndade folkomröstningarna i fyra regioner i Ukraina har nu genomförts och visar att en förkrossande majoritet vill bli en del av Ryssland, hävdar ryska medier. Medan Ukraina och Nato avvisar folkomröstningarnas legitimitet förbereder sig nu Ryssland för en annektering. Annekteringen kommer under hot om kärnvapenanvändning mot de ukrainska styrkorna som röner ytterligare framsteg i sin motoffensiv, eftersom dessa då skulle ”invadera rysk mark”.

Läs även:

Ockuperade områden sägs vilja tillhöra Ryssland

Ockuperade områden sägs vilja tillhöra Ryssland

🟠 UTRIKES De framskyndade folkomröstningarna i fyra regioner i Ukraina har nu genomförts och visar att en förkrossande majoritet vill bli en del av Ryssland, hävdar ryska medier. Medan Ukraina och Nato avvisar folkomröstningarnas legitimitet förbereder sig nu Ryssland för en annektering. Annekteringen kommer under hot om kärnvapenanvändning mot de ukrainska styrkorna som röner ytterligare framsteg i sin motoffensiv, eftersom dessa då skulle ”invadera rysk mark”.

USA: Bisarrt hyckleri när rika vänsterliberaler ”berikades” av invandrare i 44 timmar

USA: Bisarrt hyckleri när rika vänsterliberaler ”berikades” av invandrare i 44 timmar

🟠 En republikansk guvernör i Florida skickade ett femtiotal migranter till ett reservat för välbärgade vänsterliberaler. Inom 44 timmar från sin ankomst hade de nyanlända skickats till en militär­anläggning för inkvartering. De rika liberalerna gratulerade sig själva till hur goda de varit och förklarade att de kände sig väldigt berikade av det korta besöket.

Italien ger Europeiska Unionen en lektion i ödmjukhet

Italien ger Europeiska Unionen en lektion i ödmjukhet

🟠 UTRIKES Valresultatet i Italien blev ingen överraskning, ty tendenserna var tydliga med negativa kommentarer från liberala vänsterkretsar och uppmuntrande förhoppningar från likasinnade. Den franske partiledare för Rassemblement National, Jordan Bardella, konstaterar kort: ”EU har fått en lektion i ödmjukhet”. Marine Le Pen påpekade i sitt tal i södra Frankrike, söndagen den 18 september, att valresultatet i Sverige var en början på folkens reaktioner. Just Italien och därefter Nederländerna med sina upprörda bönder skulle slå tillbaka.

Nyhetsdygnet

Bilden av det överhängande ”klimathotet” skärskådas

🟠 BOKRECENSION I boken Borde man oroa sig för klimathotet? konfronterar filosofiläraren Staffan Mörner de påståenden om ett förestående ”klimathot” som konstant förmedlas som absoluta sanningar. Mörner har varit engagerad i miljöfrågor under större delen av sitt liv och skriver sedan flera år om just klimatfrågan i olika nätpublikationer. Bokens utgångspunkt är ett ifrågasättande av det dominerande narrativet, vilket gör att läsaren får en gedigen grundkurs i klimatfrågans olika delar, skriver recensenten Tobias Svensson.

”Metoo” och burop i Bayreuth

🟠 KULTUR Under arbetet inför årets Bayreuthfestspel blev flera kvinnor antastade sexuellt, även Katharina Wagner själv drabbades, men ”löste problemet”. Internationella media försökte öppna ett Metoo-drev med sökarljuset på sexism hos dirigenter. Men när den europeiska eliten samlats till sin årliga musikfest reagerade de istället mot en modernistisk produktion med burop. Bayreuther Festspiele presenterade en hel del nyheter och avslutades den första september.

Templet Walhalla

🟠 Ett monument över den germanska historiens mest framstående personer. Walhalla i Regensburg, Bayern, som blickar ut över den vackra floden Donau, uppfördes under 1830-talet av kung Ludvig I av Bayern för att ära framstående germaner och deras bedrifter. ”Politiker, suveräner, vetenskapsmän och konstnärer av det tyska språket”, som det står i en officiell pamflett. Det utgör en välbehövlig motvikt till dagens modernistiska woke-tidevarv, men förvånansvärt få känner till detta vackra marmortempel med dess 130 marmorbyster som spänner över 2 000 år av germansk historia.

FN vill stoppa antisatellitmissiltester

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Nya Tider rapporterade i maj om FN:s försök att utveckla ett internationellt normsystem för rymden. Nu, vid ett uppföljande möte i Genève den 12 till den 16 september, försökte internationella förhandlare att utveckla regler för aktörer i rymden gällande låg omloppsbana runt jorden, eller ännu hellre, även bortom den. Men byråkratins kvarnar mal fortfarande långsamt.

JP Morgans chefsbankir: Finansiell orkan är att vänta

🟠 Multinationella storbanker driver på Agenda 2030. Flera mäktiga bankchefer på några av världens största multinationella banker har den senaste tiden varnat för en nära förestående världsekonomisk kollaps. Tidigare löften om att den skenande inflationen var ”temporär” är nu som bortblåsta. Samtidigt är dessa banker djupt involverade i globalisternas långtgående klimatåtgärder och omställningsplaner, som de genom omfattande finansiering och investeringar i mångbiljonklassen möjliggör. En enda bank satsar nästan 300 miljarder på att diskriminera vita, som en del av en ”hållbar samhälls­utveckling”.

Mord i Östervåla

🟠 HISTORIA Den 19 februari 1896 hittades postmästaren och klockaren Johan Åkerlund svårt skadad i huvudet på postkontoret i Östervåla. Han avled några timmar senare. Undersökningen tydde på att han blivit huggen med en yxa. Brottet bedömdes vara ett rånmord trots att mördaren inte rört värdepapperna som legat framme, fullt synliga. Detta är första delen om Östervålamordet som är både ett olöst brott och en komplex gåta.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Hitta många olika casinon på casino-utan-svensk-licens.net
Viktig information om casino utan licens finns på casinoutanlicens.net
Bra sportbonusar hittar du på betting utan svensk licens
Finlands största sajt gällande nya casinon uudetkasinot.com
En sammanställning av information om utländska casino hittar du på Casinofrog.com.
Info om casino utan spelpaus hittar du på Starwarscasinos.com
Läs allt om Jalla Casino bonus här – vi har all info om sidan och guidar dig igenom alla steg så du kan motta din bonus.

Senaste numret

Nya Tider är den enda papperstidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Från april 2017 utkommer Nya Tider även med en nätupplaga varje vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör
Prenumerera på
Nya Tiders nyhetsbrev!

123 037 97 35

A Minska textstorlek". A+ Öka textstorlek. A++ Stor text.

Kundtjänst
Tel: 08-410 677 70
kund[snabel-a]nyatider.nu
Box 454, 191 24 Sollentuna

Redaktion
redaktion[snabel-a]nyatider.nu
Box 454, 191 24 Sollentuna

Annonser och SEO
salj[snabel-a]nyatider.nu

Artiklar (RSS)
© 2022 Nya Tider. Med ensamrätt. Nya Tider ges ut av AlternaMedia AB.

Ansvarig utgivare: Vávra Suk. Bankgiro: 108-0357.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.