Skip to Content

KULTUR

Betydelsen av att ha någonting att förlora

PappersupplaganNya Tider v. 38

Tidigare detta år gav den före detta hedgefondmäklaren och riskexperten Nicholas Nassim Talbeb (1960-) ut en femte populärvetenskaplig bok, betitlad Skin in the Game (2018). Boken är del i en essä­serie som författaren kallar Incerto och i vilken han tar sikte på att diskutera bland mycket annat hur samhället hanterar risker och hur felaktig hantering av dessa skapar enorma problem på alla nivåer. Taleb har låtit tala om sig som en synnerligen skarp kritiker av akademin, det politiska etablissemanget, storföretagen, och den allmänna inställningen till handling och konsekvenser som präglar dessa.

Publicerad: 22 september, 2018, 13:28

  • Svenska

Läs även

Uttrycket ”Skin in the game” är en svår­översatt formulering, men andemeningen är att en person som ägnar sig åt en verksamhet bör ha någonting att förlora när verksamheten inte går bra. En personlig investering. Taleb framhåller entreprenören som exempel på en typ av aktör som alltid får möta konsekvenserna av sina misslyckanden.

Det betyder att entreprenören måste ta sin verksamhet på allvar eftersom det är han som får ta konsekvenserna av eventuella misslyckanden. Ett avgörande samhällsproblem är att många av de som befinner sig i samhällstoppen – politiker, finanstoppar, akademiker – kan både agera och teoretisera utan att det medför några personliga konsekvenser för dem.

Taleb inleder boken med att berätta för oss att det numera finns slavmarknader i det Libyen som efter avsättningen av Gaddafi betraktas som ”befriat”. Libyen är ett av flera länder som fallit offer för den amerikanska interventionistiska Mellanösternpolitiken, vilken också drabbat länder som Afghanistan, Irak och Syrien.

Denna interventionism är ett praktiskt exempel på vad som händer när människor utan ”skin in the game” får agera och bedriva politik. Amerikansk Mellanösternpolitik kan beskrivas som misslyckad i alla avseenden, men den bedrivs fortfarande eftersom inga negativa konsekvenser tillkommer dess upphovsmän.

Ett avgörande samhällsproblem är att många av de som befinner sig i samhällstoppen – politiker, finanstoppar, akademiker – kan både agera och teoretisera utan att det medför några personliga konsekvenser för dem.

Artikeln fortsätter

Hela artikeln finns i pappersupplagan. Är du prenumerant kan du även logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Anton Stigermark

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

  • Dissident

    Taleb (bördig från Libanon) är både lärd och underhållande. Rekommenderas varmt. Finns att läsa en hel del gratis på nätet. Googla Black Swan och surfa https://medium.com/incerto

Konstnärernas organisation blundar för att terrornätverk vill misshandla gatukonstnär

Konstnärernas Riksorganisation (KRO) är den organisation som säger sig företräda bild- och formkonstnärernas intresse i samhällsdebatten. Men när det kommer till gatukonstnären Dan Park, så vägrar organisationen att uppmärksamma att han misshandlats blodig, att ett terrornätverk utlyst en tävling om att ”kränka” honom, samt att han dömts till fängelse för sin konst.

Advent – en tid av hopp och glädje

KULTUR

”EU-kartellen glömmer och förlåter inte”

INTERVJUFörfattaren, tv-regissören och grävande journalisten Guido Grandt har publicerat en ny bok om Jörg Haiders död i oktober 2008. Grandt tror inte på olycksteorin – han är övertygad om att Haider blev mördad.

Världsundergång à la Wilderäng

KULTURLars Wilderäng är författare, bloggare och föredragshållare. Han må i vid mening tillhöra etablissemanget, men han är förhållandevis väl påläst och han har en del kritiska saker att säga om den svenska samtiden. Han debuterade med romanen Midvintermörker (2011) där Ryssland anföll Sverige. Därefter har han skrivit en hel trilogi med sci-fi-inslag där det krisar till sig ordentligt, med Stjärnklart (Massolit förlag, 2014) som första del och följt av Stjärnfall och Stjärndamm (2015-2016). Här bjuds både samhällskritik och underhållning.

”Dalby” runt om i världen

KULTUROrtsnamnet Dalby klingar väldigt nordiskt, och det finns mycket riktigt flera orter i både Sverige, Danmark och ett par i Norge med det namnet. Men det visar sig att Dalby även finns som ortsnamn i andra delar av världen.

O, vad det låter bra!

RECENSIONMånga organisationer, i synnerhet inom det offentliga, ägnar sig allt mer åt floskler, värdegrund och styrdokument kring till exempel jämställdhet och kulturell mångfald. Byråkrati och konsulter tar allt mer plats på bekostnad av kärnverksamheten. Professor Mats Alvesson kal­lar det funktionell dumhet, och menar att det påfallande är hur många smarta människor som ägnar sig åt detta.

Slottsfrun som hämtades av Djävulen

KULTUREnligt legenden drack denna slottsfru blod och galla, var mycket hård mot sina underordnade och fördes till sist av Djävulen själv till helvetet. Det är så man kan summera legenden om Pintorpafrun. Det har berättats om flera olika Pintorpafruar, men de mest berömda är Anna Karlsdotter (Vinstorpaätten) och Beata von Yxkull.

Oden – en arketyp som formar vår samtid

KULTURDen brittiske författaren Richard Rudgley spinner vidare på Carl Gustav Jungs tankar om Oden som en kollektiv arketyp i västvärlden. I boken The Return of Odin förklarar han historiska skeenden med Allfaderns intryck på germanernas sinnelag, men skissar även en tänkbar framtid.

Gå till arkivet

Send this to a friend