Att berätta varför svensk e-handel nådde rekordnivåer under 2020 är möjligen överflödigt. Pandemin hade negativa effekter på många branscher, men e-handelsindustrin var inte en av dem. Av naturliga anledningar valde ett stort antal människor bort den traditionella handelns fysiska butiker till förmån för att handla på nätet. Sett ur ett större perspektiv var pandemin den faktor som utlöste en lavinartad ökning i en bransch som redan befann sig på stadig tillväxt.
Under 2020 ställde många verksamheter om från den analoga, fysiska världen till den nya digitala verkligheten. När man pratar om e-handelns framgångar som en del av en ökad digitalisering, bör man dock vara medveten om att e-handel till stor del handlar om fysisk konsumtion utförd på ett digitalt forum. I dag, i efterdyningarna av pandemin och mitt i en ny värld av inflation och geopolitiska kriser, ser den typen av konsumtion ut att bli allt mindre eftertraktad.
Svensk e-handel sjunker – streaming och prenumerationstjänster ökar
Bara ett par år efter rekordåret 2020, ser man nu att e-handeln minskar i stadig takt. I oktober 2022 låg svensk e-handel på minus 16 % jämfört med samma period föregående år. Sannolikt är det en kombination av flera faktorer som ligger bakom e-handelns svaga siffror; ökad inflation, en alltmer kritisk blick på överkonsumtion, och konsumenternas återgång till fysiska butiker.
Samtidigt som e-handelns försäljning av fysiska produkter minskar, ökar försäljningen på andra områden online. Nöjesindustrins digitala erbjudanden av streaming i olika former (ljudböcker, musik, film och TV) är populärare än någonsin. Dagens konsumenter verkar inte kunna få nog av att teckna upp sig på olika prenumerationstjänster och abonnemang. I dag fortsätter mediekonsumtionen att ligga på en högre nivå än innan pandemin, och fler än 75 % av alla svenskar har tillgång till en streamingtjänst av något slag.
Digital marknadsföring riktar in sig på streaming och mediatjänster
Den som vill nå ut till en stor mängd konsumenter bör med andra ord ställa in siktet på de digitala mediatjänsterna. En digital marknadsföringsbyrå som AWISEE jobbar idag aktivt mot internationella kunder i dessa branscher, som har siktet inställt på att ta svenska marknadsandelar mot stora företag som jobbar med internationell expansion för företag som till exempel Amazon, som inte blev riktigt den succé i Sverige som förväntades.
Streamingindustrin har gått från att vara en ifrågasatt uppstickare i nöjesbranschen, till att vara en helt marknadsledande norm. I dag är konsumenterna av fysiska mediaprodukter försvinnande få, och såväl musikindustrin som filmindustrin har alltmer kommit att arbeta direkt mot streaming. Det är inte ovanligt att även stora Hollywood-produktioner släpps direkt på någon av de större streamingtjänsterna, istället för att gå upp på fysiska biografer.
Kultur, underhållning och media säkra branscher i oroliga tider
Underhållning, kultur och nöje är branscher som traditionellt sett står sig mycket bra i oroliga tider. När många andra branscher likt e-handeln dippar i tider av inflation och sämre ekonomi, prioriterar många människor mediekonsumtion både för nytta och nöje. Man vill på samma gång hålla sig informerad om världsläget, och slappna av med hjälp av lättsam underhållning eller en finslipad kulturupplevelse.
Ur ett internationellt perspektiv ser det dessutom ut som om den stora streamingmarknaden är på väg in i en ny fas. Branschen går från sin barndom till sin ungdom, som det amerikanska analysföretaget Nielsen uttryckte det. I sådana här skiften, då en bransch får möjlighet att anpassa sig till vana konsumenters behov, uppstår ofta spännande möjligheter för den som är uppmärksam. Sannolikt har vi bara sett början på vad streaming- och prenumerationstjänster kommer kunna innebära för såväl sina egna konsumenter som ur marknadsföringssynpunkt.