Skip to Content

SAS kommer från och med hösten 2018 trafikera sträckan Göteborg-Berlin. Därmed kommer man att ha 200 flyglinjer. Foto: pressbild/SAS
GÖTEBORG

Många nya flyglinjer till Berlin

Digital utgåva

SAS kommer i vinter för första gången att ha 200 linjer i drift. Under 2018 kommer arton nya linjer att öppnas, bland annat mellan Göteborg och Berlin. Även Easyjet dyker upp på sträckan Göteborg – Berlin, redan i början av augusti.

Publicerad: 14 maj, 2018, 22:27

  • Svenska

Läs även

SAS expanderar på Göteborg Landvetter Airport och öppnar till vintern en ny direktlinje till Tysklands huvudstad Berlin med fyra avgångar i veckan. Göteborg och Västsverige förlorade sina flygförbindelser till Berlin när flygbolaget Air Berlin försattes i konkurs år 2017. Fram till dess att Airberlins konkursbo upphörde den 28 oktober i höstas, hade Air Berlin flugit upp till fyra gånger dagligen från Göteborg till Berlin. Redan 2011 var Air Berlin i kris efter flera sammanslagningar och uppköp från andra bolag men då köpte det arabiska Etihad Airways (Förenade Arabemiratens nationella flygbolag) in sig i det redan olönsamma företaget. En stor del av tillgångarna i Air Berlins konkursbo såldes vintern 2017 till Lufthansa och dess dotterbolag Eurowings, men av konkurrensskäl fick även Easyjet och ett till bolag vara med och dela på kakan.

I höst den 28 oktober, nästan på dagen ett år efter Air Berlins sorti, börjar SAS flyga mellan Landvetter och Berlin-Tegel med en tur, fyra dagar i veckan. Något tidigare, den 10:e augusti, startar Easyjet sin linje från Göteborg Landvetter till Berlin Tegel. Easyjet kommer att avgå på förmiddagen, oftast vid klockan nio, men vissa dagar lyfter de istället klockan, tio, elva, eller tolv. Åt andra hållet, från Berlin Tegel till Landvetter, är det istället fixerad avgång till klockan 10.20 alla dagar. Deras dagliga avgång marknadsförs som en lågprislinje och visst får man låga priser runt en tre hundra kronor om man köper nu - tre, fyra månader i förväg. I början av mars 2018 startade Easyjet för övrigt en linje mellan Stockholm Arlanda och Berlin Tegel.

Statliga Swedavia som driver våra större flygplatser i Sverige och som nu investerar i en omfattande utbyggnad av anläggningarna på Landvetter flygplats, välkomnar expansionen:
- Det europeiska flygbolaget EasyJet flyger till nio destinationer från Sverige, varav sex av dem har startats under det senaste året, skriver Swedavia. Nu lanserar EasyJet ytterligare en ny linje, från Göteborg till Tysklands huvudstad, som kommer att trafikeras sju gånger per vecka med start i augusti 2018. Swedavia kunde summera omkring 69 000 resenärer som på olika vis rest från Landvetter till Berlin under det senaste året. På fem år har antalet resenärer ökat med omkring 40 procent, vilket gör destinationen till ett av flygplatsens populäraste resmål, meddelar Swedavia.

Foto: pressbild Easyjet

 

– Vi är glada över att Easyjet ser potentialen i den starka tillväxt vi har i Västsverige. Det är viktigt för västsvenska privat- och affärsresenärer att på ett enkelt och smidigt sätt nå Berlin. Göteborg och Västsverige ökar stadigt i intresse och vi välkomnar fler tyska resenärer till vår region, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.
Easyjet har ett utbud på över 880 flyglinjer mellan 31 länder. Flygtiden för den nya linjen mellan Göteborg och Berlin beräknas vara 1 timme och 20 minuter och trafikeras av en Airbus A320.

SAS inleder trafiken den 28 oktober

SAS meddelar att eftersom Göteborg Landvetter Airport är den fjärde största flygplatsen i Skandinavien, har bolaget en omfattande trafik där. Under 2018 erbjuder SAS sammanlagt 14 direktlinjer från Göteborg. Berlin blir ett nytillskott inför vintern med fyra avgångar i veckan med flygstart den 28 oktober. På söndagar kommer flyget att avgå från Göteborg klockan 7.10 medan måndagarna istället ges avgångstid 19.30. På torsdagar och fredagar blir avgången 20.30 från Landvetter mot Berlin. Genast efter ankomst vänder planet tillbaka till Göteborg. Bokningssajterna visar att om man nu i maj köper en resa i november så kan man få en biljett för 549 kr enkel en söndagsmorgon i ”Go”-klassen, men oftast är det 749 kronor som är lägsta pris. Priset för att flyga i Affärsklassen ”Plus” börjar på cirka 1000 kronor inklusive måltidsservering.

– Göteborg och Västsverige ökar stadigt i intresse och vi välkomnar fler tyska resenärer till vår region. Samtidigt är det mycket glädjande att vi inför vintersäsongen kan erbjuda våra privat- och affärsresenärer ett smidigt sätt att nå världsstaden Berlin, berättar Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

SAS förklarar vidare i sin kommuniké, att Berlin är en dynamisk metropol som erbjuder mångfald samt nya trender inom arkitektur, konst och mode.

– Vi är glada över att våra destinationer och produkter har fått ett så positivt mottagande. Därför stärker vi vår satsning inför vintersäsongen genom att behålla många flyglinjer och öka antalet avgångar. Vi kan också glädja många resenärer med nyetablerade linjer, säger SAS VD Rickard Gustafson. SAS lanserar dessutom nya linjer i år från Stockholm (Arlanda) och Bergen (Flesland) till nya destinationer över hela världen.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Tysklands författningsdomstol stoppar EU:s återhämtningsfond tillfälligt

TYSKLANDTysklands författningsdomstol, något som vi saknar i Sverige, har tillfälligt stoppat ratificeringen av EU:s omskrivna återhämtningsfond och de nya så kal­la­de egna medlen för unionen. Efter en anmälan om att förfarandet med upplåning till EU:s driftbudget är olagligt, förbjöd författningsdomstolen förbundsregeringen att skriva på avtalet med EU. Förbudet är tillfälligt, men ingen vet hur långt stoppet blir. Det är inte första gången som Tysklands författningsdomstol står upp för de egna grundlagarna.

F.d. bankchef om EU:s stödpaket: Vi blir skuldslavar!

Den 24 mars röstar riksdagen om EU:s kontroversiella ”återhämtningsfond” som mer än dubblar EU:s budget. Johan Sandwall, före detta bankchef, är starkt kritisk och menar att svenska folket blir skuldslavar. I denna intervju berättar han om hur han insåg att banksystemet är ett prydamidspel och resonerar kring EU och de svenska makthavarnas globalistiska planer.

Risk för högre arbetslöshet när stödåtgärder inte kommer fram i tid

EKONOMIEnligt en ny promemoria från Svenskt Näringsliv har 10 procent av alla företag som drivs av utrikes födda företagare, cirka 10 000 stycken, slagits ut av pandemin. Det redan svåra arbetsmarknadsläget för utrikes födda riskerar därmed att förvärras kraftigt, menar nationalekonomen Johan Kreicbergs på Svenskt Näringsliv, i ett pressmeddelande. Men hela 12 procent av organisationens företagarpanel menar att man inte klarar mer än fyra månader till av restriktioner.

Regeringen och de forna Allianspartierna släpper EU över skattetröskeln

EKONOMIRegeringen och samarbetspartierna har lagt fram en proposition till riksdagen om att godkänna EU:s rätt att låna upp 750 miljarder euro till den famösa ”återhämtningsfonden”. Regeringen föreslår också att riksdagen skall godkänna överföringen av viss beskattningsrätt till EU. Frågan som avgörs handlar dock om mycket mer än så, det handlar om EU:s status – samverkansorgan eller en federal statsbildning? Om Sverige godkänner dessa båda förslag, har EU kommit över en röd linje som alla partier i riksdagen tidigare varit emot. M och Kd lägger sig platt.

Swedbanks tidigare vd delges misstanke om brott

EKONOMIEkobrottsmyndighetens utredning av Birgitte Bonnesen om grov ekonomisk brottslighet under hennes tid som vd på Swedbank har nu kommit så långt att hon delgivits misstanke om brott. Det är en omfattande utredning som ligger bakom delgivningen. Den startades i samband med att Bonnesens inblandning i penningtvätten i Baltikum blev känd, i början av 2019. I utredningens inledning gjordes också en omfattande razzia på Swedbanks huvudkontor.

Finansguru spår: Finansbubblan är sprickfärdig

ANALYSDen brittiske finansgurun Jeremy Grantham har stuckit ut hakan rejält i ett par artiklar den senaste tiden. Bland annat menar han i ett nyhetsbrev den 5 januari att finansbubblan troligen spricker i sommar. I ett annat utspel menar han att USA:s nye president Joe Biden riskerar att späda på finansbubblan med sitt enorma stimulanspaket på 1 900 miljarder USD . Grantham menar att stora delar av paketet kommer att hamna på aktiemarknaden istället för att gynna konsumtionen.

Storbritanniens avtal med EU – frihandel och samverkan

ANALYSStorbritanniens premiärminister, Boris Johnsson, tvekar inte: Han beskriver överenskommelsen om ett avtal om frihandel och samverkan med EU som en befrielse. Även om han inte är nöjd med uppgörelsen kring finansmarknaden ser han avtalet som en start på en ny era. EU pekar däremot på att det kommer att skapas nya hinder och att ”den fria rörligheten” försvinner. Storbritannien har lyckats genomföra Brexit, trots en massiv motpropaganda. Britternas lagstiftning kommer inte längre att lyda under EU-lagar eller vara underkastad EU-domstolens beslut.

Skatterna i budgetspelet – små men tydliga skillnader mellan partierna

EKONOMISkatteförslagen i regeringens och oppositionspartiernas budgetförslag är inte alltid så enkla att få grepp om. I denna artikel tittar vi därför på hur de olika förslagen påverkar skatteuttaget under det kommande året, om de vinner en majoritet i riksdagen. Den totala skillnaden mellan förslagen är inte mer än cirka 4 procent av det totala skatteuttaget i regeringens förslag, men vi väljer att granska de skillnader som faktiskt finns och hur de skulle fördelas, om de blev verklighet.

Gå till arkivet

Send this to a friend