Skip to Content

SAS kommer från och med hösten 2018 trafikera sträckan Göteborg-Berlin. Därmed kommer man att ha 200 flyglinjer. Foto: pressbild/SAS
GÖTEBORG

Många nya flyglinjer till Berlin

Digital utgåva

SAS kommer i vinter för första gången att ha 200 linjer i drift. Under 2018 kommer arton nya linjer att öppnas, bland annat mellan Göteborg och Berlin. Även Easyjet dyker upp på sträckan Göteborg – Berlin, redan i början av augusti.

Publicerad: 14 maj, 2018, 22:27

  • Svenska

Läs även

SAS expanderar på Göteborg Landvetter Airport och öppnar till vintern en ny direktlinje till Tysklands huvudstad Berlin med fyra avgångar i veckan. Göteborg och Västsverige förlorade sina flygförbindelser till Berlin när flygbolaget Air Berlin försattes i konkurs år 2017. Fram till dess att Airberlins konkursbo upphörde den 28 oktober i höstas, hade Air Berlin flugit upp till fyra gånger dagligen från Göteborg till Berlin. Redan 2011 var Air Berlin i kris efter flera sammanslagningar och uppköp från andra bolag men då köpte det arabiska Etihad Airways (Förenade Arabemiratens nationella flygbolag) in sig i det redan olönsamma företaget. En stor del av tillgångarna i Air Berlins konkursbo såldes vintern 2017 till Lufthansa och dess dotterbolag Eurowings, men av konkurrensskäl fick även Easyjet och ett till bolag vara med och dela på kakan.

I höst den 28 oktober, nästan på dagen ett år efter Air Berlins sorti, börjar SAS flyga mellan Landvetter och Berlin-Tegel med en tur, fyra dagar i veckan. Något tidigare, den 10:e augusti, startar Easyjet sin linje från Göteborg Landvetter till Berlin Tegel. Easyjet kommer att avgå på förmiddagen, oftast vid klockan nio, men vissa dagar lyfter de istället klockan, tio, elva, eller tolv. Åt andra hållet, från Berlin Tegel till Landvetter, är det istället fixerad avgång till klockan 10.20 alla dagar. Deras dagliga avgång marknadsförs som en lågprislinje och visst får man låga priser runt en tre hundra kronor om man köper nu - tre, fyra månader i förväg. I början av mars 2018 startade Easyjet för övrigt en linje mellan Stockholm Arlanda och Berlin Tegel.

Statliga Swedavia som driver våra större flygplatser i Sverige och som nu investerar i en omfattande utbyggnad av anläggningarna på Landvetter flygplats, välkomnar expansionen:
- Det europeiska flygbolaget EasyJet flyger till nio destinationer från Sverige, varav sex av dem har startats under det senaste året, skriver Swedavia. Nu lanserar EasyJet ytterligare en ny linje, från Göteborg till Tysklands huvudstad, som kommer att trafikeras sju gånger per vecka med start i augusti 2018. Swedavia kunde summera omkring 69 000 resenärer som på olika vis rest från Landvetter till Berlin under det senaste året. På fem år har antalet resenärer ökat med omkring 40 procent, vilket gör destinationen till ett av flygplatsens populäraste resmål, meddelar Swedavia.

Foto: pressbild Easyjet

 

– Vi är glada över att Easyjet ser potentialen i den starka tillväxt vi har i Västsverige. Det är viktigt för västsvenska privat- och affärsresenärer att på ett enkelt och smidigt sätt nå Berlin. Göteborg och Västsverige ökar stadigt i intresse och vi välkomnar fler tyska resenärer till vår region, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.
Easyjet har ett utbud på över 880 flyglinjer mellan 31 länder. Flygtiden för den nya linjen mellan Göteborg och Berlin beräknas vara 1 timme och 20 minuter och trafikeras av en Airbus A320.

SAS inleder trafiken den 28 oktober

SAS meddelar att eftersom Göteborg Landvetter Airport är den fjärde största flygplatsen i Skandinavien, har bolaget en omfattande trafik där. Under 2018 erbjuder SAS sammanlagt 14 direktlinjer från Göteborg. Berlin blir ett nytillskott inför vintern med fyra avgångar i veckan med flygstart den 28 oktober. På söndagar kommer flyget att avgå från Göteborg klockan 7.10 medan måndagarna istället ges avgångstid 19.30. På torsdagar och fredagar blir avgången 20.30 från Landvetter mot Berlin. Genast efter ankomst vänder planet tillbaka till Göteborg. Bokningssajterna visar att om man nu i maj köper en resa i november så kan man få en biljett för 549 kr enkel en söndagsmorgon i ”Go”-klassen, men oftast är det 749 kronor som är lägsta pris. Priset för att flyga i Affärsklassen ”Plus” börjar på cirka 1000 kronor inklusive måltidsservering.

– Göteborg och Västsverige ökar stadigt i intresse och vi välkomnar fler tyska resenärer till vår region. Samtidigt är det mycket glädjande att vi inför vintersäsongen kan erbjuda våra privat- och affärsresenärer ett smidigt sätt att nå världsstaden Berlin, berättar Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

SAS förklarar vidare i sin kommuniké, att Berlin är en dynamisk metropol som erbjuder mångfald samt nya trender inom arkitektur, konst och mode.

– Vi är glada över att våra destinationer och produkter har fått ett så positivt mottagande. Därför stärker vi vår satsning inför vintersäsongen genom att behålla många flyglinjer och öka antalet avgångar. Vi kan också glädja många resenärer med nyetablerade linjer, säger SAS VD Rickard Gustafson. SAS lanserar dessutom nya linjer i år från Stockholm (Arlanda) och Bergen (Flesland) till nya destinationer över hela världen.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Minskad privat konsumtion – snabb utveckling oroar finansbranschen

ANALYSNya data som publicerades den 10 juni visar att den privata konsumtionen i april sjönk med cirka 10 procent gentemot april förra året. Den privata konsumtionen är en vanlig värdemätare på tillståndet för ett lands ekonomi. Hela det ekonomiska systemet bygger på att vi har en successivt ökande konsumtion, det vi brukar kal­la för tillväxt. Att konsumtionen nu sjunker kraftigt, mycket snabbare och mycket mer än under finanskrisen 2009, skapar oro i landets finanskretsar.

Varierande indikationer om ekonomins utveckling manar till eftertanke

ANALYSDen kraftiga ekonomiska nedgången på börserna världen över i spåren av coronapandemin har återhämtat sig förvånansvärt snabbt. Stockholmsbörsens index OMX PI var den 23 mars i år nere på bottenrekordet minus 33 procent från 1 januari. Den 2 juni låg den indexförändringen i år på bara minus 2,6 procent. Förändringen är dramatisk, men samtidigt ytterst osäker och ”guppig”. Många väntar sig dock en stor efterfrågenedgång, vilket kan leda till nya nedgångar.

Sena åtgärder och långa handläggningstider bidrar till fler konkurser

ANALYSAv regeringens åtgärder som syftar till att stödja företag är det så kal­la­de omställningsstödet en viktig, men sen, ingrediens. Stödet, som är skatte­pliktigt, föreslås omfatta ersättning för diverse fasta kostnader upp till ett värde av 75 procent av ”coronarelaterad” omsättningsminskning, om den uppgår till minst 30 procent. Förslaget beräknas inte träda i kraft förrän den 1 juli. Samtidigt ökar företagens problem. Varsel, uppsägningar och konkurser blir fler för varje dag som går.

Bidragsbrott mot coronastöd ska utredas, men övriga bidragsbrott lämnas utanför

ANALYSBidragsbrott är ett känt gissel för välfärdssystemen. De nya stödsystem som etablerats med anledning av Covid-19-pandemins härjningar i Sverige är inget undantag. När möjligheten finns tar oseriösa personer chansen att sko sig på ett otillbörligt sätt. Regeringen har därför tillsatt en utredning som skall kartlägga risken för sådan brottslighet och åtgärder mot den. Det är bra, men samtidigt anmärkningsvärt att man inte tar sig an motsvarande brottslighet mot all annan välfärdsbrottslighet.

Bankernas vidlyftiga utlåning kan sätta igång finanskrisen

ANALYSRädslan för en bankkris blir allt tydligare genom de åtgärder som vidtas, både nationellt och internationellt. Många varnar för en ny finanskris och en snabb recession till följd av de effekter som coronapandemin orsakar. I Sverige har huvuddelen av de resurser som satsats i krisbekämpningen använts för att ge banker och finansiella företag stöd för att kunna fortsätta låna ut pengar. EU minskar kraven på bankernas kapitalbuffertar och bidrar till ökade risker.

Oljepriset kollapsar till negativa nivåer – säljare tvingas betala köpare för att bli av med oljan

EKONOMIOljepriset föll med hela 220 procent till minus 37 dollar per fat den 21 april. ”Vi befinner oss i en deflation som kommer att sakna motstycke under resten av våra liv”, skriver New York Times. Det är första gången någonsin som oljan handlas till negativa pris. Priset steg till strax över noll efter några timmar, men priskraschen spås ge följdverkningar för hela världsekonomin.

Olle Felten: ”Har politikerna något vett i huvudet bör de inse värdet av självförsörjning nu”

EKONOMIOlle Felten är före detta riksdagsledamot för Sverigedemokraterna (2014-2018) och satt som ledamot i Riksbanksfullmäktige och Skatteutskottet. Felten är oroad över de ekonomiska följderna av coronakrisen och säger att politikerna nu måste inse att det finns stora svagheter i ett system där man som land är allt för beroende av matimport för att klara försörjningen av sin egen befolkning.

500 miljarder kronor till bankerna för att hjälpa coronadrabbade företag

ANALYSRiksbanken offentliggjorde den 13 mars ett beslut om att tillhandahålla 500 miljarder kronor i lån till bankerna med nollränta. Syftet är att möjliggöra lån till livskraftiga företag som får problem grundade på coronavirusets härjningar. Bankerna måste dock kräva en säkerhet för lånen. Bankerna får en möjlighet att låna ut men det finns en risk att pengarna inte kommer till de som behöver dem bäst, eftersom lånebehovet beror på sämre lönsamhet.

Gå till arkivet

Send this to a friend