SAS kommer från och med hösten 2018 trafikera sträckan Göteborg-Berlin. Därmed kommer man att ha 200 flyglinjer. Foto: pressbild/SAS

Många nya flyglinjer till Berlin

SAS kommer i vinter för första gången att ha 200 linjer i drift. Under 2018 kommer arton nya linjer att öppnas, bland annat mellan Göteborg och Berlin. Även Easyjet dyker upp på sträckan Göteborg – Berlin, redan i början av augusti.

SAS expanderar på Göteborg Landvetter Airport och öppnar till vintern en ny direktlinje till Tysklands huvudstad Berlin med fyra avgångar i veckan. Göteborg och Västsverige förlorade sina flygförbindelser till Berlin när flygbolaget Air Berlin försattes i konkurs år 2017. Fram till dess att Airberlins konkursbo upphörde den 28 oktober i höstas, hade Air Berlin flugit upp till fyra gånger dagligen från Göteborg till Berlin. Redan 2011 var Air Berlin i kris efter flera sammanslagningar och uppköp från andra bolag men då köpte det arabiska Etihad Airways (Förenade Arabemiratens nationella flygbolag) in sig i det redan olönsamma företaget. En stor del av tillgångarna i Air Berlins konkursbo såldes vintern 2017 till Lufthansa och dess dotterbolag Eurowings, men av konkurrensskäl fick även Easyjet och ett till bolag vara med och dela på kakan.

I höst den 28 oktober, nästan på dagen ett år efter Air Berlins sorti, börjar SAS flyga mellan Landvetter och Berlin-Tegel med en tur, fyra dagar i veckan. Något tidigare, den 10:e augusti, startar Easyjet sin linje från Göteborg Landvetter till Berlin Tegel. Easyjet kommer att avgå på förmiddagen, oftast vid klockan nio, men vissa dagar lyfter de istället klockan, tio, elva, eller tolv. Åt andra hållet, från Berlin Tegel till Landvetter, är det istället fixerad avgång till klockan 10.20 alla dagar. Deras dagliga avgång marknadsförs som en lågprislinje och visst får man låga priser runt en tre hundra kronor om man köper nu – tre, fyra månader i förväg. I början av mars 2018 startade Easyjet för övrigt en linje mellan Stockholm Arlanda och Berlin Tegel.

Statliga Swedavia som driver våra större flygplatser i Sverige och som nu investerar i en omfattande utbyggnad av anläggningarna på Landvetter flygplats, välkomnar expansionen:
– Det europeiska flygbolaget EasyJet flyger till nio destinationer från Sverige, varav sex av dem har startats under det senaste året, skriver Swedavia. Nu lanserar EasyJet ytterligare en ny linje, från Göteborg till Tysklands huvudstad, som kommer att trafikeras sju gånger per vecka med start i augusti 2018. Swedavia kunde summera omkring 69 000 resenärer som på olika vis rest från Landvetter till Berlin under det senaste året. På fem år har antalet resenärer ökat med omkring 40 procent, vilket gör destinationen till ett av flygplatsens populäraste resmål, meddelar Swedavia.

Foto: pressbild Easyjet

 

– Vi är glada över att Easyjet ser potentialen i den starka tillväxt vi har i Västsverige. Det är viktigt för västsvenska privat- och affärsresenärer att på ett enkelt och smidigt sätt nå Berlin. Göteborg och Västsverige ökar stadigt i intresse och vi välkomnar fler tyska resenärer till vår region, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.
Easyjet har ett utbud på över 880 flyglinjer mellan 31 länder. Flygtiden för den nya linjen mellan Göteborg och Berlin beräknas vara 1 timme och 20 minuter och trafikeras av en Airbus A320.

SAS inleder trafiken den 28 oktober

SAS meddelar att eftersom Göteborg Landvetter Airport är den fjärde största flygplatsen i Skandinavien, har bolaget en omfattande trafik där. Under 2018 erbjuder SAS sammanlagt 14 direktlinjer från Göteborg. Berlin blir ett nytillskott inför vintern med fyra avgångar i veckan med flygstart den 28 oktober. På söndagar kommer flyget att avgå från Göteborg klockan 7.10 medan måndagarna istället ges avgångstid 19.30. På torsdagar och fredagar blir avgången 20.30 från Landvetter mot Berlin. Genast efter ankomst vänder planet tillbaka till Göteborg. Bokningssajterna visar att om man nu i maj köper en resa i november så kan man få en biljett för 549 kr enkel en söndagsmorgon i ”Go”-klassen, men oftast är det 749 kronor som är lägsta pris. Priset för att flyga i Affärsklassen ”Plus” börjar på cirka 1000 kronor inklusive måltidsservering.

– Göteborg och Västsverige ökar stadigt i intresse och vi välkomnar fler tyska resenärer till vår region. Samtidigt är det mycket glädjande att vi inför vintersäsongen kan erbjuda våra privat- och affärsresenärer ett smidigt sätt att nå världsstaden Berlin, berättar Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

SAS förklarar vidare i sin kommuniké, att Berlin är en dynamisk metropol som erbjuder mångfald samt nya trender inom arkitektur, konst och mode.

– Vi är glada över att våra destinationer och produkter har fått ett så positivt mottagande. Därför stärker vi vår satsning inför vintersäsongen genom att behålla många flyglinjer och öka antalet avgångar. Vi kan också glädja många resenärer med nyetablerade linjer, säger SAS VD Rickard Gustafson. SAS lanserar dessutom nya linjer i år från Stockholm (Arlanda) och Bergen (Flesland) till nya destinationer över hela världen.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Läs även:

Statens budget för 2025 beslutad av riksdagen

Statens budget för 2025 beslutad av riksdagen

🟠 EKONOMI Trots det senaste årets räntechocker för många hushåll, föreslår en utredare återigen lättnader i amorteringskraven. Att minskade amorteringar leder till högre priser och ökad belåning är ett välkänt faktum, liksom att bankerna i stor utsträckning lever på räntenettot.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Sverige efter 1945, sett från Skåne

🟠 BOKRECENSION Sveriges historia efter 1945 har onekligen sina intressanta sidor. Här har vi alltså ett land i Europas norra utkant, ett land med långa traditioner och med utmärkt folkmaterial med hög moral, väl skolat och drillat i ett modernt utbildningssystem. Detta resulterade i ett välfungerande samhälle med starkt försvar och blomstrande handel och industri. Sedan kom eländet med 60-talets begynnande fjärrinvandring, förslappad moral, utkonkurrerad spetsindustri och försvagat försvar. Vi tittar här närmare på en skildring av allt detta, sett ur en skånsk ingenjörs synvinkel.

Boken som blev profetisk

🟠 BOKRECENSION Finns det någon roman som på ett intressant sätt gestaltat massinvandringen? Ja, Jean Raspails De heligas läger från 1973 är fortfarande läsvärd. Den lyckas kondensera hela folkutbytet genom att låta det vara något som sker omedelbart, snarare än som resultatet av en utdragen process. Det är en fascinerande bok, både på grund av dess målande stil och dess profetiska insikter.

Forskare föreslår tankestyrning genom AI för att rehabilitera brottslingar

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK En uppmärksammad molekylärbiolog vill hacka kriminellas hjärnor för att göra dem till laglydiga medborgare. Teknologin är redan framgångsrikt testad på djur, och nu gäller det bara att ändra på den vetenskapliga etiken och öppna upp för experiment på människor. Han nämner specifikt ”diskriminering och hatbrott” som exempel, och enligt honom kan tekniken finnas på plats redan om tio år.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.