Skip to Content

SAS kommer från och med hösten 2018 trafikera sträckan Göteborg-Berlin. Därmed kommer man att ha 200 flyglinjer. Foto: pressbild/SAS
GÖTEBORG

Många nya flyglinjer till Berlin

Digital utgåva

SAS kommer i vinter för första gången att ha 200 linjer i drift. Under 2018 kommer arton nya linjer att öppnas, bland annat mellan Göteborg och Berlin. Även Easyjet dyker upp på sträckan Göteborg – Berlin, redan i början av augusti.

Publicerad: 14 maj, 2018, 22:27

  • Svenska

Läs även

SAS expanderar på Göteborg Landvetter Airport och öppnar till vintern en ny direktlinje till Tysklands huvudstad Berlin med fyra avgångar i veckan. Göteborg och Västsverige förlorade sina flygförbindelser till Berlin när flygbolaget Air Berlin försattes i konkurs år 2017. Fram till dess att Airberlins konkursbo upphörde den 28 oktober i höstas, hade Air Berlin flugit upp till fyra gånger dagligen från Göteborg till Berlin. Redan 2011 var Air Berlin i kris efter flera sammanslagningar och uppköp från andra bolag men då köpte det arabiska Etihad Airways (Förenade Arabemiratens nationella flygbolag) in sig i det redan olönsamma företaget. En stor del av tillgångarna i Air Berlins konkursbo såldes vintern 2017 till Lufthansa och dess dotterbolag Eurowings, men av konkurrensskäl fick även Easyjet och ett till bolag vara med och dela på kakan.

I höst den 28 oktober, nästan på dagen ett år efter Air Berlins sorti, börjar SAS flyga mellan Landvetter och Berlin-Tegel med en tur, fyra dagar i veckan. Något tidigare, den 10:e augusti, startar Easyjet sin linje från Göteborg Landvetter till Berlin Tegel. Easyjet kommer att avgå på förmiddagen, oftast vid klockan nio, men vissa dagar lyfter de istället klockan, tio, elva, eller tolv. Åt andra hållet, från Berlin Tegel till Landvetter, är det istället fixerad avgång till klockan 10.20 alla dagar. Deras dagliga avgång marknadsförs som en lågprislinje och visst får man låga priser runt en tre hundra kronor om man köper nu - tre, fyra månader i förväg. I början av mars 2018 startade Easyjet för övrigt en linje mellan Stockholm Arlanda och Berlin Tegel.

Statliga Swedavia som driver våra större flygplatser i Sverige och som nu investerar i en omfattande utbyggnad av anläggningarna på Landvetter flygplats, välkomnar expansionen:
- Det europeiska flygbolaget EasyJet flyger till nio destinationer från Sverige, varav sex av dem har startats under det senaste året, skriver Swedavia. Nu lanserar EasyJet ytterligare en ny linje, från Göteborg till Tysklands huvudstad, som kommer att trafikeras sju gånger per vecka med start i augusti 2018. Swedavia kunde summera omkring 69 000 resenärer som på olika vis rest från Landvetter till Berlin under det senaste året. På fem år har antalet resenärer ökat med omkring 40 procent, vilket gör destinationen till ett av flygplatsens populäraste resmål, meddelar Swedavia.

Foto: pressbild Easyjet

 

– Vi är glada över att Easyjet ser potentialen i den starka tillväxt vi har i Västsverige. Det är viktigt för västsvenska privat- och affärsresenärer att på ett enkelt och smidigt sätt nå Berlin. Göteborg och Västsverige ökar stadigt i intresse och vi välkomnar fler tyska resenärer till vår region, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.
Easyjet har ett utbud på över 880 flyglinjer mellan 31 länder. Flygtiden för den nya linjen mellan Göteborg och Berlin beräknas vara 1 timme och 20 minuter och trafikeras av en Airbus A320.

SAS inleder trafiken den 28 oktober

SAS meddelar att eftersom Göteborg Landvetter Airport är den fjärde största flygplatsen i Skandinavien, har bolaget en omfattande trafik där. Under 2018 erbjuder SAS sammanlagt 14 direktlinjer från Göteborg. Berlin blir ett nytillskott inför vintern med fyra avgångar i veckan med flygstart den 28 oktober. På söndagar kommer flyget att avgå från Göteborg klockan 7.10 medan måndagarna istället ges avgångstid 19.30. På torsdagar och fredagar blir avgången 20.30 från Landvetter mot Berlin. Genast efter ankomst vänder planet tillbaka till Göteborg. Bokningssajterna visar att om man nu i maj köper en resa i november så kan man få en biljett för 549 kr enkel en söndagsmorgon i ”Go”-klassen, men oftast är det 749 kronor som är lägsta pris. Priset för att flyga i Affärsklassen ”Plus” börjar på cirka 1000 kronor inklusive måltidsservering.

– Göteborg och Västsverige ökar stadigt i intresse och vi välkomnar fler tyska resenärer till vår region. Samtidigt är det mycket glädjande att vi inför vintersäsongen kan erbjuda våra privat- och affärsresenärer ett smidigt sätt att nå världsstaden Berlin, berättar Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

SAS förklarar vidare i sin kommuniké, att Berlin är en dynamisk metropol som erbjuder mångfald samt nya trender inom arkitektur, konst och mode.

– Vi är glada över att våra destinationer och produkter har fått ett så positivt mottagande. Därför stärker vi vår satsning inför vintersäsongen genom att behålla många flyglinjer och öka antalet avgångar. Vi kan också glädja många resenärer med nyetablerade linjer, säger SAS VD Rickard Gustafson. SAS lanserar dessutom nya linjer i år från Stockholm (Arlanda) och Bergen (Flesland) till nya destinationer över hela världen.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Ökad elförbrukning, obalanser och risk för avveckling av kärnkraften trycker upp elpriset

ANALYSRegeringen har under det senaste året satsat hårt på ett antal olika projekt som går ut på att öka elektrifieringen av allt från transporter till tunga industriella processer. Samtidigt inleds en storskalig satsning på elektrifiering av både gods- och persontransporter på väg. Expansionen av energislukande datorhallar kräver också enorma mängder el. Bara dessa tre sektorer kräver tillsammans tillskott på el motsvarande cirka 70-80 procent av nuvarande elkonsumtion i Sverige fram till 2030. Samtidigt agerar regeringen för att snabbavveckla kärnkraften, cirka 30 procent av Sveriges elproduktion.

Regeringens inriktning för statens budget för året 2022: Ett kraftigt underskott

ANALYSFinansminister Magdalena Andersson presenterade regeringens inriktning för statsbudgeten för 2022 på en pressträff den 26 augusti. Regeringens budget­förslag bygger på en hoppfull prognos om den ekonomiska utvecklingen, som i sin tur bygger på Konjunkturinstitutets (KI) beräkningar. För 2022 har KI beräknat reformutrymmet till cirka 40 miljarder kronor, men att det mesta går åt till att upprätthålla nuvarande organisation och kvalitetsnivå. Det slutliga budgetförslaget läggs fram den 20 september för riksdagen.

Ny riskskatt för banker – pengarna ska dock inte fonderas utan användas till försvaret

EKONOMIRegeringen har utarbetat ett förslag till en särskild skatt på större banker och finansiella företag. Skatten beräknas inbringa cirka 5 miljarder kronor 2022 och därefter 6 miljarder kronor per år. Trots syftet med skatten, att stärka statens möjligheter att hantera en framtida ekonomisk kris, föreslås skatteinbetalningarna gå direkt in i statsbudgeten. Regeringen vill använda dem för att finansiera ökade försvarsanslag. Många tunga remissinstanser är kritiska mot att pengarna inte fonderas och att underlaget till förslaget är undermåligt.

COOP under hackerattack – bristande betalningsinfrastruktur hotar livsmedelsförsäljning

VIDEOCOOP fick på eftermiddagen den 6 juli igång sitt kassasystem, som legat nere sedan helgen. Hundratals köpmarknader, men även bensinstationer och andra butiker har hållit stängt sedan det amerikanska betalningsföretaget Kaseya, som i Sverige används av Vismas kassasystem, drabbades av en hackerattack. Nya Tider har talat med experter som resonerar kring IT-säkerhet och alternativ som kontanter.

Riksrevisionen riktar återkommande kritik mot allvarliga brister i statsförvaltningen

ANALYSI sin årliga granskning av statsförvaltningens effektivitet återkommer påpekanden om allvarliga brister i hur de statliga myndigheterna styrs, bristande kontroll och stora brister i beslutsunderlag. Årets effektivitetsgranskning, som avser år 2020 och offentliggjordes den 4 juni, är inget undantag. Även i den ekonomiska revisionen riktas skarp kritik mot både regeringen och flera myndigheter, även i år avseende brister i styrning, uppföljning och kontroll.

Konsumentverket varnar för ökade konsumtionskrediter

ANALYSAllt fler hamnar i riskzonen för att bli överskuldsatta, det vill säga att man inte klarar av att betala sina skulder. Kreditköp, konsumtionslån utan säkerhet och spel pekas ut som de största riskfaktorerna i en rapport från Konsumentverket. Cirka 400 000 svenskar har skulder hos Kronofogden. Mellan 2010 och 2020 ökade de privata skulderna hos Kronofogden med 34 procent, till 87 miljarder kronor. Finansinspektionen och Riksbanken varnar också för systemrisker på grund av hög skuldsättning.

Swedbank har stängt ner oppositionella publicister – tillåter kriminella vänstergrupper

REPORTAGEPå kort tid har Swedbank stängt av nättidningen Fria Tider, dess chefredaktör Widar Nords personliga konto, och den högerorienterade författaren och publicisten Daniel Friberg. Man hänvisar till ”bristande kundkännedom”. Samtidigt har man i flera års tid haft ett donationskonto tillhörande en vänsterextrem grupp som bland annat skänker pengar till kriminella våldsverkare. Swedbank vägrar att förklara varför med hänvisning till banksekretessen.

Världshandelns sårbarhet illustrerades av ett sex dagar långt stopp i Suezkanalen

ANALYSÖverflyttningen av västvärldens produktion av varor till länder i Asien, främst Kina, har gjort väst helt beroende av en felfri leveranskedja. När containerfartyget Ever Given fastnade på tvären i Suezkanalen den 23 mars i år blottades detta beroende på ett högst påtagligt sätt. På bara ett par dagar var media fulla av katastrofrubriker kring händelsen. Just-in-time-filosofin visades än en gång ha drivits alltför långt, perfekt illustrerat av det sex dagar långa stoppet i kanalen.

Gå till arkivet

Send this to a friend