Skip to Content

SAS kommer från och med hösten 2018 trafikera sträckan Göteborg-Berlin. Därmed kommer man att ha 200 flyglinjer. Foto: pressbild/SAS
GÖTEBORG

Många nya flyglinjer till Berlin

Digital utgåva

SAS kommer i vinter för första gången att ha 200 linjer i drift. Under 2018 kommer arton nya linjer att öppnas, bland annat mellan Göteborg och Berlin. Även Easyjet dyker upp på sträckan Göteborg – Berlin, redan i början av augusti.

Publicerad: 14 maj, 2018, 22:27

  • Svenska

Läs även

SAS expanderar på Göteborg Landvetter Airport och öppnar till vintern en ny direktlinje till Tysklands huvudstad Berlin med fyra avgångar i veckan. Göteborg och Västsverige förlorade sina flygförbindelser till Berlin när flygbolaget Air Berlin försattes i konkurs år 2017. Fram till dess att Airberlins konkursbo upphörde den 28 oktober i höstas, hade Air Berlin flugit upp till fyra gånger dagligen från Göteborg till Berlin. Redan 2011 var Air Berlin i kris efter flera sammanslagningar och uppköp från andra bolag men då köpte det arabiska Etihad Airways (Förenade Arabemiratens nationella flygbolag) in sig i det redan olönsamma företaget. En stor del av tillgångarna i Air Berlins konkursbo såldes vintern 2017 till Lufthansa och dess dotterbolag Eurowings, men av konkurrensskäl fick även Easyjet och ett till bolag vara med och dela på kakan.

I höst den 28 oktober, nästan på dagen ett år efter Air Berlins sorti, börjar SAS flyga mellan Landvetter och Berlin-Tegel med en tur, fyra dagar i veckan. Något tidigare, den 10:e augusti, startar Easyjet sin linje från Göteborg Landvetter till Berlin Tegel. Easyjet kommer att avgå på förmiddagen, oftast vid klockan nio, men vissa dagar lyfter de istället klockan, tio, elva, eller tolv. Åt andra hållet, från Berlin Tegel till Landvetter, är det istället fixerad avgång till klockan 10.20 alla dagar. Deras dagliga avgång marknadsförs som en lågprislinje och visst får man låga priser runt en tre hundra kronor om man köper nu - tre, fyra månader i förväg. I början av mars 2018 startade Easyjet för övrigt en linje mellan Stockholm Arlanda och Berlin Tegel.

Statliga Swedavia som driver våra större flygplatser i Sverige och som nu investerar i en omfattande utbyggnad av anläggningarna på Landvetter flygplats, välkomnar expansionen:
- Det europeiska flygbolaget EasyJet flyger till nio destinationer från Sverige, varav sex av dem har startats under det senaste året, skriver Swedavia. Nu lanserar EasyJet ytterligare en ny linje, från Göteborg till Tysklands huvudstad, som kommer att trafikeras sju gånger per vecka med start i augusti 2018. Swedavia kunde summera omkring 69 000 resenärer som på olika vis rest från Landvetter till Berlin under det senaste året. På fem år har antalet resenärer ökat med omkring 40 procent, vilket gör destinationen till ett av flygplatsens populäraste resmål, meddelar Swedavia.

Foto: pressbild Easyjet

 

– Vi är glada över att Easyjet ser potentialen i den starka tillväxt vi har i Västsverige. Det är viktigt för västsvenska privat- och affärsresenärer att på ett enkelt och smidigt sätt nå Berlin. Göteborg och Västsverige ökar stadigt i intresse och vi välkomnar fler tyska resenärer till vår region, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.
Easyjet har ett utbud på över 880 flyglinjer mellan 31 länder. Flygtiden för den nya linjen mellan Göteborg och Berlin beräknas vara 1 timme och 20 minuter och trafikeras av en Airbus A320.

SAS inleder trafiken den 28 oktober

SAS meddelar att eftersom Göteborg Landvetter Airport är den fjärde största flygplatsen i Skandinavien, har bolaget en omfattande trafik där. Under 2018 erbjuder SAS sammanlagt 14 direktlinjer från Göteborg. Berlin blir ett nytillskott inför vintern med fyra avgångar i veckan med flygstart den 28 oktober. På söndagar kommer flyget att avgå från Göteborg klockan 7.10 medan måndagarna istället ges avgångstid 19.30. På torsdagar och fredagar blir avgången 20.30 från Landvetter mot Berlin. Genast efter ankomst vänder planet tillbaka till Göteborg. Bokningssajterna visar att om man nu i maj köper en resa i november så kan man få en biljett för 549 kr enkel en söndagsmorgon i ”Go”-klassen, men oftast är det 749 kronor som är lägsta pris. Priset för att flyga i Affärsklassen ”Plus” börjar på cirka 1000 kronor inklusive måltidsservering.

– Göteborg och Västsverige ökar stadigt i intresse och vi välkomnar fler tyska resenärer till vår region. Samtidigt är det mycket glädjande att vi inför vintersäsongen kan erbjuda våra privat- och affärsresenärer ett smidigt sätt att nå världsstaden Berlin, berättar Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

SAS förklarar vidare i sin kommuniké, att Berlin är en dynamisk metropol som erbjuder mångfald samt nya trender inom arkitektur, konst och mode.

– Vi är glada över att våra destinationer och produkter har fått ett så positivt mottagande. Därför stärker vi vår satsning inför vintersäsongen genom att behålla många flyglinjer och öka antalet avgångar. Vi kan också glädja många resenärer med nyetablerade linjer, säger SAS VD Rickard Gustafson. SAS lanserar dessutom nya linjer i år från Stockholm (Arlanda) och Bergen (Flesland) till nya destinationer över hela världen.

Artikeln fortsätter

Denna artikel är en del av den elektroniska utgåvan av Nya Tider. Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Daniel Rondslätt

[email protected]

Håll god ton och ett vårdat språk i kommentarerna. Olagligt innehåll är så klart förbjudet och kommer att resultera i avstängning från vårt kommentarsfält.

Om du har blivit godkänd för att lägga upp kommentarer utan förhandsgranskning från tidningens sida är det du själv som är ansvarig för innehållet. Det innebär att Nya Tider kan tvingas att medverka vid brottsutredning vid ett eventuellt åtal.

För förhandsmodererade kommentarer ber vi om tålamod. Vi går löpande igenom kommentarer men det kan beroende på tid på dygnet dröja flera timmar innan vi hinner titta på den.

Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som innebär förtal, är kränkande, innehåller grovt språk eller helt enkelt är irrelevanta.

Sveriges handel med EU-länderna går med förlust

ANALYSSvensk handel bygger vår välfärd. Men hur står det egentligen till med våra affärer gentemot omvärlden? Och hur har det gått med den så upphaussade idén om att EU skulle göra oss rika och stärka välfärden? Det visar sig att den fria rörligheten gjort att Sveriges handel hamnat i en djup kris. Från en starkt positiv handelsbalans dras Sverige nu med underskott.

Statens budget för 2019 – fortsatt socialdemokratisk politik

EKONOMIÖvergångsregeringen lämnade den 15 november sitt förslag till statsbudget till Riksdagen. Enligt finansminister Magdalena Andersson saknar den partipolitisk inriktning, men eftersom den bygger på 2018 års budget är det bara en fortsättning på den förra regeringens politik. Regeringen säger visserligen att den justerats efter kontakt med alla utom SD, men det återstår att se om den verkligen har stöd i Riksdagen.

Norrmän köper fastigheter i Sverige

Utländska investerare köper upp svenska hyresfastigheter med säkra intäkter eftersom kommunen måste se till att invandrare och andra får bostäder. Men uppköpen sker även i övriga segment.

Nytt Mälartåg premiärvisades i Stockholm

TÅGFör Mälartågs räkning har vagnbolaget Transitio köpt 33 stycken 4-vagnars dubbeldäckade elektriska motorvagnståg av typen DOSTO från schweiziska Stadler. Även Upplands lokaltrafik kommer att skaffa åtta stycken DOSTO. Nu har det första fordonet visats för allmänheten i Stockholm.

Nationella planen: 700 miljarder till infrastruktur

INFRASTRUKTURNy nationell plan lyfter upp sträckan Göteborg – Borås och Göteborgs Hamn lovas höjd kapacitet. IKEA och Volvo drar en lättnadens suck när Sydostlänken äntligen byggs. Detta är bara några av de projekt som regeringen har avsatt totalt 700 miljarder kronor för i den nationella planen för infrastruktur de kommande elva åren.

Utländska riskkapitalbolag investerar i invandringen

EKONOMIUtländska riskkapitalbolag köper upp slitna svenska miljonprogramområden, trots låg avkastning och stora renoveringsbehov. På längre sikt är dock vinsten bärgad, då svenska kommuner även fortsättningsvis kommer att tvingas bekosta boende åt asylinvandrare. Eftersom svenska skattebetalare kommer få stå för kalaset kommer det i framtiden bli betydligt mindre pengar till sociala utgifter såsom pension. Därför kan det vara läge att börja fundera över det egna pensionssparandet.

Amorteringskravet kan skrotas

EKONOMIAmorteringskravet infördes så sent som i mars i år, men redan kräver Finansinspektionen och flera borgerliga politiker att den nya lagen rivs upp eftersom de menar att svenskar måste kunna fortsätta låna pengar utan några möjligheter att betala tillbaka, ens under sin livstid.

Lågkonjunktur förutspås efter valet

EKONOMIFlera röster inom bank och finans förutspår samstämmigt en lågkonjunktur som väntas slå till någon gång efter riksdagsvalet i september. Den dåliga ekonomin kommer blotta andra strukturella problem, menar experter och nämner bland annat ”nyanländas” val att leva på bidrag.

Gå till arkivet